WRNU:s filmklubb 2022 v10

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v10 2022 – #478 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Jag kom just hem efter att ha sett Death on the Nile tillsammans med några kollegor. Det blev dyra biljetter, för först råkade jag tydligen köpa till fel dag, men jag fick tag i samma platser på kort varsel medan vi satt och käkade innan…

Men ja, Poirot och ett gäng andra åket båt längs nilen. Det sker mord. Det blir förhör, det blir alibin, det blir händelsekedjor och alltihop är alldeles, alldeles underbart. Det här är en väldigt Agatha Christiesk film, även om jag i efterhand förstått att jag inte alls har någon rätt att känna mig smart för att jag räknade ut hur allt funkade tidigt*. Men det känns lite som en petitess, för även om känslan var oförtjänt så fanns den där, precis som när man lyckas klura ut något i en Christieroman.

Det här är dessutom en historia med ett väldigt mycket mer tillfredsställande slut än Murder on the Orient Express, som jag aldrig riktigt kommit överens med.

Alla skådespelare gör ett bra jobb. Branagh är fantastisk som Poirot. Russel Brand visar att han inte bara är en allmän internet-knäppis. Letitia Wright funkar väldigt bra hon också, liksom Gal Godot.

Jag gillar moderniseringarna, med de gamla lesbiska tanterna och den äldre charmiga svarta blues-sångerskan.

Appropå det här med hur roligt det är med "onödiga" backstories till saker, typ Han Solos namn eller tärningar: I den här filmen får vi alltså "the origin story" för Poirots magnifika mustasch!

Rekommenderas överlag till alla som uppskattar mordmysterier.

BETYG: 4+/5


* Jag misstänkte från början att det var något lurt med kärlekstriangeln; antingen att paret försökte lura Wonder Woman eller, min första teori, att Wonder Woman och karln had ett hemligt förflutet. När sedan karln "blev skjuten" så tänkte jag direkt på färgen, och på att det hela därmed var en bluff. Så när Wonder Woman mördades så var jag rätt övertygad om att paret var skyldiga. Eller ja, det var min främsta teori. Jag trodde dock in i det sista att Boucs död också var någon form av bluff/fakeout och att det skulle visa sig vara något Poirot gjorde för att locka fram mördaren eller nåt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag såg precis den nya Battisonrullen på bio, The Batman.

Det är ganska lång film, nästan tre timmar lång, men det gick bra ändå även om man ibland drar ut lite väl mycket på tiden. Filmen avslutas tex med att två personer kör fordon tillsammans i tystnad genom (ja, jag räknade) sexton stycken klipp. Broom broom kör dom. Vroom vroom. Sen en ny vinkel. Sen lite mer vroom vroom. Sen en ny vinkel. Och så vidare. Filmen kändes dock aldrig riktigt seg, men om man velat så hade den lätt kunnat vara typ en halvtimme kortare utan att något av värde verkligen skulle ha förlorats.

Med det sagt så är det nog min favorit-Batman, tveklöst. Istället för att bara vara en muskelidiot som slår folk på käften eller en våldspsykopat som ändå lyckas leva dubbelliv som supercharmig ungkarl OCH samtidigt vara en excellent affärsman så känns han mycket mer realistisk. Det är ett mänskligt vrak som knappt fixar att klä sig i finkläder för allt han tänker på är vem han kan slå på käften härnest, samt hur han ska lösa den stora gåtan. Han är absolut intelligent, men han är också laserfokuserad på att vara hämnaren snarare än playboy Bruce Wayne.

Därtill kan vi också slänga på att the Riddler har fått väldigt mycket av en rework jämfört med hans närmast löjliga look och personlighet i original-DC-kanon.

The Riddler är mer som typ...
Unabomber möter Q-anon fast han ljuger inte, typ. Att den stora sista striden är mellan Battinson och ett helt gäng Qanon idioter som kollat på videos online och bestämmer sig för att skjuta upp folk randomly är klockrent.

Än en gång slås man också av hur stort glappet är mellan vad filmen handlar om och hur den marknadsförs. Biobiljetter såldes tex. i USA till dom som köpte Batman och Catwoman kostymer till barn.

index.jpg

Jag hoppas ingen tioåring drogs med av någon förälder för att se den här filmen. All politik och brott-snack skulle nog inte vara så kul att titta på och Riddler är absolut en kuslig typ.

Filmen är också väldigt snygg och stilerad. Ljus som i bokstavligen talat ljus och mörker står ofta i bjärt kontrast. En billykta som tänds på helljus mot en regnig husvägg är något du kommer få se många gånger. En snabb action-scen i en hiss är också fantastiskt snygg. Det är nog den mest råa Batman vi har fått och jag gillade den, helt klart.

Det var också kul att se Zoë Kravitz som Catwoman eftersom hon ansågs för icke-vit för att få lov att vara Catwoman i the Dark Knight Rises. Nej, jag skämtar inte. Hon gör ett stabilt jobb, både i fighting och i snack.

Apropå ras...

Jag såg en arg rasist på Youtube (Geeks and Gamers tror jag?) vara arg för att det bara fanns två vita personer som inte var onda i filmen (vem är ens så besatt av ras?)

De såg såklart inte filmen får man anta. Batman, hans mamma, hans pappa, Alfred, Martinez, Annika och borgmästarens unge är alla europeiska/vita och är alla "goda".

Även om deras lögn stämde hade jag såklart inte brytt mig. Det viktiga är ju om filmen är bra eller inte. Inte huruvida Gordon är ljushyad eller mörkhyad.

Jävlar fjantar.

Bäst av alla är Pattison dock, men så spelar han också en karaktär med mycket fokus och djup.

4 av 5. Kunde varit lite kortare, men annars helt klart sevärd med intensiv och väldigt dramatisk flair i sin storytelling.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Det var också kul att se Zoë Kravitz som Catwoman eftersom hon ansågs för icke-vit för att få lov att vara Catwoman i the Dark Knight Rises. Nej, jag skämtar inte. Hon gör ett stabilt jobb, både i fighting och i snack.
Huh. Vem som en ansåg det måste ha missat att Eartha Kitt spelade Kattkvinnan i 60-tals tv-serien.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett nya Texas chainsaw massacre


Den här filmen hoppar över alla filmer efter den första filmen och tar vid x-antal år efter händelserna i Tobe Hoopers original film.

Ett gäng ungdomar begett sig till en döende håla i Texas som dom tänker gentrify och sälja properties och få dit the woke hipster soy latte community.

Filmens token p.o.c ser en sydstatsflagga dingla från ett gammalt hus och det går ju inte för sig så den måste rivas ned och hen beger sig in i det gamla huset där han stöter på random old kärring som säger att huset är ett barnhem och att hon är föreståndaren eller nått . Ett gräl utbryter om huruvida filmens p.o.c eller kärringen äger huset och här får man även sin första glimt av leather face som råkat vara den sista "pojken" på barnhemmet .

Sheriffen avlägsnar kärringen som får nån hjärtattack eller nått liknande och dom måste åka till sjukhuset varpå leather face och token p.o.c's flickvän åker med.

Kärringen dör på vägen och det triggar leather face som tar på sig kärringens ansikte och går full patte i en murderous rampage .

Utöver det så är även the final girl ifrån originalet (här spelad av en annan skådis då original skådisen är död ) sheriff chef eller nåt så där lyckades dom klämma in en legacy karaktär .

Betyg 2/5 .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
Jag har sett The Lighthouse, en film av Robert Eggers, samma regissör som gjort utmärkta Vvitch. Liksom i den filmen spelar naturen och den kringliggade miljön en viktig roll, med skillnaden att det rör sig om en fyr belägen på en öde ö. Två fyrvaktare, utmärkt spelade av Robert Pattison och Willen Dafoe, befinner sig ensamma på ön allteftersom paranoian ökar och verkligheten rämnar.

Egentligen finns det inte särskilt mycket originellt med filmens story, jag har sett konceptet användas flera gånger förut. Men vad gör det när resultatet är såhär bra! Jag älskar historier om galenskap till följd av isolation och mörka hemligheter och här det det mycket av den varan! Jag gillar även hur filmen verkar i flera lager samtidigt. Vi har den gritty skitiga vardagen som känns realistisk, sen har vi det drömlika surrealistiska i och med ett växande vansinne och ovanpå det har vi en närmast myologisk tematik främst inspirerad av berättelsen om Prometheus. Personligen tycker jag att alkoholen och missbruket därikring nästan är det mest intressanta, både som allegori men även för vad det är.

Om du inte tycker direkt illa om artsy film borde du ge denna en chans! Det finns mycket att analysera här, men även en intressant historia i sig själv!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
The Harder They Fall
2021

Den onde, den gode den fule, En handfull dollar, Once Upon a Time in the West. Filmer som det görs tyvärr inte längre. Jag fastnade direkt från första bildrutan. Kolla bara på den här scenen. Om du inte gillar det, så är detta inte din typ av film:


Jag är ett stort fan av blaxploitation och jag skulle säga att mycket är också hämtat därifrån. Vad jag speciellt gillar med de filmerna är attityden och det här är definitivt en sådan, fast av bra kvalitet. Jag ser vissa recensioner nämner "Tarantino" men han har ju mestadels bara snott från grindhouse och ökat amplituden. Jag kunde inte släppa tanken på att filmen är baserad på ett seriealbum - själva bildmanuset är väldigt utstuderat och man får sig en hel del coola kameraföringar. Action-bitarna är bra och färgåtergivningen fantastisk. Den moderna musiken och de små lustigheterna bara lägger till mer på detta. Sedan tycker jag Zazie "Joker, Deadpool 2" Beetz är helt underbar att se på vita duken. Önskar henne massor av huvudroller istället för biroller.

Jeymes Samuel är musikproducent och det här är hans andra film han har både skrivit och regisserat. Jag hoppas verkligen inte att jag behöver vänta åtta år på hans nästa. Utifrån spaghettivästern och blaxploatation som grund är det här en film som jag kan rekommendera varmt.

BETYG: 5/5
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Cleopatra Jones (1973)
Specialagenten Cleopatra Jones (Tamara Dobson) återvänder hem till LA när ett community home för tillfrisknande drogmissbrukare som hon stödjer råkar ut för en brutalt polisräd. Det hela är faktiskt en plan av knark"kungen" Mommy (Shelley Winters) som vill ha Cleopatra Jones tillbaka i Staterna där hon inte kan leda förstörelsen av Mommys opiumvallmofält och kan bli mördad. Men Cleopatra Jones tas inte ut så lätt och med hjälp av sina allierade på gatan och i polisen tar hon ut alla som Mommy skickar efter henne och jagar rätt på de smutsiga snutarna i polisen.

Jag gillar verkligen den här filmen. Cleopatra Jones är på många sätt en kvinnlig, afroamerikansk James Bond, hon är högst kompetent, har de stiliserade kläderna (som hon bytte för nästan varje ny scen), de snabba bilarna med de dolda vapenfacken, och verkar vara eftertraktad av alla man hon träffar (även om hon till skillnad från Bond bara sover med en av dem), och verkar ha ett jobb som tar henne över hela världen (även om hon bara är i LA i den här filmen, ignorerar introt). Filmen är lite kalkon men egentligen inte något mer än de flesta äventyrsfilmer från den här eran, även om det blev lite för mycket med tendensen att mer eller mindre vem som helst som ser Cleopatra Jones skulle prisa henne.

Om du gillar ditt blaxploitation mörkt, realistiskt och/eller cyniskt är detta inte filmen för dig, för alla andra rekommenderar jag den.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag kollade på Frost II igår (första gången) och konstaterar att efter Saruman the White kom Gandalf the White och sedan blev det tydligen Elsa the White.

Gillade salamandern (gullig) och vattenhästen bäst tror jag?

Typ en trea för mig, men jag fattar att det är teh bomb för en del.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
The Adam Project
2022

Från framtiden kommer en man tillbaka för att råka träffa på sin egen pretonåriga själv, men som är precis lika rapp i käften. Om du gillar Ryan Reynolds humor, tänk dig då honom samt en barnversion av sig själv. Netflix verkar älska Reynolds filmer men till skillnad från Free Guy är den här faktiskt sevärd. Väldigt sevärd. Den har humor, den har action och den har hjärta. En väldigt bra popcornrulle. Jag funderade lite på varför Zoe Saldana är med när hon har så lite scentid, men efter första scenen hon är med i förstod jag. Sedan Colombiana har hon verkligen blivit en actionhjälte. Jennifer Garners jordnära personlighet blev jag kär i när jag såg ett slumpmässigt inslag på youtube och hon levererar rent skådespelarmässigt.

Filmen är skön på ett gäng punkter.

BETYG: 4/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Werewolf castle .

Ja det är precis så dåligt som det låter.

Nån pseudo medeltida fantasy by blir överfallen av varulvar ledda av nån långhårig snubbe me huggtänder och en hop krigare kallas in för hämnd eller att kalla på hjälp ifrån kungen eller nått (redan här hade jag förlorat intresset) .

Thorfinn är en överlevare som får sin ljuva älskog avbruten av dom stygga cockblockande varulvarna som mördar hens kk utöver det så mördar dom även hans föräldrar för dom är riktigt stygga varulvar.

Thorfinn erbjuder sig som vägvisare till kungens slott för efter hans kk dog så har thorfinn inget att leva för och är jätte emo .

Utöver thorfinn så har vi krigarna gamle flintis , tjockis och mega edgelord samt random väpnare och tillsammans ger som sig ut för att kicka varulvsstjärt.

Fyfan det här är riktigt dynga deluxe , det är botten på tunnan och sedan ännu lite djupare .

Varulvarna är något av det förjävligaste jag någonsin sett its straight out of a 80's ö-skräckis , ja inte b inte ens c utan ö .


Betyg 0,5 av 5 skall endast ses av självhatande machoister .
 
Top