WRNU:s filmklubb 2021 v23

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v23 2021 – #440 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Awake
2021

En mamma tar hand om sig själv. Vi vet hur bad-ass hon är när hon syr ihop sig själv efter att ha varit med i en bilolycka som skedde på grund av att all elektronik i världen lade av samtidigt. Med sig på sin färd hade hon sina två barn. Det är en resa i en värld där ingen kan somna. Jag drar iväg tankarna mot Children of Men och det kändes till och med som om en scen var direkt tagen från den mest välkända av långtagningsscenerna från den filmen. Jag blev överraskad, dels av den unga tjejskådepslearen som var grymt bra och sände ut känslor och små mikrouttryck som normalt borde vara bortom hennes ålder, dels av hur snyggt fotot var i filmen med alla kamerasvep och vinklar och dels av hur lågt betyg folk gett den här filmen på imdb.

Ta en resa i en apokalyptisk värld och se hur människor förfaller när de inte får sova. Se godhet; se galenskap; upplev deras perspektiv. Är du van vid östasiatiska filmer (kishotenketsu) tror jag du kommer njuta av denna film. Själv tyckte jag den var riktigt skön på en del punkter, precis som Children of Men.

BETYG: 4/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har sett Teenage Mutant Ninja Turtles II: Secret of the Ooze. Det har jag nog inte gjort sedan… I dunno. 25 år sen kanske?

Jag mindes den som… kanske inte något filmiskt mästerverk eller så, men lite bättre än såhär åtminstone. Första filmen var spretig och osammanhängande, men mer jordnära och inte så spattig – den här har visserligen mer av en röd tråd, men å andra sidan är den mer Looney Tunes också. Turtlarna är hyperaktiva totalidioter hela bunten, och istället för balla actionscener där kapabla akrobater hoppar runt och kampsportar sig så har vi mestadels halvdassiga gags med tillhörande skojjiga ljudeffekter. Tokka och Razzar, som jag tyckte var lite småläbbiga när jag var liten, är bara… fula. Framför allt vargen Razzar är bara ful. Tokka funkar marginellt bättre.

Animatroniken och effekterna är annars rätt dugliga på det hela taget.

Jag vet inte om jag tycker att det här var dåligt nog för att jag ska avråda folk. Det är trots allt något slags klassiker, tillhör något slags allmänbildning. Om inte annat för att Vanilla Ice är med. Men man ska nog se den här filmen med… lagom ställda förväntningar. Tydligen fick de bara ett år på sig att göra den, och hade stor press på sig från produktionsbolaget att hålla sig inom budgeten och hålla det mer glatt och barnvänligt… Då blir det nog såhär.

Jag vet inte om jag vågar se trean, men det är väl liksom dags…

BETYG: 3−/5


EDIT: Om det inte var tydligt: Jag tycker alltså definitivt att de nyare otecknade filmerna som producerades av Michael Bay är klart bättre än de här.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har sett The Matrix Revolutions (2003). Förra veckan råkade jag se tvåan och det var alltså dags att fortsätta.
Matrix 3 är på alla sett och vis en mycket bättre film. Till att börja med så är känslan av att inget väger någoting i effekterna borta. Det finns en tyngd både i verkligheten och i Matrisen. Vidare så beter sig filmen som en film, vilket vi inte kan säga att tvåan gjorde och till slut är den stora aciton-scenen - maskinernas stormning av Zion, både spännande och snygg. Det är förvisso fortfarande så att Neo kommer att rädda alla - men han är inte på plats så det är upp till de andra människorna att försvara sitt hem och hålla ut.
Precis som i tvåan är Neo den tråkiga men han är LITE mindre övermäktig och därför lite intressantare. Men Trinity är den här gången också den att bry sig om och den vars val spelar roll.

Den har dock väldigt lite scener där Trin och Morpheus spöar folk i Matrisen.
Min samlade kritik mot film två och tre är att det handlar för lite om matrisen och att människorna i den är förslavade. Vi får i princip bara träffa program som tex den lilla flickan, nyckelmakaren, Seraph, Fransmannen osv. Inte heller använder de över huvud taget förmågan att ladda ner kunskap utanför matrisen. Det hade ju tex kunnat lära alla civilister i Zion grundläggande militär träning inför invasionen.
Bristen på Cyberpunk och frånvaron av stöld på Grant Morrisons tankegods är också något uppföljarna lider av. De är inte heller lika coola som första filmen.

Nåja, det är inte ett cinematiskt mästerverk men en helt okej rulle. Jag blev också mer sugen på den nu påbörjade del 4.

3 av 5
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har sett Awake, som finns på Netflix för de som är intresserade. Det verkar vara en trend nu med dystopiska filmer där en av våra basala egenskaper tas ifrån oss. Vi har A quiet place där man inte får prata. Bird box (tror jag den hette) där man inte får titta. Och nu har vi Awake där man inte får sova.

Till saken hör att jag tycker att filmerna ovan mest känns som gimmicks, och inte så intressanta sådana. Jag vet att A quite place är omtyckt, men jag måste erkänna att jag tyckte filmen var så dålig att jag stängde av efter ca. 15 min. Jag tycker helt enkelt att såna här gimmicks är fåniga.

Det är därför kanske inte så konstigt att jag inte gillade Awake särskilt mycket. Men även om man bortser från gimmicken var filmen väldigt förutsägbar och tråkig. Har du sett en film om en inledande apocalyps tidigare har du sett den här. Det är en familj på flykt, det är sjuka galningar som jagar familjen, det är onda militärer och forskare etc. Det enda positiva är att ingen i familjen för en gång skull är ett oresonligt asshole mot de andra, alla är faktiskt rätt vettiga.

Jag kan bara rekommendera den jär filmen om du fullkomligt älskar filmer i den jär genren och inte har något emot en till, även om den är totalt fantasilös. Den är inte dålig per se, men väldigt ointressant.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har ju en fetish för att plåga mig själv med b och c och även då och då en d-film så även denna gång.

Jag har iaf sett the fighting fist of Shanghai Joe ifrån 1973 som är den sista spaghetti western ifrån regissören Mario Caiono, filmen kan beskrivas som chop-suey western alltså en mix av spaghetti western och kung-fu film eller så kan den ses som en Bruceploitaition film och ett försök att cash in on den kung-fu craze och Bruce Lee craze som rådde då . Skillnaden är att Joe (Chen Lee) varken har Bruce utstrålning eller skicklighet när det kommer till kampsport . Det sägs även att Chen Lee marknadsfördes även som Bruce Lee's BROTHER in arms men som sagt nån Bruce Lee är hen dock inte .

Vår hjälte den kinesiske Joe stiger av bananbåten i Texas i jakt på arbete men det enda stackars Joe får erfara är rasism och kinesofobi då varenda vit person Joe möter hatar "gulingar" och nu när dom "äntligen" gjort sig av med indianer och mexikaner så behöver dom fan i mig inte "gulingar" och ganska snart så har Joe gjort sig till fiende med den lokale slavhandlaren Spencer .

Joe använder sina överlägsna kung-fu kunskaper för att befria Spencers mexikanska slavar vilket får Spencer att se rött och denne anlitar westerns 4 dödligaste prisjägare som Joe måste besegra i 4 dueller till döden , fighting scenerna är inget att skryta om och om man sett ett antal andra och bättre Hongkong fighting filmer så blir man ganska besviken på fighting koreografin dock är filmen grymt actionfylld och vår rättfärdige hjälte Joe kickar rasistiskt ass i parti och minut ifrån det filmen startar tills end-credits.


3'5 av 5 för att filmen är actionfylld och underhållande och vill man se en spaghetti western med mer action än vanligt så är denna film att rekommendera.
 
Top