WRNU:s filmklubb 2022 v8

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v8 2022 – #476 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Lighthouse
2019

Filmen är svartvit och i ett nästintill fyrkantigt format, så det skriker "artsy" om filmen, men bildkompositionen lägger ofta mörker ute i kanterna så att det inte känns fyrkantigt när skuggorna smälter in i sorgkanten på bildspelaren. Det används mycket skuggor, mycket siluetter och en hel del profilbilder - vissa bildsekvenser är mer en rörlig stillbild än en film. Det är en väldigt vacker film. Jag får hålla med Zack Snyder om att formatet ger en storslagen känsla till närbilder på skådespelarna.

Filmen är gjord av samma skapare som VVitch men här har han tagit sitt makande ett steg längre. Jag får lite vibbar av @kranks Kutulu i hur man inte riktigt vet vad som är verklighet. Robert Pattinson och Willem Dafoe lyser i sina roller. Dafoe tycker jag brukar kunna överspela, men rollprestationen han gör här passar bra och Pattinson försöker å sin sida inte övertrumfa Dafoe.

Det är en film jag aldrig kommer att se om, men den är skön på ett gäng punkter. Kul att se sådan här film göras idag och jag blev faktiskt lite mer intresserad av den kommande Northman nu.

BETYG: 4/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är sett all the devils men ifrån 2018

Jack Collins spelad av Milo Gibson (Mel Gibsons son) är en fd navy seal som jagar terrorister för cia. Jack slåss mot sina inre demoner vilket gör att han blir oberäknelig och en liability .

Jacks handler sänder Jack på ett uppdrag för att bevisa att Jack Still got it . Jack reser till London för att stoppa en en fd cia-agent vid name Mcknight innan denne hinner få fatt i ett massförstörelsevapen ifrån ryssarna.


Betyg 3/5 det här känns som en dussin rulle inom agent katt och råtta lek genren .
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag såg Uncharted igår, på bio.

Jag har verkligen noll relation till källmaterialet. Jag äger en PS3:a så i teorin borde jag ha kunnat köpa första spelet, men det har jag inte gjort för jag har liksom inte lockats av det alls.

Men. Det här är en fullt kompetent, rolig och actionfylld Indiana Jones-film. Roliga karaktärer, snygg action liksom. Många scener som kämnns "tv-speliga" på ett bra sätt. Det är roligt att se Tom Holland, även om det känns lite som att han försöker spela en karaktär som är äldre än vad han ser ut. Han ser ju, som bekant, ut att vara typ max sexton. Utom när han har bar överkropp, för… eh, han har en rätt snygg och muskulös överkropp. "Tom Holland's workout routine [pling]" som min favorit-filmyoutuber skulle säga. Det är också kul att se Marky Mark Wahlberg, som här spelare en lurendrejare man inte kan lita på. Överlag är det väldigt gott om luendrejare man inte kan lita på i den här filmen, men flera av dem verkar ibland försöka lite på folk vilket ändå inte gör det helt uppenbartvad som ska hända hela tiden. Bara nästan.

I alla fall. Jag kan rekommendera den här som en slökollar-äventyrs-actionfilm.

BETYG: 4−/5
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Jag såg Country at Heart (eller Love Song som den kallas på Netflix). Charmig men ensam countrysångerska med kråksparkar i ögonvrån träffar en låtskrivare, och en countrystjärna. Romantik och förvecklingar följer.

Den får två stjärnor av fem. Det var en dräglig TV-film, jag tog mig till slutkyssen även om jag slösurfade lite mellan varven.

Den hade kunnat få en trea om inte musiken hade varit så katastrofal, och jag gillar ändå country i vanliga fall. Stora behållningen var Jessy Schram som berättelsens hjältinna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,964
Jag har sett King Richard, som handlar om de två systrarna tillika tennisproffsen Venus och Serena Williams och hur de växer upp under fattiga förhållanden hårt tränade av sin välvilliga far, skickligt spelad av Will Smith.

Den här filmen är en ganska klassisk film inom sportgenren som beskriver en klassresa från zero to hero. Jag är svag för den typen av film, Rocky är exempelvis en av mina favoritfilmer. Men jag tror att du även om du vanligtvis inte gillar denna typ av film borde ge den en chans, för det finns mycket att gilla här. Skådespelarinsatserna inte minst, men även relationen familjemedlemmarna emellan. Filmen följer inte heller alla tropes i genren till punkt och pricka så man får sig en del överraskningar under filmens gång.

Om jag ska kritisera någonting så är det att filmens handling trots två och en halv timmes speltid känns stressad. Plot points kommer upp och klaras av i en handvändning och vissa saker klaras inte av alls. Jag hade nog hellre velat se denna berättelse som en miniserie så att man kunde gett alla plot points lite mer andrum. Men om kritiken av en berättelse är att man vill se mer av den så får man nog ändå säga att den gör någonting rätt :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
Vi har ju talat om Röjar-Ralf kraschar internet här ett par gånger, och att även om filmen inte är mycket att hänga i julgranen så är prinsesscenen värd att se. Den finns här. För den som behöver ett skratt i denna mörka tid.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Jag såg The Hunt på Netflix.

Mitt tips är att du går och ser Surviving the Game i stället, den har i stora drag samma handling, men man får se både Rutger Hauer och Gary Busey i stora roller.

Nå, The Hunt får tre stjärnor i alla fall. Den höll mig intresserad hela vägen, men jag kommer aldrig att se om den om jag kan hjälpa det.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Vi har ju talat om Röjar-Ralf kraschar internet här ett par gånger, och att även om filmen inte är mycket att hänga i julgranen så är prinsesscenen värd att se. Den finns här. För den som behöver ett skratt i denna mörka tid.
Om det är samma som de visade på Kalle Ankas julafton för några år sedan, så fann jag den undermålig
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
Om det är samma som de visade på Kalle Ankas julafton för några år sedan, så fann jag den undermålig
Ingen aning, tittar inte på Kalle. Den finns i ett par versioner på jubbtubb, en med 43 miljoner visningar och en med 146 miljoner visningar så det är uppenbarligen några som gillar den.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Captain Abu Raed (2007) - Jordanskt drama om en lokalvårdare på en flygplats som hittar en kaptensmössa vilket leder till att barnen i hans bostadsområde börjar lyssna på hans uppdiktade äventyr. 4 av 5.
Control (2007) - Biografisk berättelse om Ian Curtis som var sångare i det brittiska 70-talsbandet Joy Division. 3+ av 5.
Earth (2007) - Fascinerande naturdokumentär där man får följa fyra djurarters resor på olika kontinenter. 4 av 5.
Elizabeth: The Golden Age (2007) - Historiskt drama om Engelska drottningen Elisabeth I i en tid då England och Spanien var i religiöst krig, 3+ av 5.
Encounters at the End of the World (2007) - Häpnadsväckande dokumentär av Werner Herzog om livet på Sydpolen. Filmen blandar intervjuer med folk på McMurdo-stationen med vildmark och naturfenomen där man bl.a. dyker ner under isen och besöker ett vulkanområde. För den som vill ha inspiration till sin Mountains of Madness-kampanj så får man rätt känsla direkt. Här får man t.ex. följa pingviner som går en säker död till mötes genom att ensamma vandra mot Sydpolens bergskedjor och fortsätter göra det även om man försöker ta med dem tillbaka till byn. 4+ av 5.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Slaget vid Austerlitz på Netflix.

Två stjärnor, det var nära att jag gav upp helt men jodå, jag tog mig till slutet efter många om och men.

Kan nog inte rekommendera den alls, det är berättande från en annan epok som inte åldrats så väl.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Jag har sett Dyke Hard från 2015 (eller "Titta vi flatar" som textning angav som svensk titel - nästan värt en femma i betyg för det).

Filmen följer rockbandet Dyke Hard på deras en osannolik resa. Det är hattigt, fånigt, billigt, och rätt kul. Det jag hade svårast för var nog att allt tal är på lagt i efterhand vilket får det extra mycket att kännas som en film man gjorde i högstadiet eller så.

Lite googling i efterhand visar att Bitte Andersson (för mig känd från seriealbumet I slutet av regnbågen) har regisserat och varit med i skrivandet av manus, att Makode Linde var med och skrev producerade en del av musiken, att en av birollerna spelades av någon som vid tiden verkar ha varit kommunalpolitiker för SD, och en av huvudrollsinnehavarna har DJ:at under namnet DJ Lebb Zeppelin.

Filmen var väl egentligen lite sådär, men jag känner att mitt liv blev bättre av att ha sett den. Det måste väl bli fyra fängelseflator av fem möjliga på den krankiska betygsskalan ändå.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag såg LA Confidential

Vad jag väntade mig: Någon slags Noir-deckare i LA.

Vad jag fick: ACAB.

Fyndigheter åsido, det här är en ganska bra film i 1950-talets Hollywood (det ser vi på att de refererar till Dragnet) där tre olika poliser blir indragna i en röra efter en massaker på en diner. Skådisarna gör bra ifrån sig och alla är lite sådär sjaskigt inte-goda som passar genren. Om det finns något smolk är det att filmen tar runt 30 minuter att börja komma till huvudhandlingen. Det betyder inte att scenerna är onödiga, men filmen hade kunnat klippts lite mer nitiskt - och filmen hade mått bra av det.

4/5
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag såg Muppet Treasure Island

Den klassiska berättelsen, med mupparna. Där Muppet Christmas Carol är en mer direkt återberättelse med några ändringar så är det lite mer muppetmania här... Och Tim Curry.


Så, öh, det är underhållande men kanske inte helt troget förlagan...

5/5
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Jag såg iBoy på Netflix.

Från 16 år, av väldigt goda skäl, men samtidigt en film som jag känner egentligen vänder sig till en tonårig publik. Så lite mismatch iaf för mig.
2 stjärnor. Men det var nära att den fick tre.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Knives Out ska försvinna från Netflix så jag såg till att se den ikväll. Daniel Craig har sadlat om från spion och kassaskåpsknäckare till privatdetektiv, och repar upp ett mord på en herrgård, med direkta referenser till Cluedo.

Det är en klassisk whodunit. Eller nä, för det kommer en flashback till vad som hände en bit in i filmen. Eller jo, för det kommer en till redogörelse för vad som egentligen hände i slutet. Fräckt.

Genomgående bra skådisar, men att se den vanligtvis ganska stele Craig gå från kylig i början till varm och engagerad mot slutet är riktigt trevligt. Och att se Captain America spela rövhål är ju alltid kul.

Love and Monsters var inte alltför länge sen jag såg, så det kan vi ta i den här filmklubben. Pojke träffar flicka, pojke och flicka tycker om varann. Apokalypsen kommer, pojke och flicka hamnar i olika skyddsrum. Pojke bestämmer sig för att ta sig till flickas skyddsrum.

Pojke hittar flicka men det har gått nästan tio år och hon är inte jätteintresserad längre. Pojke inser att han växt som människa och allt slutar lyckligt ändå.

För oss tittare och för huvudpersonen är det inte nån fet payoff i slutet som är poängen, utan resan dit. Öh. Det är en kul rulle med coola monster. Rekommenderas.

Jag ser sällan om filmer men båda är stabila krankiska fyror.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
Jag har sett Love and Mercy


Jäklar vad bra den här var! Mycket bättre än den behövde vara.

Det är en biopic om Brian Wilson, frontmannen och musikskrivaren i Beach Boys, men det behöver man inte ha koll på alls för att tycka om filmen. Jag kände bara till låten Good Vibrations och inget annat innan jag såg filmen. Det är nämligen inte en film om Beach Boys och musiken, utan om Brian Wilson. Och hans liv innehåller så långt mycket mer än musiken.

Filmen hoppar mellan två tidsepoker. Dels det glada sextiotalet där Wilson skapar skivan Pet Sounds, och strax därefter. Dels är det åttiotal där vi istället följer historien om hur han träffar sin andra fru och hur hon räddar honom från en extremt manipulerande psykolog. Wilson drabbas av någon sorts psykisk krasch i slutet på sextiotalet och genom filmen får vi många förklaringar till vad anledningen skulle kunna vara.

Paul Dano som unge Wilson är skitbra, och lyckas vara fascinerande partykille och musikaliskt geni samtidigt som han är sårbar och trasig så det skriker om det. Gamle Wilson spelas av John Cusack som är nästan lika bra, i det att han verkligen är tafatt och socialt obekväm, men att man ser en charm och värme däri, så det verkligen går att se varför någon skulle falla för honom trots alla enorma trauman han bär på.

De gör massor snyggt med ljud i filmen (en del syns i trailern), och jag tror det här är första gången jag verkligen önskar att jag haft ett fett ljudsystem till TVn.

Alla som gillar filmer om utsatthet och besatta människor som bara måste göra något rekommenderas att ta en titt på den här filmen.

Totalbetyg 4/5. Jag kommer definitivt se om den någon gång.
 
Top