WRNU:s filmklubb 2022 v45

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v45 2022 – #513 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag har sett Entergalactic (2022) på Netflix, en animerad romantisk komedi starkt influerad av Kid Cudi (som i att det är typ bara hans musik och han gör rösten till huvudkaraktären).

Den följer Jabari som nyss fått ett nytt jobb och har flyttat in i ny lägenhet i ett ganska så fint område. Han gillar att dra på fester, hänga med sina kompisar, vara på jobbet och så vidare, men så träffar han sin granne Meadow och tja... det är en romantisk komedi, jag känner att allting och ingenting är spoilers, egentligen.

Animeringen är starkt inspirerad av Into the spiderverse/Arcane/Studio fortiche, men folket bakom saknade pengarna och skickligheten att göra det lika snyggt. Det är inte fult mind you, men frameraten är vansinnigt låg, tidvis rent av stel. Och tidvis är den skitsnygg, speciellt när den inkorporerar ordentligt med 2d-animering.

Men dialogen är bra, humorn fungerar för mig och jag tyckte musiken var najs för tema och tidpunkt. Det är också najs att animering fortsätter gå framåt bli ett alltmer vanligt medium för att berätta stories som inte bara är våldsam action. Jag tror aldrig jag sett en arketypisk (västerländsk) animerad romantisk komedi för vuxna.

Jag ger den en 3/5.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Sett Willow (1988) för första gången.

Var inge vidare alls. Men fanns ändå vissa element jag kunde uppskatta, såsom skurkarna som såg häftiga ut. Skulle nog kunna göra sig bra i en remake.

Betyg: svag 2:a av 5
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Skulle nog kunna göra sig bra i en remake.
Som kommer snart nu (eller ja, fortsättning i tv-serie-form).

Jag försökte nyligen se om Willow, men stupade på de katastrofala specialeffekterna.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag såg om Willow (1988) i förberedelse för tv-serien som är påväg. Jag såg den filmen sist när jag knappt var en tonåring misstänker jag, hade inte så mycket minnen om filmen utöver att jag gillade den.

När jag såg om den så fanns där en del att uppskatta, en del som inte uppskattades. Den använde sig av mycket mer humor än jag mindes, eller ibland försök till humor. Vissa scener är skämskudde-smärtsamma att titta på, medan andra är riktigt roliga. Madmartigan är filmens höjdpunkt, han är en extremt skön (halv)protagonist. Precis lagom mängd korkad, duktig på våld, modig, cynisk och rolig - hans bästa scen är när vi plötsligt får lära oss att han är en poet.

Jag ger den 3/5. Helt klart värd möjligheten att få en egen TV-serie.

Bästa:
Att den stora episka slutstriden avgörs av två gamla tanter som brottas. Man brukar i modern TV ofta prata om subversion of expectations, men Willow gjorde det för nästan 40 år sedan.
Sämsta:
Delar av humorn. Den extremt rape-iga scenen med Lug eller Lunk eller vad han hette i tavernan, de två minisarna som mest skriker hela tiden, att en av Willows grannar hela tiden får barnkräk/fågelbajs på sig.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag har sett Enola Holmes 2 (2022) och den var ju mysig. Tror det får bli tre nej, fyra mystiska ledtrådar av fem på den krankiska skalan. Det är liksom feelgood-äventyr utan för många skarpa kanter, och den vet om det. Hade handlingen varit lite mer rakt fram hade det kanske blivit "se om för myset utan att behöva tänka"-filmer för mig på samma sätt som Narnia-filmerna har varit.

Kul men också lite knepigt att se David Thewlis i något annat efter att ha strecksett en massa Human Resources och Big Mouth senaste dagarna.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Som uppladdning för ett biobesök har jag sett sett Black Panther som är en schysst superhjältefilm. Den innehåller såklart en hel del action men också väl avvägda mängder drama och humor. Skådespeleriet är stabilt och miljöerna i Wakanda är väldigt snygga. Kraftmässigt är superhjälten Black Panther dock inte särskilt spännande, och den flitigt återkommande science fiction-aktiga högteknologin faller mig inte riktigt i smaken, men det är småsaker i sammanhanget. Filmen har ett skönt flyt och bjuder på bra underhållning. Betyg 4- av 5 på den krankinska skalan.

Jag har även varit på bio och sett Black Panther: Wakanda Forever som föga förvånande bjuder på mer av samma. Mer action såklart. Mer drama. Mer science fiction-aktig högteknologi. Mer Afrika. Filmen passar även på att hylla den sorgligt nog bortgångne Chadwick Boseman. Som helhet en värdig uppföljare men jag tycker att manuset känns slarvigt på vissa punkter. Jag tänker då särskilt på den världspolitiska aspekten. Filmen håller sig också till traditionen där nästan allt och alla är superbra på något sätt, vilket jag tycker är tröttsamt. För mig är superhjältegenren som bäst när det är några få superindivider som tampas med varandra medan omvärlden kontrasterar med att vara i huvudsak vanlig. Men jag ska inte gnälla alltför mycket, Wakanda Forever bjuder på bra underhållning. Betyg 4- av 5 på den krankinska skalan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag hade tänkt se om Lego-filmen på 3d-bluray, men mitt VR-headset hade inte nog med batteri och dessutom ville jag äta chips med dip samtidigt (vilket är svårt när man har VR-headset på sig) så jag såg R.I.P.D 2: Rise of the Damned istället.

Var det nån som ville ha en prequel till RIPD? Bättre fråga: är det nån som kommer ihåg RIPD?

Det här är alltså en western-prequel till filmen där Ryan Reynolds och Jeff Bridges försökte göra Men in Black fast med spöken. I den här filmen är Ryan Reynolds inte med, och Jeff Bridges karaktär spelas av Jeffrey Donovan. Skurken spelas av Richard Brake, och där var det nog slut på namn jag kände igen. Det är ovant att se Brake i skägg; nu ser han nästan ut som en människa. Utom det där leendet då, som är 50% tandkött och 50% ganska äckliga tänder.

Hur som helst, det här är en halvduglig actionbagatell man bör se samtidigt som man gör något annat. Den når inte upp till sin föregångares nivå av duglig genrefilm, men den är liksom inte aggressivt dålig heller. Där jag kritiserade originalet för sexism kan jag istället kritisera den här för att vara otroligt klumpig och krystad i sina försök att göra social kommentar. Det är liksom GW-tvserie-nivå på det, fast värre. Men fine, de försöker åtminstone.

BETYG: 3+/5
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Även jag har nu sett Svarta Pantern: Wakanda Föralltid. Den var nästan 3 timmar lång, och jag somnade inte en enda gång!
Jag påpekar detta eftersom jag var nära att nicka till under reklamfilmerna. Vaknade när det kom en ny trailer för den nya Avatar-filmen. Det intressanta med den var att den inte alls visade människor lika mycket - de nya avatarerna (som jag antar att de där blåingarna i militäruniform är) var inte med alls, och inte heller grabben med mänsklig hudfärg och en andningsmask. I stället verkar huvudpersonen från första filmen (antar jag att det är, alla de där blå typerna är så lika varandra...) ha en helt blå dotter (?) - eller kanske är det i tillägg, vem vet. Så det var kul. De har fortfarande inte visat något som får mig att vilja se filmen, men de försöker åtminstone.

Apropå blå typer. Folket från Atlantis i den här filmen - eller nja, de kallar det inte Atlantis utan något annat jag redan glömt, men ni vet vad jag menar - är också blå, som ni säkert sett i trailers. Det är nog ingen spoiler. Kanske är det en spoiler att de bara är blå när de är ute ur vattnet, nere i djupet har de mänsklig hudfärg? Men detta är inget filmen någonsin förklarar eller ens anmärker på, så det är nog inte viktigt.

Jag håller med om luddwigs allmänna omdömen. Det jag skulle vilja tillägga är mest spoilers. Men en sak jag kan säga öppet är att jag uppskattar hur litet av filmen som är där enbart för att knyta in till resten av MCU. Den är inte kliniskt ren från sådant, förstås, men det som finns där sticker inte i ögonen. Bra jobbat, Marvel! Apropå setups för kommande filmer - ni behöver inte sitta kvar under alla eftertexterna, det finns bara en mid-credits scen.

Och nu spoilertalk.
Det handlar nästan enbart om de ovan nämnda kopplingarna.

Att Ross är med, trots att han egentligen inte är viktig för handlingen, har ju med världsbygget att göra. På grund av hans roll i tidigare filmer är det logiskt att Wakanda kontaktar honom för amerikansk exposition, det stör mig inte alls. Det som däremot bara har med framtida filmer att göra är att Val nu är chef för CIA. Jag antar det är en ny grej, i alla fall, det vore konstigt om John Walker inte kände igen namnet på CIA-chefen.

Varför introduceras Riri Williams här? OK, hon är en maguffin som leder till trevägs-konflikten mellan USA, Wakanda och inte-Atlantis. Men de hade lätt kunnat hitta på en annan maguffin, att det är just hon beror bara på att de inte vill förklara henne igen när hon dyker upp i något där hon faktiskt är viktig.

Det är intressant att Letitia Wright inte blivit sparkad för sitt foliehatteri. Jag tolkar det som att hon är aningen smartare än Gina Carano, och när hon fick ett samtal frän Disney-ledningen så lyssnade hon och knep igen om de åsikterna.
Innan filmen började var jag fortfarande osäker på om det var hon som skulle bli den nya pantern. Av trailer-klippen kunde man utröna att det var en kvinna, men masken var på hela tiden. Jag tänkte att det var 50/50 om det var Shuri eller Nakia. Men så fort Nakia dök upp i filmen insåg jag att hon har för mycket booty för att vara personen i trailern.

Men den absoluta höjden av franchise maintenance är när vi får T'Challa Junior. Så nu har de en ny Svart Panter de kan slänga in om 10 år, eller kanske ännu tidigare om de inte orkar jobba med Wright längre och/eller vill göra något med tween supers.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Apropå blå typer. Folket från Atlantis i den här filmen - eller nja, de kallar det inte Atlantis utan något annat jag redan glömt, men ni vet vad jag menar - är också blå, som ni säkert sett i trailers. Det är nog ingen spoiler. Kanske är det en spoiler att de bara är blå när de är ute ur vattnet, nere i djupet har de mänsklig hudfärg? Men detta är inget filmen någonsin förklarar eller ens anmärker på, så det är nog inte viktigt.
De kallar det Tlālōcān o den blå hudfärgen är något som e ifrån serietidningarna, homo mermanus e helt enkelt blå (eller gröna i vissa fall)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
De kallar det Tlālōcān o den blå hudfärgen är något som e ifrån serietidningarna, homo mermanus e helt enkelt blå (eller gröna i vissa fall)
Byter de färg också i serierna?

Jag gissar f.ö. att namnändringen beror på att DC hann först med att göra film av Aquaman.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
1668415286131.png
Såg den på SVT play (tyvärr inte tillgängligt längre). "Ett biografiskt drama om den svenske uppfinnaren och nobelpristagaren Gustaf Dalén. Filmen följer hans dramatiska liv från barndomen på en bondgård i Västergötland, via studietiden och vidare till hans karriär som världsberömd uppfinnare och fysiker. Regi: Gösta Folke. I rollerna: Olof Bergström, Eva Stiberg, Gunnar Björnstrand, Kolbjörn Knudsen, Erik Strandmark, Gunnar Sjöberg, Märta Arbin m fl."

Jag gillade den. Den är en trevlig biografi som lunkar på och gör ett bra jobb med tidshoppen och med att få skådespelarna att se äldre o äldre ut som tiden går. Ska du spela i sena 1800-talet o/e tidiga 1900-talet är den bra inspiration för en massa småsaker, o den visar upp hur en del teknologiska saker vi tar för givet var något som krävde en hel del arbeta att fungera på den tiden o hur utvecklingen av vissa saker var något storartat.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
1668416120568.png
Såg den på SVT play (tyvärr inte tillgängligt längre men man kan hitta den på youtube eftersom copyrighten har gått ur). "Året är 1699 och kapten William Kidd är vida omtalad som en både smart och hänsynslös pirat. Ändå lyckas han lura den brittiske kungen att låta honom eskortera ett skepp med värdefull last, från vattnen utanför Madagaskar ända hem till England. [...] Regi: Rowland V. Lee. I rollerna: Charles Laughton, Randolph Scott, Barbara Britton, Gilbert Roland, Reginald Owen, John Carradine m.fl. (Captain Kidd)"

Jag gillar den här filmen. Charles Laughtons kapten Kidd är en pirat av Long John Silver skolan, smart, vältalig, skenhelig på ett roligt sett, o du kan inte låta bli att gilla honom även trotts att han begår i praktiken brott massmord. Han är dock inte lika bra som Silver att dölja sin halhet. Vill du ha inspiration för pirater är den här filmen utmärkt material, inte lika actionfylld som flera andra men det överväger den med intrigspel mellan Kidd, de som vet hans hemlighet och alla andra som e i vägen för hans planer.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
View attachment 10640
Såg den på SVT play (tyvärr inte tillgängligt längre men man kan hitta den på youtube eftersom copyrighten har gått ur). "Året är 1699 och kapten William Kidd är vida omtalad som en både smart och hänsynslös pirat. Ändå lyckas han lura den brittiske kungen att låta honom eskortera ett skepp med värdefull last, från vattnen utanför Madagaskar ända hem till England. [...] Regi: Rowland V. Lee. I rollerna: Charles Laughton, Randolph Scott, Barbara Britton, Gilbert Roland, Reginald Owen, John Carradine m.fl. (Captain Kidd)"

Jag gillar den här filmen. Charles Laughtons kapten Kidd är en pirat av Long John Silver skolan, smart, vältalig, skenhelig på ett roligt sett, o du kan inte låta bli att gilla honom även trotts att han begår i praktiken brott massmord. Han är dock inte lika bra som Silver att dölja sin halhet. Vill du ha inspiration för pirater är den här filmen utmärkt material, inte lika actionfylld som flera andra men det överväger den med intrigspel mellan Kidd, de som vet hans hemlighet och alla andra som e i vägen för hans planer.
Har hört att det här är den tredje bästa piratfilmen som gjorts. Första plats är förstås Kapten Blod från 1935.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Häromdagen såg jag West Side Story. Nyfilmatiseringen av Spielberg, alltså.


Bra skit. Bättre än originalfilmatiseringen. Bättre än när jag såg den på scen för... 20 (?) år sedan. Det märks att de kostat på den typ alla pengar och lite till. Gillar man musikal är det svårt att hitta något bättre.
 
Top