WRNU:s filmklubb 2021 v21

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,557
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v21 2021 – #438 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Shadow and Bone
2021

TV-serie på Netflix; bryter mot reglerna, men jag bryr mig inte. Vill berätta om den. Sträckkollade denna på två (arbets)dagar. Är det en värld som mest finns för att kunna avvika från annan fantasy? Är storyn förutsägbar? Är det liite för mycket tillfälligheter mellan dessa storylines? Finns det avvikelse i ton? Ja. Helt klart. På alla punkter.

Vad jag däremot gillar är att fantasyserier verkar inrikta sig mot tonåringar och jag får "bortse" från saker som tilltalar den målgruppen, medan den här åtminstone riktar sig mot folk som passerat tonåren. Jag gillar att det finns olika storylines och att de lyckas berätta dessa ur flera olika tidslinjer (till skillnad från Witcher, som jag faktiskt sett om, bara för att jag är så svältfödd på fantasyserier). Jag gillar det höga tempot som är i serien och den smått "steampunk, fast med magi som tagit över för teknologin"-världen. Jag gillar alla karaktärsgrupper, från soldaterna och deras skitiga och intetsägande tillvaro, till Romeo och Julia-historien och till något som liknar rollpersoner ur Blades in the Dark (med heist och allt). Vad jag främst gillar är skådespelaren till Jesper som tydligt spelar en flamboyant karaktär, men som 1-2 gånger varje avsnitt går ur sin karaktärs karaktär och därmed visar på ett djup. Jag vill se honom i många fler roller - otroligt imponerad, men framförallt faller jag för hans charm.

CGI:n är helt OK. Trovärdig i de flesta fall. Skådespelarna går från bra till lysande och jag kunde verkligen inte slita mig från att se ett till avsnitt. När jag såg sista avsnittet så önskade jag att det redan fanns två eller tre säsonger så att jag kunde fortsätta, vilket hör till ovanligheten då jag normalt endast ser en enda säsong, om det inte är komediserier. Jag ser verkligen fram emot nästa säsong i denna tsarpunk-fantasyserie med häxjägande skandi-inspiration, asiat-förlagor och framförallt pseudo-ryssar.

BETYG: 4/5
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Efter att ha läst om Den blomstertid nu kommer i förra veckans filmklubb så tog jag och kikade på den.

En ganska blandad upplevelse. Tekniskt mycket välgjord, actionscener som funkar osv. Jag tyckte däremot inte det personliga dramat var särskilt medryckande, eller att den väldigt lågmälda inledningen var vidare lyckad.

Det jag i efterhand tänker mest på är
pappan med sina narcissistiska tendenser som är så jävla osympatisk och samtidigt blir det närmaste en "hjälte" filmen har, tack vare sina konspirationsteorier och att han inte drar sig för att rigga dödliga fällor på sin arbetsplats... Kanske var det genialt? Nån slags dekonstruktion av sjukt destruktiva hjältar som får upprättelse genom att göra Det Rätta i amerikansk film? Hade pappan här försökt bry sig om folk lite mer och "uppgiften" lite mindre så kanske han också kunnat närma sig nån slags återupprättelse, men nädå - han kör in i kaklet i princip.

Den får... ja... en svag krankisk trea tror jag.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har sett Netflix-serien The Kominsky Method av Chuck Lorre som nu med sin tredje säsong är avslutad.

Serien är en mörk komedi som handlar om Sandy Kominsky (Michael Douglas) som är en avdankad skådespelare som driver teaterskola tillsammans med sin dotter Mindy. Serien kretsar kring skolan och Sandy´s privatliv, men också kring hans gode vän Norman Newlander (Alan Arkin) och deras upplevelser kring sitt eget åldrande.
Det här är från start en solid berättelse med mycket vass humor som vann Golden Globe för bästa komedi och skådespelare i komedi förra året. Tyvärr tycker jag seriens kvalitet sluttar brant i den sista säsongen då Alan Arkin hoppat av. Inte ens gästskådespelare som Morgan Freeman och Kathleen Turner räddar upp berättelsen och nu är man mest glad att det är över.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Ok, för att väga upp TV-seriepostningen då ... :)

Jag har sett fantasyskräckisen Tideland från 2005 av Terry Gilliam. Filmen är en surrealistisk historia som handlar om Jeliza-Rose, en föräldralös flicka som lever med sitt dockhuvud i någon slags gammal bondgård efter att föräldrarna dött. Allt är bara helt konstigt, vidrigt och meningslöst för mig. Det här är bland det mest meningslösa skräp jag sett och till sist snabbspolade jag mig fram till slutet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har också sett Le Temps qui reste från 2005 av François Ozon.

Filmen handlar om modefotografen Romain som drabbas av obotlig cancer och väljer att inte kämpa emot och att hålla sjukdomen hemlig för sina närmaste för att han inte vill ha deras sympati. Det här är en tragisk historia om trasiga relationer och att förhålla sig till det oundvikliga. Godkänd, men inte fantastisk.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har sett The Father från 2020 av Florian Zeller.
Filmen handlar om Anthony (som spelas av Anthony Hopkins) som är på ålderns höst vägrar inse sitt eget förfall och att ta emot den hjälp som erbjuds honom. Det här är en skarp film i både dialog och utformning samtidigt som Hopkins gör en helt lysande rollprestation (som i slutändan ledde fram till Oscar för bästa manliga huvudroll). Förmodligen den bästa filmen jag sett hittills 2021.

En lustig detalj är att Hopkins inte bara bär samma namn som sin roll i filmen utan också samma födelsedag vilket nämns under ett läkarbesök.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,557
Location
Rissne
Zach Snyder har gjort en heistfilm med zombies, eller en zombiefilm med en heist, och jag har sett den – Army of the Dead.

Den korta versionen är att jag tycker om den. Den är väldigt snygg, gör asmycket praktiskt och använder sin CGI bra. Miljöerna är snygga, skådespelarna gör sina jobb bra, plotten rör sig framåt i bra takt, våldet är lagom splattigt, Vegas är en rolig miljö. Jag har inte speciellt mycket att klaga på.

Min uppfattning om Snyder är… komplicerad. Å ena sidan är han en Ayn Randsk libertarian med en tolvårings uppfattning om vad som är vuxet och edgy. Och han missar minst 50% av symboliken i zombiefilmer, att döma av hans Dawn of the Dead-remake och att döma av hans kommentarer till Making Of-grejen till den här filmen. Men det är inte så konstigt att han inte riktigt tänker på zombiesymboliken så mycket; att zombierna symboliserar (eller kan symbolisera) kollektivism, loss of self och sånt passar ju rätt bra ihop med den Ayn Randska libertarianismen, och då kanske man blir lite hemmablind? Eller så är Snyder bara inte så intresserad av mer djupgående analyser. Han vill bara göra ball film.

Så Snyder är en ganska problematisk och ytlig typ. Men å andra sidan kan han sin cinematografi. Han kan göra snygga filmer. Utifrån skvallret verkar det dessutom som att han är en rätt skön kille att ha att göra med. Han gör inte mänskliga möten eller banter speciellt bra, men han kan action och effekter och splatter. Han är som ett slags anti-Whedon. Whedon har hyfsat "rätt" ideologi (även om hans feminism är icke-intersektionell och hyfsat överspelad sen ett par decennier) och är bra på banter och det mänskliga, men är rätt dassig på actionvåld och ska (återigen enligt skvallret) kunna vara rätt jävla dryg att jobba med.

Men alright. Man ska inte förvänta sig att det här är en speciellt djupt samhällskritisk zombiefilm. Här finns inte mycket till budskap, egentligen. Det är mer "hey, Vegas har en massa kul mythos och estetik, vore det inte ballt att se den zombifierad?" Och absolut, det funkar ju. Det funkar bra. Som popcorn liksom.

Making Of-grejen nämnde inte den grej jag tycker är mest imponerande – att tydligen är en av heist-gänget inklippt i efterhand. Och det är gjort fucking flawlessly. En i original-casten fick kicken pga reasons, och de klippt helt enkelt bort honom och stoppade in Tig Notaro istället.

Efter att filmen var helt färdigfilmad.

Tydligen träffade Notaro aldrig resten av casten överhuvudtaget (eller OK, en av dem). Och det är fucking wild. För hon är med i alla gruppshots, hon för konversationer med folk – framför allt Dave Bautista – och det är 100% trovärdigt. De har kemi på skärmen, liksom. Deras banter känns fullständigt naturligt. Det här är en teknisk och skådespelarkompetensmässig triumf av episka proportioner, får jag nog säga. Jag visste om det, så jag försökte se skarvarna – men jag såg inte ett skit. Visst är många av hennes minuter på film enbart på henne, men det känns liksom inte speciellt krystat då hon är helikopterpiloten. Och som sagt, hon är med i åtskilliga gruppshots och liknande.

Så givet dels hur snygg filmen i allmänhet är, med fysiska effekter och CGI ihopblandade, och dels hur väl inklippt Notaro är, så måste jag bara säga att this was a triumph – huge success.

BETYG: 4+/5
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har en del gratis streaming appar (helt lagliga) som jag ibland använder mig av och där finns en uppsjö av riktigt härligt dåliga b och c och till och med d-filmer .

Jag såg en skräckfilm som låt oss säga är en sammanslagning av the predator med Arnie och the headless horseman myten . Detta låter ju kanske hur awsome som helst men det är det verkligen inte , det är så dålig så man börjar nästan gråta .

Effekter , skådespelande , kostymer , rekvisita är under all kritik , rasistiska stereotyper mm mm

Betyg då . Filmen var så dålig så jag minns inte ens vad den heter. 0 av 5 på den krankiska poängskalan. Se endast den här filmen om du har 1,5 timmar av ditt liv att spendera som du aldrig kommer få igen .
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
312
Jag har också sett... Army of the Dead.
Och jag håller med om att den var ganska bra. Jag gillar när filmer bara är sig själva - ingen samhällskritik, inget djup för djupets skull, etc. Så är det med denna film. Den är väldigt lång, tog mig två dagar att se, men det gör att tempot känns vettigt rakt igenom. Det är snyggt filmat och trevligt nog ofta ganska ljust.

Det är alltså en heist-film där en himla massa pengar ska hämtas ut från ett casino i ett zombiefyllt Las Vegas. Problemet är att alla människor som är villiga att ge sig in på ett sånt ställe är just precis de människor man inte vill ta med sig dit... Allt går som väntat.

Jag har ett större problem med storyn:
Varför i hela fridens namn inte vara mer "up front" med det egentliga uppdraget istället för att skicka in en sabotör? Det är så otroligt dumt. De hade kunnat vara klara fem minuter efter att de kom in.
Men som sagt, ganska bra! En av få filmer/serier som jag orkat se klart på den sista tiden, trots att den var så lång. 3+/5 blir betyget.
 
Top