WRNU:s filmklubb 2021 v49

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Sitter och velar över mitt betyg på Last of the Mohicans nu, för jag blev stundtals berörd (vilket brukar vara en bra ledtråd för en 4:a i betyg)
Det är Michael Manns film från 1992 vi pratar om? Tycker absolut den är en fyra. Den kastar om roller och relationer men gör ändå på något vis originalet rättvisa. Minns både tidningen och boken halvbra men har för mig att filmen även överkommer en viss träighet från texten.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
The Unforgiveable 2020 Netflix

Den här filmen är något av det mest hjärtskärande jag sett på mycket länge.
En kvinna släpps fri från fängelset efter att ha suttit inlåst i 20 år för mordet av en polis.
Hon börjar leta efter sin 15 år yngre syster och det är en jäkligt gripande berättelse, men också enormt tung.
Jag gillade den här filmen, och jag tycker den känns rätt fräsch. Ingen film att mysa upp sig i soffan till såvida man inte älskar att sitta och böla ihop med sin mops, så ångrar att jag valde att se den på äventyrssöndag, skulle ha valt något mer lättsmält då den verkligen inte är någon feel good film.
Sandra Bullock är "strålande" i den här filmen och det är överlag bra skådespelarinsatser.

4/5
Hur gör man om man inte har en mops då , kan man se filmen ändå ? Jag kanske kan printa ut en bild på en mops och ha som substitut 🤔
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Det är Michael Manns film från 1992 vi pratar om? Tycker absolut den är en fyra. Den kastar om roller och relationer men gör ändå på något vis originalet rättvisa. Minns både tidningen och boken halvbra men har för mig att filmen även överkommer en viss träighet från texten.
Tror inte kristallklar bild och annat passar in på äldre filmatiseringar.
Ja, en självklar fyra i min också. Vet itne hur många gånger jag sett den här filmen. Så. Enormt. Bra!!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Nawals hemlighet (Incendies)

Bygger på en pjäs delvis som bygger på verklig historia om en kristen kvinna som försöker mörda en av ledarna för den maronitiska milisen under Libanons inbördeskrig och därefter hamnar i ett ökänt fängelse. På det har man lagt på olika historier och twists som gör det till en gastkramande historia med ett episkt bra slut.

5/5
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag fortsätter med jultemat. Har sett Single all the way som finns på Netflix. Jag ska säga direkt, detta är en ruskigt feel good romcom och jag är vanligtvis inte alls förtjust i den genren. Men det passar som tema på en julfilm, så är det någon gång på året jag kan avnjuta såna här filmer så är det nu.

Filmen handlar om en gaykille besatt i Los Angeles som alltid faller för fel pojkvänner. Då han inte vill ses som den ständige singeln av sin familj tar han med sig sin bästa kompis (också gay) när han ska hälsa på sin familj i sin lilla hemstad och ska låtsas att de är ett par. Detta förstörs dock när hans mamma har ordnat en blind date till honom. Samtidigt visar det sig att kompisen han tagit med sig verkligen har känslor för honom.

Detta låter ju extremt förutsägbart och är det på en del sätt också. Filmen slutar på exakt set sätt som ni tror att den kommer sluta på. Däremot finns det en del andra saker om överraskar. Jag tycker väldigt illa om romcoms för att de ofta innehåller följande element: Pinsamma händelser. Folk som beter sig otroligt korkat bara för att storyn kräver det. "Knasiga" missförstånd som aldrig skulle ske i verkligenheten. Folk som sårar varandra helt utan anledning. Denna film saknar helt de klyschorna. Alla inblandade är väldigt vettiga, ingen beter sig korkat. Inga "knasiga" missförstånd eller andra krystade konflikter sker.

Det finns även andra saker som överraskar. Att huvudpersonerna är gay är ingenting som ifrågasätts av andra familjemedlemmar. Alla det om det och ingen tycker att det är en big deal. Samma sak med småstaden filmen utspelar sig i. Det finns inga fördomsfulla homofober, alla behandlar homosexualiteten som vilken sexualitet som helst. Anledningen till att huvudpersonen flyttade från staden var att utbudet för att hitta en partner var litet, men det ska nog snarare ses som att staden har ett litet invånarantal än att folk har något emot homosexuella. Huvudpersonen vill dessutom flytta tillbaka till staden, annars brukar ju likdanande filmer handla om att slå sig fri från den tråkiga byhålan och flytta till den häftiga storstaden.

Med allt detta sagt så är det en feel good romcom vi pratar om och den är så feel good en romcom kan bli. Allt är inlindat med en tjockt lager sockervadd, alla är snälla och trevliga, inga konflikter är så tunga att någonting känns jobbigt. Men om du vill se en romcom i juletid är denna ändå bättre än de flesta i (den kanske inte helt fantastiska) genren.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Nawals hemlighet är riktigt bra på grund av upplägget. En tidig Oscar-nominering för Denis "Dune" Villeneuve. Handlar om två söner som upptäcker deras mors, och indirekt deras egna, inblandning i det libenaniska inbördeskriget. Hade jag fått till det upplägget på ett rollspelsscenario så hade jag kunnat vara nöjd resten av mitt liv.

Att nämna att hon är "kristen" är rätt löjeväckande.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nawals hemlighet (Incendies)

Bygger på en pjäs delvis som bygger på verklig historia om en kristen kvinna som försöker mörda en av ledarna för den maronitiska milisen under Libanons inbördeskrig och därefter hamnar i ett ökänt fängelse. På det har man lagt på olika historier och twists som gör det till en gastkramande historia med ett episkt bra slut.

5/5
Du är medveten om att maroniterna också är kristna va ?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Nawals hemlighet är riktigt bra på grund av upplägget. En tidig Oscar-nomineringen för Denis "Dune" Villeneuve. Handlar om två söner som upptäcker deras mors, och indirekt deras egna, inblandning i det libenaniska inbördeskriget. Hade jag fått till det upplägget på ett rollspelsscenario så hade jag kunnat vara nöjd resten av mitt liv.

Att nämna att hon är "kristen" är rätt löjeväckande.
Hennes etno-religiösa tillhörighet är ett bärande tema genom hela filmen (och för den delen genom hela inbördeskriget som filmen speglar).

Hon (lätt spoiler) överlever en massaker (som utförs av män med Jungfru Maria bilder påklistrade sina automatvapen) genom att skrika att hon är kristen och hålla upp ett kors. Hon behandlas som hon behandlas i fängelset för att hon som kristen mördade en kristen milisledare osv.

Edit: tona ner mitt språk lite
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag såg House of Gucci häromdagen. Den var väldigt snygg och hade bra skådespelare (om man tål att alla fejkbryter på italienska, tydligen ofta inte ens särskilt kompetent) men var rätt ofokuserad och lite för lång. Ungefär vad jag hade väntat mig, så jag är inte besviken.
3/5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Sett Invincible från 2006 som är baserad på de verkliga händelserna kring Vince Papale, en bartender från Philadelphia som lyckas bli uttagen till NFL i amerikansk fotboll.

Det här är en ganska vanlig feelgood-film med Mark Wahlberg som Papale. Det känns som man har sett den här typen av filmer hur många gånger som helst. En underdog som "oväntat" reser sig. En tjej som dyker upp och rubbar balansen i protagonistens mål. etc etc.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Har också sett dokumentären Iraq for Sale: The War Profiteers från 2006. Filmen blandar intervjuer och faktagranskning när man undersöker hur privata bolag mjölkar amerikanska staten på miljardbelopp under Irakkriget. Soldater och civila som dör för att man skär på kostnader för eskort och för att man ger soldaterna orent och sjukligt vatten. Man får dessutom se hur amerikanska soldater hamnar i krigsrätt om de begår krigsbrott, detsamma gäller civila som begår krigsbrott, medan de anställda på dessa företag kan begå krigsbrott men blir bara av med sin anställning och får åka hem.

Det här är en minst sagt magstark dokumentär, men väldigt väldigt viktig.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Mänskligt villebråd (1932 / The Most Dangerous Game ) - storviltsjägare och författaren Bob Rainsford är den enda överlevande från en kapsejsad lyxyacht. Rainsford simmar till en närliggande ön och finner ett château där han blir mottagen av dess ägare, greve Zaroff. Zaroff, med rysk kosackbakgrund, berättar om sitt stora jaktintresse samt introducerar Rainsford för sina andra gäster, syskonen Eve och Martin Trowbridge, som även de landat på ön genom skeppsbrott. Snart visar det sig dock att greve Zaroffs jaktintresse tagit sig mer okonventionella former...

En spänningsfilm där man rätt fort inser vad som pågår, men det är som en Lovecraft historia, man ser/läser det för stämningen inte mysteriet. Alla skådespelarna gör ett bra jobb men Leslie Banks stjäl showen som greve Zaroff. Belevad och mordisk om vart annat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Hennes etno-religiösa tillhörighet är ett bärande tema genom hela filmen (och för den delen genom hela inbördeskriget som filmen speglar).
De hade lätt kunnat slita ut det och ändå behålla hela filmen. Det är bara en fernissa, precis som det aldrig sägs i filmen att det utspelar sig i Libanon. Själva handlingen hade kunnat inträffa utan bakgrunden, vilket vi kan se i den gamla klassikern Oidipus, vilket jag antar pjäsen också drar inspiration från.

Att beskriva filmen om att hon är kristen som försöker mörda en milis-ledare ger en rätt skev bild, både av vad filmen handlar om samtidigt som det ger någon konstig underliggande ton om kristnas förtryckta kamp i världen. Fast nu nämnde du också att även kristna massakrerade folk, så jag antar att jag bara läste in för mycket.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
De hade lätt kunnat slita ut det och ändå behålla hela filmen. Det är bara en fernissa, precis som det aldrig sägs i filmen att det utspelar sig i Libanon. Själva handlingen hade kunnat inträffa utan bakgrunden, vilket vi kan se i den gamla klassikern Oidipus, vilket jag antar pjäsen också drar inspiration från.

Att beskriva filmen om att hon är kristen som försöker mörda en milis-ledare ger en rätt skev bild, både av vad filmen handlar om samtidigt som det ger någon konstig underliggande ton om kristnas förtryckta kamp i världen. Fast nu nämnde du också att även kristna massakrerade folk, så jag antar att jag bara läste in för mycket.
Filmen är baserad på Souha Bechara, som är känd för att hon som en person med kristen bakgrund försökte mörda den kristna milisledaren Antoine Lahad.

Att hon ”förråder” sin egen grupp för att ansluta sig till ”fienden” är ett bärande tema genom hela filmen.

Sen har du rätt i att man lagt en annan story ovanpå denna. Men jag tyckte den var svårt att beskriva utan spoilers.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Mänskligt villebråd (1932 / The Most Dangerous Game ) - storviltsjägare och författaren Bob Rainsford är den enda överlevande från en kapsejsad lyxyacht. Rainsford simmar till en närliggande ön och finner ett château där han blir mottagen av dess ägare, greve Zaroff. Zaroff, med rysk kosackbakgrund, berättar om sitt stora jaktintresse samt introducerar Rainsford för sina andra gäster, syskonen Eve och Martin Trowbridge, som även de landat på ön genom skeppsbrott. Snart visar det sig dock att greve Zaroffs jaktintresse tagit sig mer okonventionella former...

En spänningsfilm där man rätt fort inser vad som pågår, men det är som en Lovecraft historia, man ser/läser det för stämningen inte mysteriet. Alla skådespelarna gör ett bra jobb men Leslie Banks stjäl showen som greve Zaroff. Belevad och mordisk om vart annat.
Tänkte nämna att den finns tillgänglig just nu på SVT play: Mänskligt villebråd
 
Top