WRNU:s filmklubb 2022 v29

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Gullivers resor | SVT Play
"En musikfylld animerad komedi efter Jonathan Swifts berättelse om sjömannen Gulliver som efter ett skeppsbrott spolas i land på Lilleputtarnas ö. Invånarna på ön ser honom som en jätte och snart hamnar Gulliver mitt i striderna kring ett kungligt bröllop. Regi: Dave Fleischer. Röster: Jessica Dragonette, Lanny Ross, Sam Parker, Pinto Colvig, Cal Howard, Jack Mercer m.fl. (Gulliver's Travels)"

Om du gillar scenerna med dvärgarna i Disneys Snövit, o deras Jultomtens verkstad så gillar du den här. I mångt o mycket en långfilmsversion av den typen av humor o animering.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Åskguden - kärlek och åska

Det här är ytterligare en i raden av marvels Thor filmer.

Det är Thor , det är Marvel , det är superhjältar och onda skurkar bla bla bla

Betyg svag 3:a/5 helt ok Marvel action popcorn hour underhållning. 3:an blir svag för att jag i ärlighetens namn börjar bli mätt på Marvel på bioduken.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
The gray man

Huvudkaraktären 6 blir rekryterad från fängelset, får byta sitt straff emot att jobba med CIA och jagar dumbommar.

Detta är en konstig film.
Den börjar väldigt tidigt med en twist (en extreeemt uppenbar sådan, men ändå).

Sen är det egentligen en jäkla mass action, det känns som en marvel film, vilket inte är konstigt då den regisseras av Russo bröderna (som gjorde Avengers endgame mm).

Det blir nåt otroligt överdrivet. Det hade funkat om huvudkaraktären var en superhjälte... men det är han inte. Så sannolikheten att inte en enda kula träffat han är 0.

Det känns som idag att action måste vara skruvat till 11 för att man ska göra en film. Det blir så överdrivet att jag kan inte ta det på allvar alls.

Men, det finns en halv ok story i grunden och en del snygg action är det ju här och där så en 2 av 5 får den
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Hustle
2022

Ni vet alla de där Adam Sandler-filmerna? Fånig röster, fånig komedier - nästintill alla är pinsamt dåliga. Förutom typ Punch Drunk Love som är lite annorlunda. Väldigt annorlunda. Någonting som Sandler gör bra är att jag får direkt en personlig kontakt med honom. Han har en värme som gör att man vill tycka om honom. Hustle är i princip en basket-version av den verklighetsbaserade och mycket sevärda The Blind Side som Sandra Bullock (klart förtjänat) fick en Oscar för. Hustle har humor men humor som karaktärerna tycker själva är kul. Sandlar spelar med värme och empati. Filmen har en klar narrativ av att vinna trots motgångar. Det är ett recept som funkar väldigt bra. Det blev också rätt rörande när jag, som inte kan något om basket, fick reda på att det var riktiga basketspelare som skådespelade. Det här är en film som är riktigt skön på några punkter.

BETYG: 4/5

The original plot description said that Adam Sandler's main character finds "a phenomenal street ball player while in China...." According to an interview with Dan Patrick, Adam Sandler stated that due to pressure from Netflix (which, as of the development of this movie, does not do business in China), the location has now been changed to Mallorca, Spain.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag avslutade veckan med att se Death By Persuasion, vilket är femte avsnittet i säsong typ 19? av Morden i Midsomer. Eftersom det är långfilmslängd på det så tänker jag räkna det hit. ^^

Jag brukar inte kika på serien men blev nyfiken på hur ett "fantasy-event med Jane Austen-tema" skulle gestaltas efter att ha sett sammanfattningen i TV-bilagan.

Det visade sig alltså vara ett veckolångt pseudolajv/reenactment light på en herrgård. Ja, och nån hittades mördad förstås, huggen i halsen med en fjäderpenna (med metallspets på alltså, annars hade det nog inte blivit mycket till mord)!

Det var helt habil habil underhållning. En krankisk trea i betyg.
 
Top