WRNU:s filmklubb 2021 v41

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v41 2021 – #458 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Army of the Dead
2021

Snyder kommer från en bakgrund i musikvideor. Har regisserat ett par reklamfilmer också. Dawn of the Dead var hans genomslagsfilm och detta skulle kunna ses som en prequel till den. Normalt brukar jag spola förbi första minutrarna i filmer, men Snyders sätt att använda korthuggen berättarstil för att sammanfatta hela bakgrunden gjorde att jag fick titta igenom inledningen, som normalt brukar bara vara ett sätt att dra ut på saker medan folk som varit med i filmen rullar förbi rutan.

Någonstans när sammanfattningen var klar så kände jag att jag antagligen sett den bästa historien i filmen och när texten "Director of photography: Zack Snyder" avslutar sammanfattningen så är det också var jag känner: om jag skulle välja någon som skötte om fotot i filmen, så skulle det vara Snyder. Han ska inte skriva filmer, han ska sköta kameror och story boarding. Hans sätt att berätta historier är väldigt hackigt och det är sällan som det är någon direkt uppbyggnad till payoff:en. Det är ofta hans historier bara räcker för 3-4 minuter av speltid. Här sköter han dock några av delhistorierna snyggt, men i mångt och mycket är det fortfarande hackigt. Jag blev dock väldigt överraskad när jag kände att jag, efter halva filmen, fortfarande inte kunde titta bort. Filmen är trots allt 2,5 timmar lång. Jag gillar i princip allt Snyder gjort fram tills dess. Sedan flödar zombier och jag blir lite mindre engagerad, vilket sänker betyget ett steg.

Pitchen är rätt enkel: Las Vegas svämmas över med zombier och muras in. Ett gäng gör en stöt för att få ut miljontals dollar innan atombomben släpps. Jag fick lite vibbar av Alien 2, på sätt och vis. Fotot är givetvis fenomenalt, där stildraget utgörs av någon sorts kameralins eller dubbel exponering (likt färgerna i en serietidning) som gör att kanterna på närbilderna är rätt suddiga. Genialt sätt att dölja green screen med faktumet att de mirakulöst lyckades klippa ut en skådis och ersätta den med en annan, i princip sömlöst. Jag har satt massor av zombiefilmer - det var en grej under några av mina yngre år - och Walking Dead gjorde mig rätt trött på dem, men den här filmen är definitivt något att se just för fotot. Inget fan av Snyder, men funkar att softa till.

BETYG: 3/5
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Dune (1984)
Jag vet inte om jag skulle kalla den här filmen bra, men den är underhållande och visuellt intressant.

Om du ska köra Warhammer 40k, rymd opera, eller någon typ av feodalistisk framtid, är nog den här filmen ett måste som referens material.


Jämfört med den nya tror jag att ja' gillar en hel del av klädes designen mer och att flertalet karaktärer som borde vara tränade att vara stoiska när det gäller är mer stoiska här. Sedan har den ju också Sting :p

De nya är dock inte lika träig, har fremener som faktiskt ser ut som de kommer från en ökenplanet istället för att vara blekfisar allesammans, sardukarer man mins, o underbar användning av teckenspråk.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Han ska inte skriva filmer, han ska sköta kameror och story boarding.
Ja, verkligen. Han har en enorm kärlek till hela den visuella delen och det märks. Jag såg behind the scenes-grejen till Army of the Dead, och när han pratar om olika typ märkliga linser han hittat på eBay och hur han använder deras individuella imperfektioner för att skapa en säregen visuell stil för olika shots så är han verkligen i sitt esse.

Sen råkar de låta honom uttala sig om zombiefilm också. Det går inte riktigt lika bra. Han har ju t.ex. inte fattat att genren har en massa politiska undertoner; han tycker bara det är ballt med zombies och splatter. Och fair enough, det är ballt. Men jag ser nog ändå nån annan i manusskrivarrollen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag såg behind the scenes-grejen till Army of the Dead, och när han pratar om olika typ märkliga linser han hittat på eBay och hur han använder deras individuella imperfektioner för att skapa en säregen visuell stil för olika shots så är han verkligen i sitt esse.
Ah, då ska jag försöka se den. Tack för tipset.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har sett om Tenet. Det räknas, för jag hade köpt den på bluray.

Jag kan meddela att den nordiska blurayen, som enligt omslaget bara har nordiska undertexter, i själva verket har en massa språk. Borde det inte finnas typ nån hemsida som håller reda på sånt? Där man kan kolla in olika blurayutgåvor?

Jag såg den ju en gång tidigare, och gillade den då också.

Senast hade jag tre frågor. Här är mina svar nu.

  • Vem som räddade protagonisten i början – jag var helt övertygad om att det skulle visa sig också vara han själv.
    • Det var ju Neil. Det syntes på den där lilla grejen som hängde från ryggsäcken, samma grej som identifierade honom på slutet. En Neil från… innan.
  • Vilken roll artefakten spelade där i början – för det var ju också en del av Algoritmen, right?
    • Ja alltså, det är ju lite oklart hur någon hittat den och varför nån CIA-kontakt hade den (eller visste var den fanns), men det var ju den som var "plutoniumet" som dök upp på operan och som snoddes i kuppen med brandbilen etc. Det var den sista delen. Samma del hela tiden alltså.
  • Precis innan de genomför kuppen mot Sators Oslo-ställe så pratar protagonisten i en scen om nånting nånting mitten av Pentagon. Jag hajjade aldrig vad det handlade om.
    • Här var jag nog mest dum i huvudet. När Neil får rundtur i Oslo så pratar snubben om att de byggt stället enligt samma pronciper som Pentagon, och det ska tolkas bokstavligt – den karta han tittar på är kartan över stället de ska slå till mot, och området han undrar över, det som är för stort etc, är ju stället där det finns en turnstile.

Jag gillar den här filmens blandning av James Bond och Primer (typ). Agenttjofräs och timey wimey mumbo-jumbo passar bra ihop, och det görs tillräckligt smart här för att hålla min hjärna sysselsatt.

I grunden är det ju inte supermycket att hålla reda på egentligen. Det finns ett fåtal grejer som går bakåt/framåt genom hela filmen, men de berörs knappt. Nästan allt vi ser, alla bakåt/framåt-rörelser, är ganska self-contained till en specifik sektion av filmen – och sektionerna påverkar inte varandra annat än mycket ytligt. Det finns alltså sällan så mycket att "hålla reda på" som inte finns precis framför ögonen på en. Såhär tänker jag alltså:

Hela den första delen av filmen är ju tämligen linjär. Protagonisten introduceras till Tenet, bryter sig in till Singh etc.

Sedan har vi sektionen med Oslo. Den börjar med time heist:en där, och fortsätter med protagonistens introduktion till Sator och når sin, öh, slutpunkt i linjär tid i och med heisten i Tallinn. Därefter åker vi tillbaka, men bara till Oslo, och kör den heisten igen fast från annat perspektiv. Vi behöver här inte bry oss speciellt mycket om den första delen av filmen eller något som hände i den, och inget som händer i tredje delen. Det är bara Oslo → Tallinn → Oslo.

Slutligen åker vi tillbaka, allihop, till tillfället då Sator tänkt ta livet av sig. Neil åker bakåt, Sator har åkt bakåt, Kat åker bakåt – alla. Och eftersom alla åker bakåt så blir även den här grejen ganske self-contained. Visst finns här enstaka grejer, som att Kat tidigare pratade om tjejen som hoppade från båten vilket visade sig vara henne, men för själva plotten i filmen behöver vi egentligen bara bry oss om det som händer på båden och det som händer på slagfältet. Och frånsett det allmänna kaoset på slagfältet så är det ju extremt straightforward. Det enda här som är det minsta klurigt är ju Neils jojo:ande. Men varken första eller andra delen av filmen behöver man egentligen hålla så mycket i huvudet medan man ser den här sekvensen.

Men ja, det är nog lika bra att den här filmen gjordes hyfsat enkel att förstå och hänga med i. Det är ju ändå liksom en mainstream-agent-film, den måste funka för bred publik. Då kanske man inte kan hänga på den en Primer-story direkt.

Det är en ruskigt snygg film med väldigt bra ljuddesign, och tillräckligt med brainfood för att hålla hjärnan sysselsatt genom nästan hela filmen. Jag är 100% säker på att det finns ett gäng inkonsekvenser och "hål" i hur saker funkar / borde funka, men det skiter nog jag i.

BETYG: 4/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett mask maker.

Det är samma gamla uttjatade story som tusen gånger innan. En ung man köper ett hus för att överraska sin flickvän på hennes födelsedag och dom flyttar in och börjar rusta upp huset men ve och fasa ty huset har ett mörkt förflutet.

Dom bjuder in sina vänner för att hjälpa till att rusta upp huset i samband med alkoholförtäring och genom bla bla bla stuff så råkar dom väcka "förbannelsen" som vilar över huset och i sedvanlig slasher ordning kan nu mördandet ta sin början.

betyg 2/5 . Det är en middle of the road skräckis som inte överraskar eller är nyskapande på något sätt
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Picassos äventyr (1978)
Den här filmen borde vara en del av svensk allmänutbildningen, för er som inte har set den, först o främst gå och se den, för det andra så är det en Hasse o Tage rulle med Gösta Ekman i huvudrollen som Pablo Picasso, filmen är en uppdiktad historia om hans liv från födelse till död. Men även om den är uppdiktad så är den ändå ful med historiska o kulturella referenser. Något som gör den här filmen något unik är att skådespelarna pratar låssas spanska / franska / tyska / etc. (enda undantaget är engelska men man gör ändå en spin på det) medan Elsa Beskow fungerar som berättar röst (röstskådespelad av Toivo Pawlo) o antingen förklarar vad som pågår eller interagerar med historien.
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Arrival
Filmatisering och utökning av novellen Story of Your Life. Utomjordingar dyker upp på Jorden, nervösa stridspittar tar ledning och fattar precis tillräckligt att de behöver forskare för att lista ut vad utomjordingarna sysslar med, stridspittar får panik för småsaker och forskare får reda ut deras röra åt dem. Inte helt överraskande.

Förmodligen den bästa First Contact-filmen jag sett, men den (och novellen) ignorerar rätt friskt att språk inte är en ö fristående från allt annat utan byggs tillsammans med bland annat miljö, samhälle och världssyn.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst från 2015.
Dokumentären inleds med hur polisen i Galveston hittar en styckad kropp där spåren leder till den misstänkte Robert Durst. Durst tillhör en miljardärsfamilj från New York och flyr efter att han betalat borgen på flera miljoner. Han grips senare för snatteri och en berättelse börjar utvecklas kring hans tidigare liv och hur han då misstänkts för att ha mördat sin fru som försvann mystiskt i januari 1982 men även mordet på sin vän Susan bara dagar innan hon skulle vittna i rättegången kring det misstänkta mordet på hans försvunna fru.

Det här är en väldigt fascinerande historia på 6 avsnitt (på HBO) och en dokumentär som i slutändan kom att påverka hela polisutredningen och rättegången som faktiskt blev klar så nyligen som i slutet på förra veckan.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Jag har sett om Bill and Ted's Excellent Adventure och Bill and Ted's Bogus Journey, för att sedan avsluta med Bill and Ted Face the Music.




Tre bra filmer. Ett litet fåtal saker har åldrats dåligt i de första - främst specialeffekterna i tvåan, men också att de måste använda ordet fag för att markera mot att B&T inte är gay. Men det är ett väldigt litet negativt drag i tre i övrigt ytterst glada, optimistiska och lattjo filmer.

Det här är kul och trams. Allt hänger på de två huvudpersonerna som bara är glada så gott som hela tiden. Jag har saknat optimismen i den här typen av genuin och dumglad komedi. Reeves och Winter är sjukt bra.

I sista filmen är deras döttrar med (se filmaffischen) och de gör fantastiska imitationer av sina pappor. De beter sig och pratar precis som Reeves och Winter gjorde för trettio år sedan. De är bättre på att spela Bill & Ted än vad gamlingarna är, i ärlighetens namn.

Men slutet alltså på tredje filmen. Så jäkla bra. Fantastiskt ostigt utan att gå överstyr, bara genuin glädje och vänskaplighet. Närapå perfekt slut på trilogin. Kunde inte önskat mig något bättre.

Rekommenderar alla tre filmer. Party on, dudes! 🥳
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Allt hänger på de två huvudpersonerna som bara är glada så gott som hela tiden. Jag har saknat optimismen i den här typen av genuin och dumglad komedi. Reeves och Winter är sjukt bra.
Jag saknar verkligen detta i många andra så kallade dumkomedier (där det komiska handlar om att huvudpersonerna är korkade). Vanligtvis brukar korkade huvudpersoner vara sjukt egoistiska och empatilösa, jag älskar att filmerna in Bill & Ted inte faller i den fällan!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Arrival
Filmatisering och utökning av novellen Story of Your Life. Utomjordingar dyker upp på Jorden, nervösa stridspittar tar ledning och fattar precis tillräckligt att de behöver forskare för att lista ut vad utomjordingarna sysslar med, stridspittar får panik för småsaker och forskare får reda ut deras röra åt dem. Inte helt överraskande.
Jag bör tillägga att det här både är en korrekt beskrivning av handlingen och att den utelämnar viktiga delar - novellen har ett annat fokus än filmen. Delarna är med men de har inte riktigt fått till en Spielbergsk vändning på det hela. På gott och ont.
 
Top