WRNU:s filmklubb 2022 v23

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v23 2022 – #491 sedan starten. Dags att börja ladda för 500!

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
The Milagro beanfield war (1988)
Ännu en film från när jag var ung. Jag minnas att jag aldrig fick se slutet på denna för att farsan beordrade mig i säng, vilket jag tyckte var jättesynd för att jag verkligen gillade den. Har tagit några år, men nu har jag sett hela. Överlag en mysig liten komedi med allvarliga undertoner. Tydligen regisserad av Robert Redford.

Grunden är att en ung man oavsiktligt råkar starta en protest mot den rika skithög som vill förvandla byn till en golfanläggning.

Det sorgliga är att den känns precis lika relevant i dag som för 34 år sedan. Kanske rent av ännu mer relevant. Förutom möjligen att den känns hopplöst naiv och snäll jämfört med verkligheten. Men det är väl därför jag gillar den.

Betyg 4/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett den tredje filmen i franchisen kantad av kontroverser aka Fantastiska vidunder - Dumbledores hemligheter

Då jag sett dom tidigare filmerna så tänkte jag att jag lika gärna kunde se den här med

Filmen kändes rörig och oengagerande och Dumbledore och Grindlewalds tragiska gayromans gjorde aldrig att jag blev berörd .

Filmen kändes som en seg uppbyggnad eller transportsträcka till en eventuell kommande film där man får se en urladdning mellan Dumbledore och Grindlewald .

Betyg 2/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett blind justice

Streamas på HBO Max.

Caanan en nästintill blind krigsveteran och numera revolverman färdas genom vilda västern med en bebis som han skall leverera till bebisens släkt i staden los portales på grund av ett löfte som caanan gav till barnets far vilken caanan också dödade .

På vägen så hamnar caanan i en liten gränsstad och där stöter naturligtvis caanan på trubbel i form av den mexikanske banditen alacran och hens gäng som vill åt ett ton silver som ett gäng amerikanska soldater som förskansat sig i byn har med sig.

Det här är spaghetti western mixat med lone Wolf and cub och zatoichi (the blind blade master)


Betyg 2/5 det är ok popcorn hour underhållning men inget att skriva hem om

Fun facts. Jack black har en roll i filmen som en soldat
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag har sett den tredje filmen i franchisen kantad av kontroverser aka Fantastiska vidunder - Dumbledores hemligheter

Då jag sett dom tidigare filmerna så tänkte jag att jag lika gärna kunde se den här med

Filmen kändes rörig och oengagerande och Dumbledore och Grindlewalds tragiska gayromans gjorde aldrig att jag blev berörd .

Filmen kändes som en seg uppbyggnad eller transportsträcka till en eventuell kommande film där man får se en urladdning mellan Dumbledore och Grindlewald .

Betyg 2/5
Avskydde verkligen den filmen!! Som en dålig episod i en tv-serie.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag slog mig ner och tittade på The Dig (2021) som är baserad på boken med samma namn, som i sin tur på hur det gick till när gravarna i Sutton Hoo grävdes ut första i slutet av 30-talet. Ett överlag mysigt litet drama som tagit sig lite friheter som berättelser gör.

Kan nästan rekommenderas bara för att det var trevligt att titta på Ralph Fiennes, Carey Mulligan och Lily James när de jobbade. Så nånstans mellan 3 och 4 jordhögar av 5 på den krankiska skalan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Nu på kvällen såg jag Ruby Sparks (2012).

Lite drama, lite komedi, lite scifi, lite romantik, om en författare som kämpar med att skriva en uppföljare till sin bestseller till debutroman.

Rätt OK film, och ja, det är Antonio Banderas i den där birollen.

Två stjärnor. Led inte direkt när jag såg den, men kommer aldrig att söka upp den för att se igen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har sett om The Devil's Backbone, regisserad av Guillermo del Toro.

Den är en fullt duglig liten spökhistoria, snyggt berättad på det hela taget. Det visuella, både vad gäller specialeffekter och saker som framing och generell kamerahantering och det visuella berättandet, är riktigt bra. Skådepelarna är riktigt bra, framför allt om man tar hänsyn till deras ålder.

Plotten… jag vet inte, jag kommer inte riktigt överens med strukturen. Kanske är det för att inga av avslöjandena känns som avslöjanden. De byggs inte upp till ordentligt; filmens handling bara… händer. Det avslöjas att skurken är skurk, sedan avslöjas det att han är skurk, och slutligen avslöjas det att han varit en skurk hela tiden.

Jag vet inte. Filmen är värd att se, det är den, men den är nog inte en favorit för min del. Ser jag om den blir det för specialeffekterna skulle jag tro. Eller om jag får för mig att lära mig spanska och vill se filmer för att träna…

BETYG: 4−/5
 
Top