WRNU:s filmklubb 2022 v3

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag har också sett The Last Duel. Den är verkligen fantastiskt bra. En tredjedel är en seriös riddarhistoria om hämnd och ära. En tredjedel är en kul moraliskt grå Game of Thrones grej med bisexuella orgier, litteratur och fester. En tredjedel är en hårtslående metoo grej om samhället och hur saker fan inte är bättre nu som genuint får en att må dåligt av att se det.

Våldet är superbt vidrigt och groteskt! Men det känns väldigt olika i de tre delarna av filmen.

Bästa ögonblicket i hela filmen är när vi bytar ton från första delen till andra genom att någon går ”He is no fucking fun!” om ära och heder killen från första tredjedelen som aldrig kunde fatta varför ingen gillar honom.

Eller nej, bäst är när de vrider hela Rashomon formeln.

5 av 5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Någon som beställde en väldigt meh vampyrfilm? Netflix fortsätter leverera film som tekniskt sett är duglig men inte så mycket mer, med Night Teeth.

Det är lite intressant det där. Att Netflix-filmer liksom är så genomgående… dugliga. Aldrig fantastiska, sällan dåliga. Det finns en lägstanivå och den är okej, liksom.

Men ja, jag tyckte att trailern här verkade lite intressant och man får ganska mycket det som står på locket: Någons filmatiserade Hunter/Vampire-oneshot. Jag tror inte ordet "vampyr" sägs en enda gång under filmen, men om Rocko inte är en malkav ska jag äta upp mina skor.

Efter en övertydlig introduktion där allt avslöjas möter vi Benny. Benny är en ofantligt pinsam tönt som ör skitjobbig att titta på och som det är omöjligt att hejja på eller vilja att det ska gå bra för. Han presenteras som smart men utan riktning i livet; han gör liksom inget utan sitter fast där han är. Mest för att han själv inte väljer nån riktning; inte för att han saknar förutsättningar eller så. En natt så ska hans brorsa, som helt klart är en Hunter, ut och bråka med vampyrer som brutit mot maskeraden "the truce" och dessutom kidnappat hans tjej. Så Benny får ta hans jobb som chaufför för en natt, och de kunde han får är två vampyrbrudar som åker runt och ställer med kaos.

Premissen är fullt duglig, manuset fullt dugligt, skådespeleriet helt aceptabelt. Jag hade önskat att Megan Fox fått en större roll, men jag köper att de kanske inte hade budget för vilka excesser som helst. Det var lite roligt att se Alfie Allen som vampyrprins-wannabe.

Soundtracket är nog tänkt att vara lite party och sådär, men tyvärr är jag för mycket gubbe för att uppskatta det. Och för vit, kanske. För mig är ju party lika med typ metal och punk, inte rap och något slags elektronika. Såndär dunka-dunka och plip-blopmusik. Så för mig faller det platt.

I den mån det finns en politisk dimension i filmen… Tja, typ alla hunters vi ser är typ fattiga svarta eller latinos, och vampyrerna är typ vita och rika allihop. Det är ett intressant val. Det är också kul att den enda gång någon spelar en låt jag känner igen och gillar så är det just en av de otroligt vita vampyrerna…

Hur som helst. Borde man se den här? Jag svajjar mellan "meh" och "tja, kanske? men det som gör att filmen faller från 4− till 3 är nog just att protagonisten är så pinsam och att soudtracket för mig faller så platt.

BETYG: 3/5. Om nån frågar mig om ett halvår kommer jag kanske komma ihåg just vampire/hunter-grejen, men inte mer än så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Kan man räkna youtubefilmer? Ja, när de är två timmar och sjutton minuter långa förklaringar av The Problem with NFTs så tycker jag det.

Det här är alltså en lång och gedigen youtubevideo som går igen exakt varför kryptovalutor och NFTs är pyramidspel och bluffar, och varför DAOs är bullshit. Och varför ingen av de här grejerna löser några av de problem som finns med de existerande systemen.

Inga nyheter för oss som varit med en stund och skrattat gott åt crypto-bros och hela scam-kulturen kring krypto-bajs, och dessutom inget jag tror någon som inte redan är kritisk kommer att kolla igenom… men ja. Välbehövligt. Som balsam för själen.

BETYG: 4+/5
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Som balsam för själen.
Jag blev snarare mer rädd. Förr kunde jag tro att allt detta är en fringe-företeelse som garanterat kommer att självdö, men nu har jag fått veta att det egentligen bara är capitalism as usual och det finns en chans (om förhoppningsvis än låg) att detta kommer att bli det nya normala. :eek:

Det gör mig också mer förgrymmad på Kickstarter för att de vill gå över till blockchain-teknologi.

För övrigt är allting av Folding Ideas guld. Jag kan särskilt rekommendera In Search of a Flat Earth och An Exhaustive History of Ralph Bakshi's Lord of the Rings.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
För mig har The Last Boyscout den platsen.
The Last Boyscout
1991

En buddy cop-film med ett osannolikt par som gör gemensam sak. I rollen som den mörka killen ser vi Damon Wayans - en rätt okänd kille för mig men som tydligen spelat i Dödligt vapen-serien som kom för några år sedan - och Bruce Willis som den vita privatdetektiven. Jag gillar Bruces humor och leverans; har sett en del av den i intervjuer också. Filmen skulle från början heta Die Hard och består till mångt och mycket av refuserade delar till Dödligt vapen - man ser en nickning till det genom då en scen har en TV där den filmen går. Från början skulle det ha varit en team-up mellan Jack Nicholson och Mel Gibson.

Filmen skulle också haft en mycket mörkare ton med mer framträdande skurkar (minibossen skulle ha producerat snuff-filmer, exempelvis), men hela andra och tredje akten skrevs om helt, efter påtryckningar från producenterna som ville ha en Dödligt vapen-film. Manusförfattaren Shane Black har, över alla Dödligt vapen-filmer, skrivit The Long Kiss Goodnight, Last Action Hero och den nu kommande Doc Savage. Var ett tag det dyraste manuset någonsin när det såldes för 1,75 miljoner dollar.

Utöver alla sköna one-liners känner jag också igen ett till kännetecken från The Long Kiss Goodnight, nämligen alla foreshadowings. Det var något jag verkligen gillade med båda filmerna och fick dem att kännas som smarta action-filmer. Tyvärr kände jag av omarbetningarna av manuset. Det känns som ett hafsarbete med krystade pauser med karaktärsexposition och snabba förflyttningar mellan scener som gör att filmen känns rörig. På grund av detta sänks betyget ett steg, trots att den är riktigt skön på ett par punkter, till att enbart funkar om du vill softa. Hade gärna sett en film på originalmanuset, men eftersom Shane Black har en tendens att återanvända repliker och klippta scener så kommer vi antagligen att se allt detta i Doc Savage, med en skurk som producerar snuff-filmer.

BETYG: 3/5

PS. Vad gäller vilken film som borde ta titeln "movie of all oneliners"? Delad plats. :) DS.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag såg Goodfellas, den gamla Scorsese-rullen.

Bra grejer! Maffia-drama baserat på verkliga händelser med en del vändningar. Tror jag gillar den mer än The Godfather-filmerna i samma genre - kanske för att den här är mer semi-outsider-perspektiv på det hela.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Kan man räkna youtubefilmer? Ja, när de är två timmar och sjutton minuter långa förklaringar av The Problem with NFTs så tycker jag det.

Det här är alltså en lång och gedigen youtubevideo som går igen exakt varför kryptovalutor och NFTs är pyramidspel och bluffar, och varför DAOs är bullshit. Och varför ingen av de här grejerna löser några av de problem som finns med de existerande systemen.

Inga nyheter för oss som varit med en stund och skrattat gott åt crypto-bros och hela scam-kulturen kring krypto-bajs, och dessutom inget jag tror någon som inte redan är kritisk kommer att kolla igenom… men ja. Välbehövligt. Som balsam för själen.

BETYG: 4+/5
Den såg jag också!

Fantastiskt välgjord och genombearbetad som vanligt. Mer sånt här, tack.
 
Top