WRNU:s filmklubb 2022 v46

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v46 2022 – #514 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag kom just hem efter att ha sett Wakanda Forever, givetvis i glorious 3D. Tyvärr var det ganska tomt i salongen, så jag misstänker att det även framgent lär vara tunnsått med 3D-visningar (och filmer som görs i 3D). Det bästa tillskottet till filmtekniken sedan färgen var på utdöende redan innan covid, och nu känns det rätt stendött.

Men: det här var en bra film. Bättre än jag förväntat mig. Grejen är liksom… Hur gör man en Black Panther-film när skådespelaren som spelade pantern senast är död? Och man inte vill recasta eller göra en Doctor Who? Tja, det här blev en rätt bra lösning. Det är en spretig, massiv film – mycket film för pengarna, och då menar jag inte bara i minuter utan i innehåll också. De hinner med mycket.

Om någon skulle kritisera filmen för att den saknar röd tråd, så skulle jag säga att jag förstår varifrån kritiken kommer även om jag inte tycker att det nödvändigtvis var något negativt heller. Att filmen ändå inte var en helt vanlig en-hjältes-födelse-story gjorde den svårare att förutsäga, och jag gillar att bli överraskad. Jag var faktiskt inte alls övertygad om att det skulle sluta som det gjorde.

Vad gäller antagonisten så tycker jag att det var helt rätt att göra något spännande med Namor. I och med att DC nu gjort sin havet-är-djupt-Aquaman med Atlantis så skulle det nog mest känts tacky. Även i original finns ju ett solitt narrativ hos Namor och Atlantis i Marvels universa, men jag tycker nog att storyn om mayaindianer som flydde under vattnet funkar riktigt bra också. Jag gillar också kopplingen till den bevingade ormen Kukulkan, det fick fotvingarna att kännas lite mindre fåniga. Även om just namnet får en lite olycklig association på svenska – kuk-ulkar'n liksom. Tack och lov uttalas det inte riktigt så.

Sedan gillade jag skarpt att Ironheart var med. Jag har läst typ ingenting med henne men gillar konceptet. Jag hade helt glömt bort vad hon hette så det dröjde tills jag insåg att hon hade en Iron Man-dräkt i taket på sitt garage innan jag insåg vem hon var. Man då squee:ade jag, helt klart. Sedan var det lite sött att de lät henne skära loss ett… hjärta… i… järn… när hon gjorde sin dräkt också. Synd att de inte uttalade namnet dock…

Överlag är det här en film jag tyckte gjorde sitt jobb – den är en värdig uppföljare till en hyllad föregångare, framför allt givet problemet de hade med den döde huvudrollsinnehavaren. Det här blev bra, helt enkelt. Jag gillar också hur den knöt an till annat som händer i stora MCU nu, och gjorde mig ärligt talat mer pepp att se mer.

BETYG: 5−/5. Jag velade en stund mellan 4+ och 5−, men kom fram till att jag mog faktiskt kan tänka mig att se den imorgon också. Skulle nån fråga om jag ville hänga med så skulle jag nog inte taka nej.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Såg King Richard på Netflix.

Intressant film om hur Richard uppfostrar sina döttrar till att bli bland tidernas bästa tennispelare, Venus och Serena Williams.
Mer behöver väl inte sägas. Drama. Se den inte om du inte gillar biopics.

3/5 på den mäktiga Metal Magic skalan!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Jag har sett El Camino (2019)

Det här är alltså långfilmen som gjordes som uppföljare/avslut på Breaking bad. Och för att göra den riktig rättvisa så bestämde jag mig helt sonika för att se om hela Breaking Bad (fortfarande en jäkligt bra serie, även om typ alla är osympatiska), och Better call Saul (också en bra serie, även om huvudpersonerna där är om något ännu mer osympatiska).

Och så ikväll såg jag alltså just El Camino. Jag tycker det var helt rätt ordning att se saker i. Alltså att se färdigt Better call Saul först. I den får man se ett par nyinspelade flashbacks till Breaking Bad-tiden. Killen som spelar Walther White är fan identisk, sex år senare. Han som spelar Saul är ju märkbart rynkigare och tunnhårigare, men märks inte så mycket. Men han som spelar Pinkman har fan blivit märkbart vuxen XD

Men att se honom i Better call Saul gav mig rätt förväntingar, och eftersom El Camino är tre år gammal nu så funkade det betydligt bättre.

Överlag gillar jag filmen. Den är lite lågmäld, en blandning av tillbakablickar och vad som händer dagarna efter sista avsnittet av Breaking Bad. Men jag gillar den verkligen. För mig var den ett rätt fint avslut på två sjukt mörka serier.

Sanningen är att jag skulle nog inte ha något emot att se om den i morgon, om någon bad mig. Även om jag inte har något stort sug efter det.

Betyg: en klar 4:a av 5 på Krank-skalan.
 
Top