WRNU:s filmklubb 2021 v43

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Uppenbart så utgår jag ifrån bilder jag sett här i tråden , trailers jag sett av filmen ,YouTubers som pratat om filmen , recensioner jag sett och läst osv osv osv osv .
Jag förstår det, jag vet bara ändå inte om det går att säga att man får acossiasioner av en film man inte sett. Estetiken befinner ju sig i en kontext som inte riktigt går att fånga i en skärmdump.

Jag tycker att det är konstigt att säga att bitar av filmen inte har en fascistisk estetik eftersom den har det. Sen att andra länder och andra tider delar den estetiken må så vara. Och om du när du sett filmen tror att Villenueve istället syftade på finska soldater får du gärna tro det. Men att säga att estetiken inte är fascistisk för att finska soldatuniformer existerar, eller att svarta uniformer existerar, eller att folk kan stå på led, det är då jag tycker att argumentationen börjar bli grumlig.

Vi kan ju jämföra igen med Star Wars som du själv tog upp innan. Imperiet har där en fascistisk estetik och George Lucas har enligt dig sagt att det var ett medvetet val. Men det hade ju varit en fascistisk estetik även om han inte sagt detta. Och om någon sagt "Jag gör hellre kopplingar mellan Imperiet och Sovjet, vi kan ju inte veta vad Lucas menade" så får den personen såklart göra det och det hade inte varit fel. Men estetiken hade ändå varit fascistisk.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag förstår det, jag vet bara ändå inte om det går att säga att man får acossiasioner av en film man inte sett. Estetiken befinner ju sig i en kontext som inte riktigt går att fånga i en skärmdump.

Jag tycker att det är konstigt att säga att bitar av filmen inte har en fascistisk estetik eftersom den har det. Sen att andra länder och andra tider delar den estetiken må så vara. Och om du när du sett filmen tror att Villenueve istället syftade på finska soldater får du gärna tro det. Men att säga att estetiken inte är fascistisk för att finska soldatuniformer existerar, eller att svarta uniformer existerar, eller att folk kan stå på led, det är då jag tycker att argumentationen börjar bli grumlig.

Vi kan ju jämföra igen med Star Wars som du själv tog upp innan. Imperiet har där en fascistisk estetik och George Lucas har enligt dig sagt att det var ett medvetet val. Men det hade ju varit en fascistisk estetik även om han inte sagt detta. Och om någon sagt "Jag gör hellre kopplingar mellan Imperiet och Sovjet, vi kan ju inte veta vad Lucas menade" så får den personen såklart göra det och det hade inte varit fel. Men estetiken hade ändå varit fascistisk.
Nu får du rätta mig om jag har fel men ett av dina argument så som du la fram dom var att där den fascistiska estetiken tar sig ett uttryck var i uniformerna som du liknade vid SS-uniformer .

Där anser jag att jag inte behöver se hela filmen för att bilda mig en uppfattning om att jag inte håller med , där räcker det för mig att se att uniformerna för att inse att våra uppfattningar går isär .

Vad gäller övrig fascistisk symbolik i filmen så kan jag inte uttala mig då jag som sagt inte sett filmen , filmen kanske kryllar av det och där kan jag först uttala mig när jag sett filmen men för att uttala mig om att jag inte ser kopplingar mellan hus Atreides uniformer och SS behöver jag inte se hela filmen för utan endast se klip eller skärmdumpar av uniformerna.

I star wars fall så vet vi hur det ligger till då Lucas själv sagt att nazi-tyskland står som modell för imperiet , i villenueves fall kan vi bara göra antaganden att hen var ute efter en fascistisk estetik fram tills hen uttalat sig att så är fallet eller ej , fram tills dess har vi bara våra subjektiva uppfattningar , tolkanden och antaganden att gå på.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Nu får du rätta mig om jag har fel men ett av dina argument så som du la fram dom var att där den fascistiska estetiken tar sig ett uttryck var i uniformerna som du liknade vid SS-uniformer .

Där anser jag att jag inte behöver se hela filmen för att bilda mig en uppfattning om att jag inte håller med , där räcker det för mig att se att uniformerna för att inse att våra uppfattningar går isär .
Personligen tycker jag att det är viktigt att se saker i sitt rätta sammanhang men orkar inte diskutera mer om det.

I star wars fall så vet vi hur det ligger till då Lucas själv sagt att nazi-tyskland står som modell för imperiet , i villenueves fall kan vi bara göra antaganden att hen var ute efter en fascistisk estetik fram tills hen uttalat sig att så är fallet eller ej , fram tills dess har vi bara våra subjektiva uppfattningar , tolkanden och antaganden att gå på.
Men om estetiken ser likadan ut oavsett om Lucas har sagt något om den eller inte så spelar ju det ingen roll för hur den ser ut. Den är ändå fascistisk. Den transformeras inte efter att han yppat sina ord.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Personligen tycker jag att det är viktigt att se saker i sitt rätta sammanhang men orkar inte diskutera mer om det.


Men om estetiken ser likadan ut oavsett om Lucas har sagt något om den eller inte så spelar ju det ingen roll för hur den ser ut. Den är ändå fascistisk. Den transformeras inte efter att han yppat sina ord.
Man ser det man vill se , om man så vill se fascism i kaffekoppar och blomkrukor och lyktstolpar så kommer man att hitta den där .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Man ser det man vill se , om man så vill se fascism i kaffekoppar och blomkrukor och lyktstolpar så kommer man att hitta den där .
Suck, detta var ju dels en gigantisk halmgubbe och hade dels inget alls att göra med vad jag sa. Det argumentet skulle man ju kunna använda på vad som helst.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Suck, detta var ju dels en gigantisk halmgubbe och hade dels inget alls att göra med vad jag sa. Det argumentet skulle man ju kunna använda på vad som helst.
Varför är det en halmgubbe ?

Du "väljer" ju att se något som jag uppenbart inte ser. Du hävdar ju att det FINNS en fascistisk estetik där. Vad jag utläser ifrån dina inlägg så har du gjort detta till en objektiv SANNING att så är fallet. Om jag har fel så rätta mig gärna.

Då påstår jag återigen att det är en subjektiv sanning och en fråga om att vi ser det vi väljer att se , vill man se fascism så kommer man att hitta den där man letar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Varför är det en halmgubbe ?
1. Du jämför det jag säger med att likna fascistisk estetik med en kopp eller lykta.

2. Du anklagar mig för att hitta estetik som inte finns i en film du själv inte ens sett.

3. Du besvarade inte vad jag skrev.

4. Som jag tidigare skrev, detta kan användas för att argumentera om vad som helst.

Tänker inte svara på detta mer då det är bad faith, ohövligt, lågt och infantilt.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Bond - No time to die.

Gilla ingenting med filmen. Får en svag 2/5.

Har nån sett the last duel?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
1. Du jämför det jag säger med att likna fascistisk estetik med en kopp eller lykta.

2. Du anklagar mig för att hitta estetik som inte finns i en film du själv inte ens sett.

3. Du besvarade inte vad jag skrev.

4. Som jag tidigare skrev, detta kan användas för att argumentera om vad som helst.

Tänker inte svara på detta mer då det är bad faith, ohövligt, lågt och infantilt.
Jag säger att man kommer att hitta det man vill hitta. När man tar på sig den intersektionella vänsterns regnbågsfärgade glasögon är det lätt att man ser fascistiska jättar där det endast finns väderkvarnar.



Du har helt rätt i att jag inte sett filmen men vet du vad det behöver jag inte heller då disskusionen vi haft rör sig om estetiken runt familjen Atreides uniformer och huruvida den är fascistisk eller ej . Jag behöver inte sitta mig igenom 155 minuter film för att konstatera att jag inte håller med dig när det kommer till uniformernas estetik utan det räcker med att se uniformerna ,jag säger att jag inte finner den estetiken som du säger FINNS där och att du uppenbart ser nått jag inte ser , det jag säger emot dig i är att du framhåller det du säger som en objektiv SANNING för att du har minsann SETT och UPPLEVT att det finns en fascistisk estetik och då ÄR det så .



Din visuella UPPLEVELSE och KÄNSLA är inte att jämställa med den objektiva sanningen . Jag upplever att uniformerna inte alls är fascistiska utan snarare ger mig vibbar av kommunistisk Sovjetdiktatur , har jag rätt nu för det är ju min UPPLEVESE och min KÄNSLA .


Sedan att säga att jag argumenterar in bad faith , är ohövlig , låg och infantil . Bra där my dude med in ad hominen vinner du många poäng
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har nu sett Dune . Streamas på HBO Max från och med idag.

Jag gick in med förväntningen att jag skulle avsky den här filmen då jag har extremt svårt för sci-fi och det är få sci-fi rullar som jag gillar.

Jag blev dock possitivt överraskad , den egentligen enda kritik jag har mot filmen var att den kändes seg , den rörde sig stundtals lika fort som frusen sirap på en kall vinterdag samt att den kändes långdragen med sina 155 minuter.

Betyg: en överlag possitiv upplevelse 4/5 en av det här årets bättre film releaser
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Jag gick in med förväntningen att jag skulle avsky den här filmen då jag har extremt svårt för sci-fi och det är få sci-fi rullar som jag gillar.

Jag blev dock possitivt överraskad
Vilka delar var det du specifikt gillade med filmen som fick dig att omvändas?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vilka delar var det du specifikt gillade med filmen som fick dig att omvändas?
Svårt att peka på en enda eller några specifika aspekter . Jag tror att det var ett helhetsintryck som fångade mig , jag tycker för det första att filmen är väldigt vissuellt tilltalande samt att handlingen grep mig på ett sätt som jag inte trodde att den skulle göra , även om jag stundtals upplevde filmen som seg så satt jag ändå kvar och ville veta vad som skulle ske härnäst .
Jag tror även att precis som @Beastslayer påpekat för mig så känns inte filmen som renodlad sci-fi utan snarare som space opera , jag gillar ju fantasy och filmen kändes som fantasy in space helt enkelt och genom det så tror jag att jag hadde lättare att ta till mig filmen .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag säger att man kommer att hitta det man vill hitta. När man tar på sig den intersektionella vänsterns regnbågsfärgade glasögon är det lätt att man ser fascistiska jättar där det endast finns väderkvarnar.
Alltså, kan du snälla citera mig i tråden där jag använt mig av intersektionell analys. För annars tillskriver du mig bara saker jag faktiskt inte gör och det är också lågt och ohövligt. Det intressanta är dessutom att den intersektionella analysen härrör ur postmodernismen vilkets kändaste meme är att det inte finns en objektiv sanning, allt är subjektivt etc. Så ditt resonemang ligger närmare en intersektionell analys än mitt.

Du har helt rätt i att jag inte sett filmen men vet du vad det behöver jag inte heller då disskusionen vi haft rör sig om estetiken runt familjen Atreides uniformer och huruvida den är fascistisk eller ej . Jag behöver inte sitta mig igenom 155 minuter film för att konstatera att jag inte håller med dig när det kommer till uniformernas estetik utan det räcker med att se uniformerna ,jag säger att jag inte finner den estetiken som du säger FINNS där och att du uppenbart ser nått jag inte ser , det jag säger emot dig i är att du framhåller det du säger som en objektiv SANNING för att du har minsann SETT och UPPLEVT att det finns en fascistisk estetik och då ÄR det så .
Okej, you do you. Själv tycker jag som sagt att det är bra att se sakerna i sitt rätta sammanhang innan man uttalar sig, men each to their own.

Läste för övrigt att du sett filmen nu och tyckte om den, vilket är kul att höra! Det var en av de bästa bioupplevelser jag varit med om!

Din visuella UPPLEVELSE och KÄNSLA är inte att jämställa med den objektiva sanningen . Jag upplever att uniformerna inte alls är fascistiska utan snarare ger mig vibbar av kommunistisk Sovjetdiktatur , har jag rätt nu för det är ju min UPPLEVESE och min KÄNSLA.
Nej, om upplevelsen och känslan grundar sig i något riktigt så är det att jämställa med den objektiva sanningen. Fascistisk estetik är någonting som finns, så om den förekommer i filmen så är det objektivt sant att den gör det. Sedan om du säger att de ger sig känslan av kommunistisk diktatur så är det såklart sant också, för de båda estetikerna har gemensamma nämnare. Och samma sak med andra saker som nämnts, sent 1800-tal och så vidare. Och det är ju inte så konstigt då fascisterna lånade sin estetik ganska friskt från många håll. Vi kan ju ta den mest kända symbolen i sammanhanget: Hakkorset/solkorset. Går vi två förbi en vägg där någon klottrat en svastiska så kanske jag säger "Usch, ett hakkors!". Om du då säger "Ja verkligen, fast det kan ju också vara ett solkors" så stämmer ju det. Men om du säger "Jag upplever inte att det är ett hakkors, jag upplever att det är ett solkors" Det är bara din UPPLEVELSE och KÄNSLA som gör det till ett solkors, allt är subjektivt" så blir det ju lite mer grumligt. För det första så gör ju inte det faktum att du ser det som ett solkors att det också kan vara ett hakkors försvinner. För det andra så är det ju inte bara min upplevelse och känsla som gör att jag tänker mig det som ett hakkors, utan det grundar sig i det faktum att vi har en förförståelse om vad ett hakkors är. Det är alltså inte bara min upplevelse och känsla, utan den grundar sig i något bestämt.

Sedan att säga att jag argumenterar in bad faith , är ohövlig , låg och infantil . Bra där my dude med in ad hominen vinner du många poäng
Jag sa att det var bad faith och ohövligt för att du inte svarade på mitt inlägg utan istället för att svara på mitt inlägg bytte spår helt. Jag sa att det var infantilt för att "allt är relativt" är ett infantilt resonemang. Jag arbetade tidigare på en högstadieskola där tonåringar alltid använde det resonamanget:

- Du får inte kalla mig gubbjävel, det är ohövligt!
- Vaddå, allt är relativt! JAG tycker kanske att det är jättetrevligt, då har jag rätt till det!

- Du måste göra om din litteraturanalys, för du hämtar inte dina resonemang ur berättelsen.
- Allt är relativt, jag tycker att det finns i boken.

Nu jobbar jag på en gymnasieskola och de flesta eleverna har tack och lov blivit för stora för att ta till sådan typ av barnslig retorik. Jag kallar det alltså infantilt för att det är det.

Kan vi nu SNÄLLA lägga ner diskussionen? Vi kommer liksom ingenstans och diskussionen om "allt är relativt" är inte ens en diskussion om estetiken, utan en diskussion om diskussionen om estetiken vilket är lite för långt bort från ämnet för att det borde vara givande för någon av oss.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jäkligt dålig ton härinne :D

Själv har man blivit bannad säkert tio gånger för mindre
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har sett Den Sista Duellen.

Det var tamejfan det bästa Ridley Scott gjort på år och dar.

* Fantastiska skådespelarinsatser.
* Subtilt berättande...
* Men ändå en mycket tydlig kritik av hederskultur.
* Benknäckande brutal senmedeltida närstrid.

Om du hållit dig totalt fri från spoilers hittills kanske du inte bör läsa det här:
Strukturen är alltså hämtad från Rashomon, men med risk för helgerån tycker jag faktiskt det görs bättre här. Där berättelserna i Rashomon är radikalt annorlunda, är skillnaderna här mest i betoningar. Vilka episoder som tas med eller utelämnas, tonfallet i det som sägs, små skiftningar i beteende. Oerhört snyggt.

Det måste bli 5 av 5 i betyg.
 
Top