WRNU:s filmklubb 2022 v2

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Din recension var om Kung Richard, men nu blev jag sugen på att de Dangal. Det blir kvällens film tror jag! Tack för rekommendationen! :D
Ser fram emot recensionen. Ska också se den ikväll. :D

(Finns på Netflix, om någon annan blev intresserad.)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Borta med vinden
1939

Jag har ett antal klassiska filmer som jag vill se och tänkte försöka beta av dem nu. Den här filmen var 3,5 timmar lång. Vad jag kan säga är att fotot är otroligt vackert - den fick en Oskar för detta av en anledning. Det är väl ... i princip allt. Filmen har för mig, ryktesvägen, alltid varit en klassisk romantisk saga -- alla har väl hört talas om Scarlett O'Hara och Rhett Butler? Någonstans trodde jag "Borta med vinden" hänvisade till en bitterljuv känsla av kärlek som gått förlorad.

Tji, fick jag när jag - efter en fem minuter inledning med musik - läste förordet i filmen, som hyllar en romantiserad bild av en civilisation som är länge förgången och aldrig kommer tillbaka. En kultur med kavaljerer, med mästare och slavar, med riddarideal. En vacker värld ... som är borta med vinden. Det här färgar resterande film, vilket handlar om en kvinna från Södern och hennes tillvaro genom amerikanska inbördeskriget. Skulle vara ett intressant perspektiv; att se världen från förlorarnas ögon.

Om det inte varit för att Scarlett är en bortskämd narcissistist, i princip en sociopat, som aldrig ändras genom hela filmen. Hon manipulerar sig genom hela filmen och skiter i vilka som skadas och hur. Jag blir förvånad, eftersom det finns ingenting jag tycker är tilltalande med henne. Då och då dyker Rhett Butler upp som förklarar varför vi ska tycka illa om O'Hara; jag tänkte mig att det är berättarens egen röst, men det blir jättekonstigt när han då och då tvingar sig på henne och till och med går så långt att han våldtar henne och då samtidigt gör henne gravid. Än värre att hon vaknar upp med ett leende dagen efter. Jag har liksom ingen i filmen som jag ens kan känna något för. "Frankly, dear. I don't give a damn."

Det är slavar i filmen, vilket är tidstypiskt och de utgör en liten del av filmen, men de porträtteras som om de var där frivilligt för sin överklass. Skådespelaren som spelar Mammy - hushållerskan - kritiserades för sitt deltagande i filmen av andra afroamerikaner i hennes samtid, men som hon själv sade: jag tjänar hellre 700$ för att spela en piga än 7$ för att arbeta som en. Det finns en intressant (säkerligen omedveten) kommentar när Scarlett, efter inbördeskriget, anställer fängelsekunder till sin verksamhet. En kommentar om att slaveriet aldrig avskaffats i USA, utan bara blivit fängelsearbete istället. Fast det är också sådant här som visar på Scarletts sociopat-beteende, där hon sätter sin lycka framför alla andras, oavsett hur mycket de andra skadas; det nämns i filmen att straffarbetarna är sjuka, knappt får mat och piskas.

Det är ett vackert foto, med en romantisering av en civilisation där "darkies" skulle sköta om sina vita överherrar och där kvinnor egentligen menar "ja" när de säger "nej". En civilisation som är borta med vinden. En civilisation som jag vet än idag romantiseras. Vill du se detta i 3,5 timmar är detta en film för dig. Jag är rätt chockad över denna klassiker. Tror Birth of a Nation är nästa film att se, om det ska vara på detta sätt. Se bara Borta med vinden om du ska se den som del i att vara filmfantast. Fotot höjer betyget ett steg - jag saknar den tidens färgsättning men bildkompositionerna är också förstklassiga. Första färgfilmen som vann bästa foto. Välförtjänt.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har sett Black Widow

Den är minst 30 minuter för lång. Det är säkert en OK Marvelfilm men med 45 minuter kvar hade jag mentalt checkat ut - det var ingen karaktärsutvecklig värd namnet, dialogen var medioker och de flesta av actionscenerna, som var byggda för att vara centrum, kändes ganska tråkiga - antingen utdragna affärer som upprepade sig. Filmen hade nog mått bra att ta mer inspiration av Bond (och Black Widow-serierna) och mindre "nu gör vi en superhjältefilm med superhjälteaction och plockar bort alla superkrafter". Och ärligt talat - det här är egentligen ett Marvelfilm-problem, det bara syns tydligare när de har färre specialeffekter.

Och jag stör mig på biten med att de försöker få drama/humor ur att Widow-kvinnorna steriliseras - dels för att det superbisarrt i världen och dels för att det känns som att kvinnors värde reduceras till deras möjlighet att få barn. Luktar sunkig manusförfattare. Det var värre i Age of Ultron men personligen tycker jag inte det gör något gott här, även om det svagt anknyter till kvinnor förslavas-tematiken.

Men på det hela - ungefär lika bra som Captain Marvel? Kanske lite sämre. Det finns en del bitar i Black Widow som är bättre men den är alldeles för lång.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag kollade på Hawkguy-serien för ett tag sedan och blev påmind om hur bra Florence Pugh är och nu när Max sett Black Widow så kom jag på att jag nog ville ha lite mer Yelena i mitt liv.

Sagt och gjort.

Jag såg den i mitt VR-headset förra gången, men den här gången blev det på vanlig TV istället.

Jag tycker fortfarande att det här är en helt fantastisk kombination av typ de bästa spionaction-rullarna (Bond, Bourne, Blonde) och typ… något slags familjekomedi och det funkar fortfarande helt fantastiskt bra. Kemin mellan skådisarna är närmast oslagbar. Pugh är såklart filmens stjärna, men David Arbor är också helt ljuvlig.

Just i den här filmen tycker jag ändå att det snarare är humor än drama de får ur de sterila kvinnorna. Det används för att äckla Red Guardian, mest. Jag tycker absolut inte det används för att få vare sig Yelena eller Natasha att verka mindre kvinnliga eller mindre värda som kvinnor eller så.

Just nu lutar jag nog mot att det här är en av mina favvo-filmer i MCU. Nu gillar jag typ allt i MCU, men… Ja. Jag gillar den här skarpt.

Jag kom också på vad köks-slagsmålet påminde mig om – förra gången kom jag inte på det. Det är såklart lägenhetsfajten i Atomic Blonde, en annan helt fantastisk agentactionrulle.

BETYG: 4+/5
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
The Revenant
Jag har missat denna film genom åren, men nu när SVT Play hade den på listan passade jag på.
Oj! Fortfarande vet jag egentligen inte om jag gillar filmen eller inte. Men den ger naturligtvis påtagliga intryck.
Från första scen till sista handlar det om ren och skär överlevnad.
Storyn är egentligen en klassisk hämndbaserad sådan med de vanliga dramatiska inslagen.
Är det en bra film? Ja. Ska jag se den igen? Nej.
Betyg 5 av 5
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Tidigare i veckan såg jag Spotlight (2015), en film som handlar om en grupp journalister hos en tidning i Boston som börjar nysta i pedofilanklagelser riktade mot katolska kyrkans präster. Filmen utspelar sig år 2001 och baseras på verkliga händelser. Wikipedia hävdar att filmen är 76,2 % historiskt korrekt. Om det stämmer vet jag inte men filmen känns i alla fall väldigt realistisk. Den är också väldigt bra med en intressant handling och ett fint flyt från start till mål. Skådespelarna gör också bra ifrån sig. Till och med Michael Keaton, som jag annars har svårt för, passar in i rollen som mellanchef på tidningen. Summa summarum en klart sevärd film. Betyg 4+ av 5.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Av någon anledning har jag varit sugen på att se Dödligt Vapen 2 sedan jag såg om första delen för ungefär ett år sedan.
Riggs (Mel Gibson) och Murtaugh (Danny Glover) är tillbaka och jagar en sydafrikansk (och rasistisk) drogkartell, men eftersom skurkarna jobbar inom den sydafrikanska ambassaden så har de diplomatisk immunitet. Här dyker också Joe Pesci upp som Leo Getz (vilket troligtvis var första gången jag såg Pesci i en film). Minns honom mest som en störig typ med sitt fast-talk-babblande.

Det här är en, med dagens mått mätt, tämligen medioker machorulle med gladaction. Jag gillade den verkligen när den kom, men som jag redan på förhand kände på mig så skulle den inte leva upp till de förväntningarna, men det var ändå kul att återse den. Samtidigt så hänger den på något sätt bättre ihop än den första delen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har sett Bamse och vulkanön (2021) [på bio!?], alltså den fjärde av de nya bamsefilmerna sedan 2014. Jag har sett alla, och den här är klart sämst av de fyra. Animationen är snygg, men ståryn är verkligen inget att hänga i julgranen. De andra berättelserna har haft höga stakes och bra twister, men det här är bara som ett dussinäventyr i Bamses äventyr. Och så har de nya röstskådisar, jag hade svårt att komma in i dem. Och inte brukar väl Lilla skutt vara så här gnällig? Min känsla är att den här kanske riktar sig till lite yngre Bamsefans? Då menar jag inte yngre än nästan 50, ytan typ sex eller yngre. Snygg, men ack så banal.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag har sett Bamse och vulkanön (2021) [på bio!?], alltså den fjärde av de nya bamsefilmerna sedan 2014. Jag har sett alla, och den här är klart sämst av de fyra. Animationen är snygg, men ståryn är verkligen inget att hänga i julgranen. De andra berättelserna har haft höga stakes och bra twister, men det här är bara som ett dussinäventyr i Bamses äventyr. Och så har de nya röstskådisar, jag hade svårt att komma in i dem. Och inte brukar väl Lilla skutt vara så här gnällig? Min känsla är att den här kanske riktar sig till lite yngre Bamsefans? Då menar jag inte yngre än nästa 50, ytan typ sex eller yngre. Snygg, men ack så banal.
Jag såg en filmaffisch för den i en busskur. Frågan är om den som designade den tänkte att de lite yngre Bamsefansen skulle förstå referensen?

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Train to Busan
2016 (org. titel: Busanhaeng)

Jag såg trailern till kommande Netflix-serien All of Us Are Dead och de nämnde Train to Busan så jag tänkte att jag kunde se den som förstudie.

Det är barnens år och pappan verkar vilja uppnå shit dad of the year. I huvudrollen ser vi en av Koreas stora stjärnor - Gong Yoo - som många här antagligen skulle känna igen som örfilande rekryterare i Squid Game. Lustigt nog har jag precis börjat kolla på The Silent Sea, där han förekommer tillsammans med Bae "Sense8" Doona, men det är något jag kanske skriver mer om senare.

Zombieepidemi utbryter och de är fast på ett tåg. Zombier är numera lika uttjatade som superhjältar, och jag har sett min beskärda del av båda, men fan om inte den här filmen tar genren till nya höjder. Jag kan förstå att det här är Edgar Wrights favoritzombiefilm. Där många zombie-filmer handlar om överlevnad spelar denna mer på hjärtat. Det är skickligt berättat med enkla medel. Inga överraskningar, men minnesvärt. Riktigt skön på ett par punkter. Finns en tvåa, men den ska inte vara något att hänga i julgranen.

BETYG: 4/5
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag såg en filmaffisch för den i en busskur. Frågan är om den som designade den tänkte att de lite yngre Bamsefansen skulle förstå referensen?

Jag tänkte också på det. Det roliga med Bamseaffischen är att det går att tolka den som att Bamse ämnar rycka av istappen för att spetsa hundarna:LOL:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Det blev dubbel filmtittning igår med två vänner igår:

Först såg vi Encanto (2021), nya Disney-musikalen. Snyggt och kompetent och sånt, jag hade trevligt, men jag tror inte den kommer lämna något bestående intryck sådär. En krankisk trea för mig.

Sen såg vi Willow (1988), som jag sett flera gånger och var sugen på att se om, och som ingen av de andra två sett. Saker i den här filmen har verkligen åldrats olika. En del green screen-saker ser jättelustiga ut, och en del praktiska effekter är funkar fortfarande jättebra.

Flera grejer kändes riktigt fräscha, för mer än 30 år senare är det saker som ändå inte gjorts så ofta. Det gör att jag nog ger den en krankisk fyra ändå. Men hey, det kan vara en avrundning uppåt av nostalgiska skäl också. Men även vännerna tyckte det var en bra rulle!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har precis sett färdigt komedin Hors de prix från 2006.
Filmen handlar om den förföriska lycksökerskan Irène (Audrey Tautou) och bartendern Jean (Gad Elmaleh) som träffas av en slump och där Irène misstar Jean för att vara förmögen vilket snart ställer till det för dem båda.

Det här tycker jag var en riktigt rolig och mysig komedi och jag skrattade faktiskt till och med högt vid något tillfälle.
 
Last edited:
Top