WRNU:s filmklubb 2022 v7

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Såg Matrix Resurrections

Kanske aningen för lång bit meta-referens-till-tidigare-filmer-och-vi-tvingades-göra-den-här, action med kung fu som inte känns som den har riktigt samma impact som trilogin, typ 2,5 timmar lång... Å andra sidan föredrar jag nog att den här filmen kändes som 1,5 filmer hoptryckt till en mot Matrix 2 & 3, där det var det motsatta, och handlingen kändes rätt solid.

Betyg: 4.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Kommer ni ihåg ”The Emoji Movie” en film nästan utan något konstnärligt värde. En film som bara tyckas finnas för att referera saker vi redan känner till.
En del i trenden att ha stora skådespelare som inte är speciellt bra röstskådespelare bara för att deras namn säljer.

Jag har inte den Idag, men jag har sett en marginellt bättre film som har precis lika lite konstnärligvärde.

Jag har Sett ” Ralph Breaks the Internet”.

Jag har inte sett den förut eftersom jag inte älskade första filmen i serien, Men efter att ha sett Princess scenen ifrån den här filmen som meme ca 100ggr så kände jag att det var dags.
Jag kan säga att jag hatar den här filmen mer än någon annan film jag sett de senaste fem åren, Det är kanske teknist sett inte den sämsta filmen jag sett, men jag hatar allt vad den här filmen står för och att Disney sjunkit så lågt att de skulle göra den här.

Den här filmen tycks existera för att göra referenser till internet. Liksom Haha vi får se företagsloggor som Amazon, och IMDB. filmens Klimax utspelar sig i en Google skyskrapa (med tydlig logga som syns i många shots), och en Pintrest byggnad. Det känns som man tittar på en reklamfilm och man kan inte låta bli att undra hur mycket pengar Disney fick av företagen för det här.

Storyn är svag och verkar mest vara en ursäkt för att få våra hjältar att åka förbi så många internet saker som möjligt.
Liksom Ebay är en viktig del av Storyn och för mycket tid att filmens nästan två timmars speltid handlar om hur Ralph återskapar kända Youtube trender.

Röstskådespeleriet är långt under Disneys vanliga kvalité, John C. Reilly och Sarah Silverman är bra men många av de nya karaktärerna fungerar inte. Gal Gadot och Bill Hader fungerar inte alls här. Och stundtals fann jag mig göra som jag brukar göra i Sony animerade filmer och gissa kändisen, för man hör när det är en kändis i stället för en röstskådespelare bakom rollen och då är det bara at att försöka identifiera vem.

Disneys animerings team är självklart bättre än Sonys, så självklart är den här filmen bättre än deras skit. Men den här filmen är född ur samma Ruttna idé som ” The Emoji Movie”, Det är en film som ingen tycks vilat göra utan alla incitament är Säkra pengar.
Så även om den här filmen har några roliga skämt så är den ett symptom av de värsta i moderns film, där allt verka handla om referenser till saker folk redan gillar. Det här är Disneys försök till ready player one, space Jam och resten av filmerna som verkar tro att referenser och nostalgi är en bra ersättning till story, karaktärer och originalitet.
Det verkar fungera, Den här filmen drog in massa pengar och är rätt populär, Princess scenen delas av en anledning. Disney antecknar och kommer fortsätta att ge mer av samma mynt.

Kvar är jag en sur gubbe som ogillar vad kidsen tittar på, och är så trött på vad den riktning industrin tycks ta.
Vi såg bara två tredjedelar av filmen, för dottern blev ledsen när Ralf gör sin Stora Idiotiska Grej och allt bara blev jobbigt. Tycker kanske inte riktigt att den är så dålig, men nästan. Man kan se prinsesscenen bara, för den är fantastisk.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Vi såg bara två tredjedelar av filmen, för dottern blev ledsen när Ralf gör sin Stora Idiotiska Grej och allt bara blev jobbigt. Tycker kanske inte riktigt att den är så dålig, men nästan. Man kan se prinsesscenen bara, för den är fantastisk.
Tack jag trodde när jag skrev min recension att den skulle vara extrem kontroversiell, och var lite besviken på att ingen klaga.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Tack jag trodde när jag skrev min recension att den skulle vara extrem kontroversiell, och var lite besviken på att ingen klaga.
Den har väl fått okej kritik? Noterar dock att The Guardian recensent skrev "sequel to the 2012 film is somewhere between Ready Player One and The Emoji Movie, summoning up a zero-gravity spectacle of dazzling colours and vertiginous perspectives, a featureless and inert mashup of memes, brands, avatars, and jokes" vilket ju är frapperande nära vad du säger.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Den har väl fått okej kritik? Noterar dock att The Guardian recensent skrev "sequel to the 2012 film is somewhere between Ready Player One and The Emoji Movie, summoning up a zero-gravity spectacle of dazzling colours and vertiginous perspectives, a featureless and inert mashup of memes, brands, avatars, and jokes" vilket ju är frapperande nära vad du säger.
:O

Uppenbarligen borde jag söka jobb som film resecent hos the Guardian
 
Top