WRNU:s filmklubb 2022 v25

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v25 2022 – #493 sedan starten. Dags att börja ladda för 500!

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har just sett om Blade Runner 2049. Givetvis i 3D, så som 3D är som bäst – i mitt VR-headset.

3D i VR-headset streamat från PC har två huvudsakliga svagheter: 1) man får halv upplösning eftersom videoströmmen till headsetet kör SBS, alltså vänster ögas video på vänstra halvan skärmen och höger högas video på höger. 2) Videon måste realtids-enkodas. Den här filmen led värre än de flesta av svaghet 2, eftersom den i så hög grad använder lågkontrast och mörk murrighet, och just de sakerna är typ alla codecs dåliga på. Jag hade i det här fallet att välja på HEVC eller h.264, båda typ lika illa. Det gick att minska problemet lite genom att dra upp bitraten (på bekostnad av lite batteritid) men det blev ändå väldigt mycket block och banding.

Jag vet inte hur det här ska lösas, helt ärligt. Egentligen borde det vara möjligt att bara köra in HDMI direkt i headsetet, och därmed använda en blurayspelare som man bara kopplar in. Men det verkar inte vara en lösning nån är intresserad av att leverera. Man kan koppla headsetet direkt till datorn, men jag tror inte att det går att få den att avfläta en SBS-ström så att rätt öga får rätt video då.

Men det här är fortfarande bättre än både aktiv och passiv 3D, framför allt det förra, så jag tror att jag fortsätter att ha detta som föredraget sätt att se på film.

Själva filmen då? Jo, jag tycker fortfarande mycket om den och kan fortfarande inte riktigt sätta något annat betyg än en femma. Den är otroligt vacker. Jag läste nu i veckan nån som tyckte att den sög för att den "slog fast att Deckard var människa" eller något sådant. Det tyckte jag inte alls att den gjorde, nu när jag såg om den. Tvärtom gillar jag att de behöll ambivalensen.

BETYG: 5/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Nine Queens
2000 (org. titel: Nueve reinas)

Vinnare av otaliga priser i Argentina och jag fick tag på filmen men utan textning för tjugo år sedan. Efter att ha sett fem minuter otextad så kände jag att jag verkligen ville se den här filmen som verkade handla om två snabbkäftade svindlare. Ett tjog år senare har internet utvecklats tillräckligt för att jag ska kunna få tag på en kass version (300 Mb) med engelsk text. Filmen är helt omöjlig att få tag på via streamingtjänster.

En erfaren räv lär upp sonen till en svindlare när sonen måste tjäna ihop 70 000 dollar till mutor för att få lös sin farsa från fängelset. Chansen dyker upp när ett frimärkes-kortet "Nio drottningar" kommer upp till ytan. Folk vet inte dess rätta värde, förutom en rik tjänsteman, men svindlarna har varken kontakterna eller frimärken. Däremot känner de en förfalskare.

Det är bra skådespeleri, det är bra dialog. Det här är som om de tittat på filmen och sedan gjort Blades in the Dark, för alla i världen verkar vilja svindla varandra. Det var lite som om jag tittade på ett mordmysterium och försökte lista ut vem som var mördaren. En toppfilm som är riktigt skön på några punkter.

BETYG: 4/5
 
Top