WRNU:s filmklubb 2022 v32 – #500!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v32 2022 – #500 sedan starten. Yay!

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Var just och såg Blixt Gordon (1980). På bio, inte desto mindre! Den är en del av Filmstadens klassiker-satsning.

Jag har nog inte sett den här sedan den först kom. Kanske gick den på tv någon kväll på 90-talet också?
Men i alla fall: ojojoj. Jag mindes att den var campy och cheesy, men inte exakt hur mycket man får av de varorna.

Manuset har en väldigt rudimentär struktur - följden av scener påminner faktiskt mer om ett improviserat rollspels-äventyr än om en noggrant planerad dramatisk sekvens. Pacing verkar de inte veta vad det är. Scenografin, kostymerna och specialeffekterna är som något från 60-talet - det når knappt upp till nivån av Star Trek TOS, och då är detta en film som kom ut 3 år efter Stjärnornas Krig.

Så varför älskar jag den ändå?
Tja, även om allt ser extremt plastigt ut kan man inte förneka att det har en väldigt speciell estetik. Någon har tänkt väldigt mycket på alla dessa dräkter och kulisser. Det finns också en bunt fantasirika detaljer, som till exempel hur en del av skurkarna dör - de röda vakterna som sprakar till som om de var robotar, den kvinnliga underhuggaren som ser väldigt människolik ut men upplöses i slem som en annan häxa som fått vatten på sig. Och apropå henne, så gör hon (vars namn jag tyvärr inte uppfattade) och alla andra skådisar som inte är de tre hjältarna en fantastisk insats (Max von Sydom, Ornella Muti, Timothy Dalton och Brian Blessed framför allt). De är uppenbarligen gamla proffs som förstår precis vad för slags film de är med i och spelar över så det står härliga till. Slutligen Queens musik, som jag tyckte de kunde skruvat upp volymen på lite mer i biosalongen. Oh, well.

I kategorin saker som jag varken älskar eller hatar, utan mest är road av numera, är hur filmen åskådliggör... låt oss kalla det könsmaktsordningen. Det var verkligen en annan tid...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Redan tisdag, alltså? Nåväl, jag har sett veckans första film – om allt går väl kommer det att bli minst fem – Underworld: Blood Wars. Eller "Underworld 5" om man så vill.

Efter fyra filmer tror jag, hoppas jag, att man vet vad man ger sig in på. Det är inga revolutionerande grejer, de här. En serie ganska snygga och stundtals schysst kladdiga men alltid rätt monokroma actionscener med vampyrer som slåss mot varulvar. Ännu en ny varulvsledare som, precis som de andra varulvsledarna, är helt annorlunda från de tidigare varulvsledarna. Extra farlig etc. Det finns ännu fler konservativa vampyr-elders som inte vill göra något, och ännu fler andra vampyrer som söker egen makt. Det är helt enkelt ruljans som vanligt.

Och givetvis avslutas ingenting här heller.

Det är lite intressant vilka trådar som liksom får fortsätta och vilka som bara släpps. Var det till exempel någon som såg den snygge träbocken i förra filmen och tänkte "hm, jag undrar om han har ett mysterious past? Kanske är han till och med i hemlighet en Chosen One med ett häftigt arvssvärd?" Jag tror inte det. Han var en fullständigt lättglömd figur som jag inte ägnade en tanke. Men den där tråden där alla människor i hela världen nu vet att det finns vampyrer och varulvar? Inte minsta antydan. De enda vi överhuvudtaget ser i den här filmen är varulvar och vampyrer; jag tror inte det var en enda människa med.

Men alright. Den här filmen har 21% på rotten tomatoes. 49% audience score. Men den drog in 81 miljoner dollaar på en 35-miljonersbudget så det verkar ändå som att det finns folk därute som gillar de här filmerna…

Nåja, jag blev väl hyfsat underhållen men kan nog inte rekommendera filmen riktigt. Men nu har jag sett alla fem =)

BETYG: 3+/5

Imorgon ska jag nog riva av Scanner Cop II så jag har det gjort. Sen får vi se… Den där blurayen med Femte Elementet är ju rätt lockande alltså =)
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Så nu har jag sett Scanner Cop II, aka Scanners: The Showdown aka Scanners 5.

Det enda som kan stoppa en ond snubbe med psykiska krafter är, antar jag, en "god" snubbe med psykiska krafter.

Även den här bör inte vara några överraskningar om man sett de tidigare fyra filmerna. Det är alltså en uppföljande av copaganda-filmen Scanner Cop, fast med ite sämre skådisar generellt, lite tråkigare story men fullt dugliga klägg-och-slem-effekter.

I förra filmen var det ju bara huvudpersonen som var scanner – här är det han, hans flickvän, flickvännens kompis och framför allt filmens skurk som är ute efter hämnd. Problemet filmen har är att det här är första filmen skurken är med i, så det finns liksom ingen riktig buy-in från publikens sida i honom och hans hämnd. Numera är man ju van vid att filmer som hör ihop också planterar och skördar mellan varandra, men den här filmen använder nästan ingenting från första – utan uppfiner liksom hjulet på nytt. Nya bifigurer som vi på ganska kort tid ska lära känna, helt ny skurk etc.

Annars är nog det roligaste med filmen när huvudpersonen – den "gode" scannern – i slutänden aktivt skickar fram helt oskyldiga civila som mänskliga sköldar / decoys och får dem att se ut som honom, så skurken dödar dem med sina psykiska krafter. Jag antar att det ska föreställa att han på så vis tröttar ut skurken, men det sägs inte explicit – så i princip ser det ut som att han bara kastar civila framför bussen utan att egentligen vinna så mycket på det…

Jaja. Den är väl duglig tänker jag.

BETYG: 3/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag var just och såg Everything Everywhere All At Once på bio igen. Den... Öh, den har en titel med fem ord i sig? Jag såg den dock inte alls som del av veckans tema utan i princip helt och hållet för att en trevlig kollega inte sett den och ville gå, och för att den är inåthelvete bra.

Den var inåthelvete bra första gången och den var inåthelvete bra andra gången också. Jag tänkte länka till min förra recension, men tyvärr tycker forumet att det inte ska gå att söka på "everything everywhere all at once". "The search could not be completed because the search keywords were too short, too long, or too common." Okej, vi säger så.

Nå, det är en fantastisk film. Jag har inte det bästa mentala måendet rent generellt just nu, men den här filmen fick saker och ting att faktiskt kännas rätt okej en ganska bra stund efteråt. Jag gick från bion ganska glad, lugn och harmonisk. Nöjd med tillvaron. Hoppfull. "Fight like Waymond". Kanske ska ta med mig lite googly eyes till jobbet imorgon?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har nu sett om Fifth Element. Jag hade visserligen den redan på bluray men tydligen köpte jag en mer nyutgiven bluray med snyggare omslag och kanske lite bättre bildkvalitet för ett tag sedan. Jag hade för mig att jag sett filmen ganska nyligen, men det var tydligen förrförra året då jag använde den som del av min matematikövning för Filmklubben #400…

Jag har nog inte så mycket att tillgägga till det jag skrev då. Fantastiskt världsbyggem plottriga detaljer så det står härliga till, frisyrer och kläder och dräkter och fysiska effekter (modeller, animatronics) och bra skådespeleri och en lagom komplicerad plot med ett gäng rörliga delar. Och rätt gubbsjukt och sexistiskt. CGIn har… åldrats med mer värdighet än man förväntar sig av CGI från '97. Med andra ord så finns det definitivt ett gäng scener där man får jobba lite för att suspenda sin disbelief, men det är knappast nån katastrof. Det är fortfarande en jäkla bra film.

BETYG: 5−/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Gladiator eller gatans gladiator som är den svenska titeln.

Tommy och hans far har flyttat för att starta ett nytt liv men redan första dagen i sin nya skola stöter Tommy på problem med gängmedlemmar.

En kväll när Tommy är på jobbet blir han påhoppad av gängmedlemmarna , Tommy står på sig och slagsmålet råkar bevittnas av Pappy Jack som blir imponerad av Tommys förmåga att kunna slåss och erbjuder honom en plats i underground boxnings scenen.

Ett par maffiosos dyker upp för att kräva in en skuld av Tommys pappa och pappy Jack övertygar sin chef boxnings promotern Jimmy Horn att köpa upp Tommys pappas skuld vilket nu sätter Tommy i skuld och tvingar in honom i boxningsringen.


Filmen kulminerar i en bare knuckle match mellan Tommy och Jimmy Horn , om Tommy förlorar kommer han förevigt att behöva boxas för Jimmy Horn och om Jimmy Horn förlorar så stryker han Tommys pappas skuld och låter Tommy gå fri.


Betyg 2/5 sportdrama som funkar slötitta på när man ligger bakfull på soffan en söndagsmorgon
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,870
Location
Örebro
Jag har nu sett om Fifth Element. Jag hade visserligen den redan på bluray men tydligen köpte jag en mer nyutgiven bluray med snyggare omslag och kanske lite bättre bildkvalitet för ett tag sedan. Jag hade för mig att jag sett filmen ganska nyligen, men det var tydligen förrförra året då jag använde den som del av min matematikövning för Filmklubben #400…
...så du säger att det är tradition att du ser Fifth Element var hundrade vecka så att du kan ta upp det på alla jämna hundratalsfilmklubbar?

Übereil
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har sett DC League of Super Pets. Varför, undrar kanske någon, se en film som inte har ett enda betyg eller ens positivt citat på affischerna och med en helt underväldigande trailer? Well, barnet fyllde år och ville se just denna på sin fölsedag. The things I do for love …

Tänk om Stålmannen hade en superhund. Tänk sedan om alla superhjältarna blev fångade av ett ond, hårlöst supermarsvin (jag skojar inte), superhunden blev av med sina superkrafter men blev kompis med fyra andra djur som just råkat få superkrafter: en bitter hund med hjärtat på rätta stället, en neurotisk ekorre, en snäll gris som beundrar Wonder Woman och en närsynt och kärlekskrank sköldpadda. Ja, det är filmen.

Originaliteten är noll. Djurskämten är återanvända från Husdjurens hemliga liv, Läderlappenskämten från Lego-filmerna, tom Minionerna har man snott ifrån. Och berättelsen om en protagonist som Lär känna sin svaghet, övervinner sig själv och växer som person (TM) har gjorts en kazillion gånger tidigare, vanligen bättre.

Men, men. Det är faktiskt kul ändå, och animationerna är snygga, karaktärerna slående, tempot fint, och driften med superhjältegenren (med referenser och blinkningar åt olika håll) kan roa de vuxna, tom en vuxen som denne som egentligen inte är så insatt i DC lore. De svenska röstskådespelarna är perfekt castade och gör toppeninsatser. Så underhållningsvärdet är högt, bristerna till trots.

Tre starka, fladdrande, superhjältemantlar på den krankiska skalan.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag har sett Prey (2022). Det borde du också göra.

Det är med ganska god marginal den bästa Predator-filmen som gjorts. Jag gillar karaktärerna, jag gillar hur mycket som händer på skärmen som inte behöver förklaras (show, don't tell), jag gillar hur folk talar olika språk (och inte bara samma språk fast med grov dialekt). Jag gillar hur badass predatorn får lov att vara.

Jag gillar speciellt hennes bror, då det hade varit världens enklaste trope att göra honom till ett tröttsamt rövhål som systern måste bevisa sig mot. Men istället är han typ non-stop uppmuntrande och storebror-lig.

4/5, det är en bra predatorfilm helt enkelt. Något vi inte sett på sisodär 30+ år (och nu hängs jag väl snart, men jag tycker inte ens Arnie-filmen är superbra. Den är som bäst "okey". Som ungdom gillade jag den, men den har inte åldrats på samma sätt som tex. Terminator 2, imo).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Vet ni vilken som är den femte planeten från solen? That's right, jag har sett om Jupiter Ascending igen.

Planen var ursprungligen att, som alla rimliga människor, se den i 3D i mitt VR-headset men tyvärr hindrades jag av att jag 1) glömt min USB-blurayspelare på jobbet och 2) VR-headsetet jättelätt immar igen såhär års. Så det fick bli på TV, helt enkelt.

Det här är en av de filmer jag sett flest gånger; jag tror att det bara är typ Fight Club och kanske Groundhog Day som kommer i närheten. jag såg den tre gånger på bio och sen tre gånger till bara under 2015. Sedan mattades det av – det blev en gång 2016 och en 2018, och nu har det alltså gått fyra år sedan sist.

Det här är fortfarande en helt makalös film. Jättedum såklart, men makalös. Oerhört vacker – snygg plottrig rymdopera-etetik, grymma specialeffekter och snygga miljöer. Jag gillar genomgående kemin mellan karaktärerna och så. Manuset är lit styltigt, men kom Star Wars undan så tycker jag den här gör det också.

Men jag vet inte om jag har så mycket nytt att säga som jag inte sagt tidigare gånger. Det skulle väl vara att den fortfarande håller, då. Det här är fortfarande den film jag svarar ifall nån pressat mig säga "min favoritfilm".

Här är tidigare trådar:

BETYG: 5/5 såklart.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Just det där med härligt plottrigt världsbygge är något som verkligen tilltalar mig, och som går igen i både Fifth Element och Jupiter Ascending och senare Valerian. Jag gillar verkligen när det märks att nån lagt ner en massa tid på att få folk i bakgrunden att kännas som att de har individuella genomtänkta kläder på sig, när inget känns som att det lämnats åt slumpen. Överlag ger det dels en skön kitchig Yngwie-känsla och dels en väldigt stark känsla av att världsbygget är större än bara det vi ser. Att universum inte bara finns till för att berätta Jupiter Jones' historia; att alla de där besättningsmedlemmarna på Aegis-skeppet har en backstory och ett liv när de inte är på bryggan. Och det är mumma.
 
Top