WRNU:s filmklubb 2022 v16

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Batman: The Long Halloween, part 1 & 2
2021

Som jag nämnt tidigare gillade jag aldrig de klassiska animerade filmerna som The Dark Knight, Hush och The Phantom. Jag håller på och betar av Batmanfilmerna på HBO, mycket för att senaste The Batman väckte intresset. Såg bland annat Batman and Harley Quinn, vilket kan sammanfattas med "Harley Quinn har sex med Nightwing och sedan hjälper hon Batman att stoppa Poison Ivy och Floronic Man att rädda världen från människorna". Jag gillar verkligen inte den sparsmakade animeringsstylen som Warner Brother Animation Studio gör, men redan i förtexten märkte jag att The Long Halloween var annorlunda.

Första filmen var ruskigt bra, både i handling och i animering. Det märktes att stildragen var genomtänkta, där de utnyttjade den sparsmakade animeringsstilen och skapade någonting fräscht. Handlingen går ut på att varje gång det är högtid så är det någon som mördar en högt uppsatt gangster i Gotham City. Något jag fastnade för i The Batman var när cat woman sade "The Cat and the Bat" - det kittlade verkligen min fantasi - och man skulle kunna säga att de här två filmerna är en uppföljare till The Batman, där kattkvinnan återvänder för att hjälpa läderlappen medan han börjar hitta sin egen roll som brottsbekämpare genom att inse att han måste vara mer detektiv än skräckavatar.

Båda filmerna är kortare än 90 minuter och när första filmen var slut kunde jag inte bärga mot att se den andra direkt. Tyvärr tappade de bollen något i den andra filmen, framförallt så trycker de in en massa skurkar bara för att ha (massor av) skurkar. Pingvinen dyker upp från ingenstans i slutet av filmen utan att ha någon som helst roll tidigare. Sjukt skumt. Den andra filmen börjar också med en våldtäktscen med Poison Ivy som förtrollat Bruce Wayne och bland annat använder honom som sexslav (insinuerat av filmen). Alla smarta bildsekvenser som fanns i första filmen är som bortblåsta i den andra. Trots detta tycker jag filmsviten är riktigt skön på ett gäng punkter. Andra filmen sänker betyget ett steg.

BETYG: 4/5
 
Last edited:
Top