WRNU:s filmklubb 2021 v38

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v38 2021 – #455 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:


1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har sett Prisoners of the Ghostland.

På sammanfattningen fick jag lite intrycket av en typ gonzo-japansk Escape from New York med Nicholas Cage i huvudrollen.

…Riktigt då är det inte. Det finns två möjligheter: Antingen är den här filmen helt enkelt väldigt osammanhängande, eller så är jag för korkad för att hänga med i svängarna. Jag hade väldigt svårt att greppa den här världens regler och se hur saker hängde ihop, och storyn tyckte jag krängde extremt mycket. Det hjälpte inte att inga människor i hela filmen agerade eller pratade som riktiga människor. Replikerna kändes som att de gått minst ett par varv genom Google Translate, och ofta hade jag svårt att överhuvudtaget sätta mig in i vad som hände i karaktärernas huvuden. Allt i den här filmen är liksom sådär teatraliskt konstfilms-konstigt.

Det som är bra är att Nicholas Cage Nicholas Cage:ar sig och att Sofia Boutella är med. Och i en scen får hon hugga huvudet av en snubbe. Sen är all scenografi rätt konstig, men snygg.

BETYG: 3/5 Nicholas Cage:ar på cyklar
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Jag såg Jumanji: The Next Level igår och åt ostbågar. Den var väl lite tunn, men jag blev underhållen och gillade vissa bitar.

Förutsåg heeelt vad som skulle komma när
den där snubben kollade på hästens förmågor och sa "Coolt!"... förutsåg inte att Milo skulle välja att bli kvar däremot. Det kändes... genremässigt oväntat på något vis? Men liksom lite fint också.

3 stulna kristaller av 5 på den krankiska skalan.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Igår tittade jag på Free Guy från 2021

Filmen handlar om Guy (Ryan Reynolds), en bekymmersfri banktjänsteman i den tungt våldsbelastade staden Free City. En dag blir han plötsligt medveten om att han egentligen bara är en NPC i ett MMORPG.

Jag gillar generellt sett filmer där manuset testar nya grejer, och den här berättelsen har en vinkel som kändes väldigt fräscht och ny för mig. Det känns som en slags The Truman Show för 2020-talet.

Det här gillar jag!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Godzilla against Mechagodzilla (2002)


Okej, recap: Godzilla dödades 1954 av oxygen destroyer, sedan dök andra kaijus upp - första (Mothra*) tog de hand om med maservagnar. Den därefter, maser. O s v - jag kan knappast beskylla dem för att de använder metoder som funkar. Men nu är Godzilla tillbaka, igen, och maser funkade inte. Så, plan B: Fixa gamla Godzillas skelett, gör cyborg-Godzilla för att slåss mot Godzilla. Fixa cool hatt.

Fiiiin

Specialeffekterna är solida - det verkar vara en ganska bra mix av CGI och dräkter - vissa miljöer ser mer fejk ut än andra, men är lite svårt för mig att avgöra om det var av budgetskäl eller homage när vissa scener påminner så mycket om Showa. Nya Godzilla-designen är rätt cool. Nya mechagodzilla (Kiryu) är lite plastig för min smak men det funkar. Mecha-Godzillas minne troget så sprängs det en massa - helt rätt. Hus och gator förstörs i strider så det står härliga till och det är både avståndsvapen och handgemäng. Är man ute efter monsterförstörelse får man sitt lystmäte.

Handlingen kretsar främst kring tankförare som degraderas efter en olycka i strid mot Godzilla, en cyborgforskare och hans dotter. Tema respektera liv och acceptera verkligheten/släppa taget om döda. Enkelt men effektivt.

Betyg: 4/5. Ytterliggare en bra film man kan se utan att behöva ha sett någon annan Godzilla-film utöver den första.

*bastards.
 
Top