WRNU:s filmklubb 2022 v30

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v30 2022 – #498 sedan starten. Bara två veckor till 500…

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har sett Hustle, en film där Adam Sandler spelar en baskettränare som coachar en underdog från Spanien till att förhoppningsvis få spela i NBA.

Det finns en handfull filmer med Sandler där folk säger ”Jag gillar inte honom egentligen, men i den här filmen är han faktiskt bra!” Detta är en sån film. Han är inte på något sätt fantastisk, men milsvid bättre än vad han brukar vara i sina vanliga skräckfilmer. Denna film är nämligen till skillnad från dem kompetent gjord.

Det ska dock sägas att den inte på något sätt är originell, varenda klyscha i varenda sportfilmer finns med här, man vet verkligen exakt vad som ska hända hela tiden. Dock är jag väldigt svag för sportfilmer om underdogs så för mig gör det inte så mycket. Den är sevärd trots att den är ruskigt förutsägbar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Fucking Åmål
1998

Jag verkligen älskade den här filmen som tonåring när den kom ut och tyckte även den var bra när jag var 20-någonting. Det här var en av raden av klassiker som jag ville visa för frugan. Hon gillade den, men skämten var utdaterade och att ha sett filmen fyra gånger var för mycket. Sänker därför betyget med ett steg då den fortfarande är skön på några punkter.

BETYG: 4/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En vampyrs bekännelse
1994

Filmen ska komma som en serie i år på AMC och är ännu en klassiker jag såg med frugan. Jag tyckte den här filmen var fulländad när jag var yngre, men det är mest en massa angst. Passade mig bättre som ung, men nu var den mest något jag känner att jag skulle få lida mig igenom för att se. Vi stängde av efter 20 minuter.

BETYG: 1/5!?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har just klämt Christopher Titus' komedispecial Born With A DefectYoutube.

Jag räknar den som film; den är trots allt 1:47.

Den var skoj. Titus är en grym historieberättare och kan hantverket – timing, callbacks, etc. Väldigt amerikansk komiker såklart, så ingen publikinteraktion alls, men det är inget måste för min del. Alla skämt landar inte för mig, men tillräckligt många. Jag kan varna att väldigt mycket handlar om hur jobbigt det är att vara förälder, hur dumma hans barn är, och hur jobbig hans exfru är, och så vidare. Jag tänker hoppas att han ok:at åtminstone med ungarna att han tänker dra de här skämten…

Jaja. Youtube började rekommendera mig klipp med honom för ett par dagar sedan och återigen, precis som när jag upptäckte Taylor Tomlinsson, hade algoritmen rätt. Han har roligare material än det här, mer… vettigt/politiskt. Jag ska nog söka upp vilken special det materialet kommer från, om det nu inte bara är lösa klipp.

Men den här kan jag rekommendera.

BETYG: 4/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fucking Åmål
1998

Jag verkligen älskade den här filmen som tonåring när den kom ut och tyckte även den var bra när jag var 20-någonting. Det här var en av raden av klassiker som jag ville visa för frugan. Hon gillade den, men skämten var utdaterade och att ha sett filmen fyra gånger var för mycket. Sänker därför betyget med ett steg då den fortfarande är skön på några punkter.

BETYG: 4/5
Gillade också denna film när den kom just för att jag var i 16års åldern när den kom samt att jag kände igen mig i att växa upp på en småort så igenkänningsfaktorn var hög . Festen dom går på i filmen skulle kunnat varit vilken fredagskväll som helst i orten där jag växte upp och alla karaktärer i filmen fanns mer eller mindre representerade bland folken jag gick i skolan med. Jag dejtade även under ett år eller två när jag var i 20års åldern en person ifrån Åmål så var där en hel del .

Såg filmen igen för nått år sedan men som du säger den kändes utdaterad ,dock kan den vara intressant att titta på som nån nostalgisk tidskapsel och minnas hur det var att vara tonåring på 90-talet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Encanto

Filmen handlar om den magiska familjen madrigal i byn encanto någonstans i Colombia

Alla i familjen har någon magisk gåva alla utom mirabel men så en vacker dag hotas familjens magi och mirabel blir naturligtvis den som måste rädda familjen.

Det är sång och dans och musikalnummer , det är disney .

Betyg 2,5 av 5 det är en mellanfilm varken dålig eller fantastisk , det är en film som man kan se en gång men den håller nog inte för att titta på fler än en gång när det kommer till mig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Såg filmen igen för nått år sedan men som du säger den kändes utdaterad ,dock kan den vara intressant att titta på som nån nostalgisk tidskapsel och minnas hur det var att vara tonåring på 90-talet.
Ja, nostalgiskt skimmer var vad jag kände när jag såg En vampyrs bekännelse. Kunde ha sett vidare på den, men bara på grund av det. För mig var det inte skäl nog för att se vidare på filmen. Senaste tvärvändningen jag haft, om en film, sedan jag såg om Alien för tio år sedan och tyckte den mest var skitseg.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag har till slut sett Ghostbusters (2016). Hur *#% kan det ha tagit så lång tid, jag var ju pepp när den var ny?

Nåja. Jag blev underhållen. Tre slemhinkar av fem på den krankiska skalan.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
Jag har sett The rescue
En dokumentär om när ett fotbollslag fastnade i en grotta i Thailand 2018 efter att monsunen hade kommit och började fylla grottan med vatten.

Det här är riktigt bra, man får se det ut ögonen på framförallt de brittiska grottdykarna men även fokus på andra runt omkring såsom Thai militären och seals mm och så barnen själva såklart.

Rekommenderar starkt, jag såg den på Disney+, men det är en national geographic dokumentär.

5av5
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Nu har jag sett Jurassic World Dominion (2022) vilket alltså är film nummer 6 i listan (och nummer 4 i listan av dåliga Jurassic Park filmer). Tänk er att någon viktig executive på ett filmbolag går och tittar på pengarna som Marvel-filmerna intjänar och inser att de borde göra sin egen stora "cross-over"-film. Det räcker inte med att ha med samma skådespelare/karaktärer som var med i en film med nästan 30 år på nacken, de ska dessutom referera repliker, gester och scener rakt av från de gamla filmerna.

Memberberries till alla som kommer förbi och tittar!




Filmen är två och en halv timme lång och rakt genom seg. Hela plotlinen med
Blues avkomma
hade kunnat skippas helt utan storyn förändras så hade vi fått genomlida den här skräpfilmen en lite kortare stund. Det snälla jag har att säga om filmen är att Sam Neills karaktär representerar oss allihopa när vi tittar på filmen, när han ifrågasätter allas beslut. Och jag gillade Kayla Watts (skådisen Dewanda spelade en karaktär i The harder they fall också).

Skurken är tråkig,
precis ingen dör
,
T-rexen kommer såklart och räddar hjältarna i slutet
och vill ni leka ett drinking game som kommer få grannarna att göra en orosanmälan så kan ni ta en shot varje gång någon håller upp en hand för att stoppa en dinosaurie från att anfalla dom.

2/5 på en Krankiska skalan, bara för jag förväntade mig att den skulle va såhär dålig. Går du in och förväntar dig att det här ska vara bra kommer du förmodligen landa på 1/5.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Nu klämde jag ännu en Titus-komedispecial, Norman Rockwell is Bleeding.

Den är… inte så kul. Mest en lång rant om jobbiga saker han varit med om, hans alkisfarsa och mentalsjuka morsa och hans egna fylledumheter. Alltså, redan här är ju en bra historieberättare – det här är hans första special vad jag förstår, och han kan sin timing och sina callbacks etc. Men… det blir inte speciellt roligt.

Dög att ha i bakgrunden medan jag grindade i Final Fantasy XIII, men inget jag rekommenderar.

BETYG: 2/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Uncut Gem
2019

Efter att ha sett Hustle tog jag mig äntligen för att se Uncut Gem som jag har haft länge på min "att se"-lista, mestadels för att det såg ut som att Adam Sandler spelar en gangster. "Gangster" vet jag inte om han var. Howard Ratner handlar med guld och juveler och har tre problem; han har 100 000 dollar i skulder; han är spelmissbrukare; han är en dörrmatta. Jag vet inte riktigt vad jag ska känna. Huvudpersonen är bara ett kräk. Att han får kämpa genom filmen kunde jag inte bry mig ett minsta om, då det finns inget hos personen jag kan förknippa mig med. Jag hade förstått om filmen hade varit en "slice of life"-visning, som många av de östasiatiska filmerna, men den är berättad med det typiska västerländska konflikt-upplägget.

Jag sitter mest och tittar på en någorlunda snygg produktion och Sandler lyckas med bedriften att inte kunna vara folkkär. Det är väl det enda jag tar med mig av filmen, utöver att baskettemat i filmen antagligen fick Sandler att göra Hustle. De karaktärer som finns som jag skulle kunna känna något för får knappt någon speltid. Det känns inte som om det finns något uttänkt slut heller, utan det blir mest flummigt. Över två timmar klockar filmen in på. Hade den varit kortare hade jag kunnat ge den ett högre betyg för sin experimentsfullhet (det är ändå A24 som producerat filmen). Just nu, i skrivande stund, kände jag mest att detta var något man kan kolla på om man desperat vill fördriva tiden med något.

BETYG: 2/5
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har sett Scanners II: The New Order från 1991.

Det är definitivt, som dom säger, en av de filmer som gjorts.

Originalet är tveklöst en riktig klassiker, en Cronenbergrulle som åldrats relativt väl ändå.

Det här är… tja, den utspelar sig i samma värld, men that's about it. Sämre manus, även om grundplotten väl egentligen inte är nån katastrof. Sämre skådespeleri, även om det är roligt att se Doctor McKay från Stargate som ung och snygg leading man. Sämre regi, sämre klippning, sämre pacing.

Det går att skippa den här med fullständigt rent samvete.

BETYG: 2/5
 
Top