WRNU:s filmklubb 2022 v22

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v22 2022 – #490 sedan starten. Dags att börja ladda för 500?

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Thunderbolt (1995 film)
En Jackie Chan racing rulle. Jag är lite osäker på den exakta handlingen p.g.a. att av någon anledning så dök inte undertexten upp och det var ingen engelsk dubb trots att man tryckte på engelsk audio (dock dök den franska dubben upp om man tryckte på fransk audio) så under större delen av filmen så fatar jag inte dialogen för det mesta är på kinesiska, o möjligen japanska (fast de kunde ju varit kinesiska m japanska accent) med lite engelska här o där. Som jag har förstått det (har inte läst upp om handlingen när jag skriver det här) så handlar det om att Jackie Chan spelare en bilmekaniker o recerförare (eller så har han träning för det senare) som blivit inhyrd av polisen för att vara där som bärgare när man nattetid stoppar bilar för att fånga drågsmugglare, tror jag. Han råkar vara där när en av smuggelbilen racar förbi utan några efterföljande poliser så han hoppar in i bilen han är i trycker gasen i botten och följer efter. Att han inte bara lyckas komma ikapp utan håller sedan jämna steg med kuriren gör att den senare bestämmer sig för att han är någon han vill raca emot på en riktig bana, o gör ett antal grejer för att framtvinga detta...

Den här filmen är väldigt mitten av 90-talet när det kommer till design, teknologi (vissa har mobiltelefoner men fler har personsökare), klippningen, och att färgsättningen känns väldigt grå, även när man rör sig där det finns klara färger (även om den inte är på långa vägar så grå som Vikings o liknande). Den är också så in i norden sponsrad av Mitsubishi.

Om du gillar racing och/eller kampsortrullar så är det här nog något för dig. Den är något mörkare och blodigare än jag är van att se Jackie Chan, så var uppmärksam på det, den är inte något man kan titta med yngre släktingar. Våldet är i flera scener obekvämt istället för bara kool/slapstikigt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har sett Marvels De Eviga (2021)

Tänk dig att du tar allt imponerande mänskligheten har gjort. Sedan så säger du


Så ja, Ancient Aliens a la von Däniken fast supermänniskor a la Kirby, med namn som påminner om mytologi. Tryck in lite svagt drama mellan supermänniskorna och en handling som sträcker sig över 7000 år. Skurkmonstren är den där "klassiska" röran som gör dem enkla att animera men får dem att se ut som lite luddiga målarkluddar i rörelse, med lite mer distinkta designer senare i filmen.

Den är OK. Jag nämner att dramat är svagt men det hjälper till att lyfta filmen och inte göra den så platt som drygt 2 timmars standardmarvel med tydligt definierade sidor eller sista-minutens-twist hade gjort. Det blir lite mer osäkerhet och mysterium över vad som egentligen pågår, vilket jag ser som bra. Tycker ändå inte den når riktigt fram till att vara genuint bra, även om jag möjligen gillade den mer än Doctor Strange 2. Jag är rätt säker på att det är nyhetens behag som talar, men kanske också att det var lite konfliktlösning som inte involverade att ha ihjäl folk.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har sett Mute, en cyberpunk-thriller regisserad av Duncan Jones. Jag är inte särskilt förtjust i någon av Duncan Jones’ tidigare alster, tyckte Warcraft var okej som guilty pleasure och att Moon var dålig. Denna film gillade jag dock, men kanske inte på det sättet man ”ska” gilla en film på.

Det är nämligen så att Duncan Jones fått helt fria kreativa tyglar till detta alster och att storyn är ett passion project för honom. Resultatet blir inte lyckat, men intressant. Jag tycker det är spännande att se resultaten när kreatörer får gå loss precis som de vill, de misstag som då uppkommer brukar vara rätt spännande misstag.

Filmen handlar om en stum amish-bartender som letar efter sin försvunna flickvän. Storyn är oerhört spretig, men på ett intressant sätt som sagt. Inte mycket hänger ihop, men jag är ändå med hela vägen för att allt är så kompromisslöst liksom. Allt utspelar sig i ett cyberpunkigt Berlin. Framtidssettingen är dock väldigt ologisk. Smartphones och robotar samsas med kontanter och telefonkataloger. Jaja, stämningsfullt är det i alla fall.

Skådespelarinsatserna är en salig blandning. Alexander Skarsgård är duktig som den stumme lite naiva huvudpersonen. Dock är Paul Rudd hopplöst felcastad som mustaschprydd knivpsykopat!

Jag kan nog inte rekommendera detta som en bra film, men jag rekommenderar den som en intressant film. En ”hur i all världen kunde denna blivit gjord”-film. Och som sagt, trots en dålig story och en ologisk setting så har den atmosfär.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
cyberpunkigt Berlin. Framtidssettingen är dock väldigt ologisk. Smartphones och robotar samsas med kontanter och telefonkataloger
Det är Berlin, de kommer hålla kvar vid sådan saker ända in i cyberpunk åldern. Tyskar ska i allmänhet vara väldigt ovana vid kortbetalning.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det är Berlin, de kommer hålla kvar vid sådan saker ända in i cyberpunk åldern. Tyskar ska i allmänhet vara väldigt ovana vid kortbetalning.
Jo efter mina egna besök i Berlin har jag själv erfarit det, men det passar inte in i filmen. Där kan du betala med telefonen, ända till filmen bestämmer sig för att det är kontanter som gäller. Det sker väldigt godtyckligt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Maverick - Top Gun 2

Habil uppföljare. Något bättre än orginalet (som iof inte var någon vidare).

Lite tama karaktärer vid sidan om Tom Cruise och den andre protagonisten. En löv-story som hade noll kemi eller relevans för filmen i övrigt.

Annars bra hanterade av nostalgireferenser och bra action-scener.

Lite märkligt att man bytt ut eller strukit alla kvinnliga karaktärer från den första filmen men enda släpat dit en halvdöd Val Kilmer för en kort cameo.

3/5
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag har sett WindfallNetflix.

En man bor olovligen i en rikemansvilla i Kalifornien när paret oväntat kommer hem. De visar sig oväntat samarbetsvilliga och försöker ge honom råd om vad han ska kräva för lösensumma av dem. Smårolig, lite nervig och twist-slut. Plus ganska snygg.

Betyg: Äpple.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har sett om Spectre, eftersom jag hade den på osedd bluray och en del av filmklubbens syften är att minska min hög med osedda skivor.

Jag… tyckte inte alls om den första gången jag såg den.

Den här gången tyckte jag att den var rätt bra. Den har en röd tråd även om den ibland är svag, actionscenerna är fullt dugliga, och filmen har några halvintressanta teman som återkommer genom filmen. Den försöker göra lite för mycket – kärleksintresse, hantera komplex relation till pappor, diskutera övervakningssamhället, knöka in Spectre och Blofeld… och det är nog mest det den lider av. Grundhandlingen är i grunden ganska okomplicerad och det är nog tur, för det betyder att det inte blir total pannkaka när allt det andra ska in.

Det som funkar sämst är nog… Alltså, Craig-Bondfilmerna är ganska bra på callbacks. De refererar äldre Bondfilmer hejvilt och det finns också en hel del interna callbacks där varje film ser till att knyta ihop sig något med de föregående. Kommer ni ihåg Mr. White? Han är med här också. Kommer ni ihåg Vesper? Hon nämns här också.

Det de är ruskigt dåliga på är plantering för framtiden. Det gör att det visserligen känns som ett sammanhängande universum, men det finns ingen känsla av eskalering eller anticipation. Vi har aldrig hört talas om Spectre – nu plötsligt är Bond på deras hemliga möte. Vi har aldrig hört talas om Blofeld – nu får vi hela hans bakgrund. Det här är exakt samma problem som när Fox försökte göra Apocalypse rättvisa i en enda film, och sedan Dark Phoenix. Det räcker inte med en film för det; det blir för snabb eskalering. Marvel har visat vägen – det tog 20+ filmer att nå till den stora uppgörelsen med Thanos. Jag säger inte att Craig hade behövt köra 20+ Bondfilmer, men det hade varit najs med åtminstone en films anticipation kring Spectre. Först så, sedan skörda. De gjorde samma grej med Quantum. De skulle ha tänkt mer TV-serie. Leave the audience wanting more, ge oss något som får oss att vänta på nästa film, skapa teorier, bygga upp förväntningar.

Nu vet jag att det var rättighetsskäl att de inte använt Spectre tidigare, men då borde de ha planterat Spectre i den här filmen och fokuserat på att knyta an Spectre till det som hänt tidigare. Och sedan hade de kunnat låta Spectre vara huvudnumret i nästa film.

Men okej, nog med gnäll. Det här är inte en dålig film. Jag tycker rentav att den är OK nog att rekommendera. Så länge man är medveten om att man inte kommer att få någon buildup, och att när skurken berättar att det är han som är Blofeld så är det 100% till publiken och 0% till Bond, som ju inte har någon som helst relation till namnet.

BETYG: 4/5
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jaha, vad blev det för filmer förra veckan då?

Jo: I don't feel at home in this world anymore (2017). Melanie Lynskey spelar Ruth som en dag kommer hem och märker att hon haft inbrott. Frustrerad med livet och händelsen tar hon sig an att söka efter sina grejer själv. Till sin hjälp får hon kufen Toby (Elijah Wood), och saker liksom... spårar lite.

Den här kommer jag se om (inte bara för att jag missade en stund nånstans i mitten), men det blev inte dagen efter så betyget blir den krankiska fyran, en rekommendation.

Igår kväll såg jag The Last Duel (2021). Jodie Comer var himla bra. Duellhjälmarna såg ju inte kloka ut. What's up with hakhamstrarna på Damon och Affleck? Modern hög upplösning och medeltidish kläder och dekor = känslan av att titta på folk går runt och lajvar... men då och då smälte den bort och jag var inne i filmen.

Tror det blir en krankisk trea. Gissar på att jag kommer se om den nån gång och kanske ändrar mig då.
 
Top