WRNU:s filmklubb 2022 v40

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v40 2022 – #508 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har inte många jobb på den här sajten, och de jag har är inte tunga – skapa en filmklubbstråd en gång i veckan och en speltimmestråd varannan. Så jag blir alltid lite irriterad på mig själv när jag typ… glömmer. Men jag kom åtminstone ihåg det innan veckan är slut den här gången!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
The Hunt for Red October (1990)

Bra och smart story som innehåller relativt får av de vanliga ubåts-troperna.

Trots sina rejäla längd känns den dock lite stressad. Och skådespeleriet varierar förvånansvärt mycket för storfilm av detta slag.

Hade gjort sig väldigt bra som en miniserie på 4-8 avsnitt eller så.

Får 3.5/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har sett Hellraiser (2022).

We have such sights to show you…

En franchise jag definitivt är helt OK med att de rebootar istället för att förska bygga vidare på, expandera och eskalera, är helt klart Hellraiser. Jag har inte sett alla de andra, men redan efter en sisådär en fyra-fem filmer började kvaliteten definitivt… låt oss säga "variera". I dagsläget är jag inte säker på att den gamla filmserien gick att rädda.

Så… det här är en helt ny film, även om den heter exakt samma sak som originalet från 1987. Det är ett oskick, det där, och jag tycker inte om det.

Men jag gillar den. Det är klassisk Hellraiser – köttig body horror, relativt jordnära Vanliga Människor som det handlar om, groteska och mer eller mindre fantasifulla cenobytes med köttkrokar och kedjor. Det är givetvis helt omöjligt att bortse från bagaget när man ser filmen – "jaha, jag undrar vad som är i den där kubformade lådan" liksom. Nä, jag vet vad som är i lådan och jag vet vad som händer när man fipplar med den. Men jag blev ändå underhållen, trots oerhört förutsägbar plot twist och sådär. Jag tyckte ändå filmen gjorde tillräckligt mycket nytt för att det skulle funka, jag gillar karaktärerna och hur de spelades, och jag tycker att filmen fick till det mesta som den inte gjorde nytt på ett vväldigt bra sätt. Jag uppskattade framför allt hur jävla dåliga karaktärerna var – sega i reaktionerna, fattade dumma beslut, förklarade saker på dåliga sätt och så vidare. Det kändes väldigt liksom realistiskt.

Jag hade gärna sett ännu mer riktigt köttigt splatter, såklart. Och även om jag tror att en del av det nu gjordes med fysiska effekter så hade jag gärna sett mer göras så. En del av CGI-äcklet höll inte riktigt tillräcklig nivå, tyckte jag.

Så… Vill man se lite Hellraiser så tycker jag att det här är en bra Hellraiser att se.

BETYG: 4/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Så… Vill man se lite Hellraiser så tycker jag att det här är en bra Hellraiser att se.
Vilka av de andra filmerna gillade du? Jag har nog bara sett filmerna för att ha sett dem, men tyckte ändå om den fjärde filmen (film noir, har jag för mig).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Vilka av de andra filmerna gillade du? Jag har nog bara sett filmerna för att ha sett dem, men tyckte ändå om den fjärde filmen (film noir, har jag för mig).
Fyran är Hellraiser in space! Dels 1700-tal när kuben byggs, dels nutid, dels rymden.

Femman är lite noirig, men på en rätt liten budget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Vilka av de andra filmerna gillade du? Jag har nog bara sett filmerna för att ha sett dem, men tyckte ändå om den fjärde filmen (film noir, har jag för mig).
Det var för länge sedan jag såg dem för att jag ska kunna ge ett ordentligt svar. Jag får planera in att se om dem, så kan jag svara sen =)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett jeepers creepers reborn

Iom att alla skräckisar verkar få nyversioner och origin storys och reeboots osv så var det väll bara en fråga om tid innan jeepers creepers skulle få en reeboot och nu är tiden här.



Den här filmen var en dussin slasher som var plågsam att ta sig igenom och som inte lämnade nått bestående intryck

Betyg 1/5
 
Top