WRNU:s filmklubb 2021 v16

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v16 2021 – #433 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har sett Judas and the black Messiah regisserad av Shaka King. Det är en film, delvis baserad på verkliga händelser, som handlar om Bill O’Neal som under 60-talet infiltrerar Svarta Pantrarna i syfte att komma åt deras ledare Fred Hampton.

Jag har sedan tonåren varit jättefascinerad av Svarta Pantrarna och jag tror inte att mitt intresse för politik idag hade varit lika stort om jag inte grottat ner mig i information om deras aktivism när jag var 14 år och hade skinnjacka och grön tuppkam. Detta är med andra ord en film helt i min smak! Den visar Svarta Pantrarnas aktivism och den visar hur de motarbetas av en genomkorrupt poliskår. Skådespelarna är alla i toppklass, främst Daniel Kaluuya som gestaltar den karismatiska Fred Hampton. Filmen har rakt igenom en nerv och vissa scener känns som ett knytnävsslag i magen.

En sak jag tycker är intressant är att filmen verkligen framställer i princip alla poliser som rasistiska svin. Det är annars vanligt i sådana här filmer att det finns en snäll polis som står på de utsattas sida. Jag tycker att det är rätt befriande att man slopat klyschan om en snäll polis, att alla poliser är usla tycker jag stärker filmens tematik. De enskilda poliserna representerar ju i detta fall poliskåren som en institution.

Den enda invändningen jag har mot filmen är att man inte får reda på någonting om Bill O’Neal som person. Det gör det lite svårt att helt investera sig i hans karaktär samt inte helt lätt att begripa vissa beslut som han fattar.

Om man redan har ett intresse för Svarta Pantrarna tycker jag absolut att man bör ta en titt på den här filmen! Vet man inget om organisationen sen tidigare men är nyfiken på dess historia är detta också en film väl värd att se!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Igår tittade jag på Train to Busan (2016), och uppföljaren Peninsula (2020).

I Train to Busan kliver en affärsman på ett tåg med sin dotter, på hennes födelsedag, för att hon ska få åka till sin mamma i Busan. Och så slår zombieapokalypsen till. Ooops.

I Peninsula har det gått fyra år sen sist, och en ex-militär och några andra desperata åker tillbaka för att avsluta ett uppdrag åt något gangstergäng. Ett tidigare party som skickats in har samlat ihop fett med amerikanska dollar i en lastbil, men verkar sedan ha gått under.

För att vara koreansk film håller de sig väldigt nära det de "ska" vara (en rätt klassiskt zombierulle och en actionfilm med zombiefond) och jag tyckte det var gött med en uppföljare i samma värld utan att de kände att de behövde knyta in så himla mycket i första filmen. Den har dessutom ett intro som ger bakgrund så man kan kika på bara Peninsula om man bara vill ha det mer actionbetonade.

Båda filmerna har väldigt osubtila bitar av "NU ÄR DET EMOTIONELLT FÖR FAN" som jag tyckte kändes lite segt, men de få minuterna tycker jag inte drar ner helheten. På samma vis kan jag störa mig lite över underskottet på kvinnliga roller i främst första filmen, men den klarar lite lustigt Bechdeltestet på att ett par tanter (systrar?) kivas när den ena vill bjuda den andra på ett ägg hon har tagit med enkom, fast de egentligen bara ska åka i en timme.

Det blir krankiska fyror till båda filmerna (med ett extra plus i kanten för Peninsula), dvs. jag rekommenderar dem till de som tycker de kan behöva lite koreansk zombiefilm i sitt liv.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Ja just: jag såg ju Love and Monsters (2020) förut i veckan också. Efter att ha pangat en astroid på väg mot jorden regnar det dåliga kemikalier och stenbitar och mänskligheten gömmer sig i små kolonier här och var med monster tar över typ.

Och så finns det en snubbe som inte är en särskilt häftig snubbe och en tjej som snubben gillar och sen ska han gå till henne, fast det finns monster. Och det är äventyr på vägen och så.

Krankisk trea tror jag? Bra popcornrulle med chans att störa sig på samtidens hyperfokus på individuella prestationer, ingen sorg om man missat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
A Dog's Journey
2019

När jag såg trailern för filmen så visste jag direkt att jag skulle gilla den. Lustigt nog är detta en uppföljare som jag såg först, men denna verkade vara mer tilltalande än den första. Jag förstod dessutom premissen utifrån trailern men om du vill se de i ordning bör du inte se trailern för att undvika en spoiler. Handlar om en hundsjäl och dess kärlek till några människor. Jag är en sådan här som får tårar till äldre Disney-filmer när de verkligen rör runt i ens känslokittel. Filmen är precis vad jag förväntar mig - men jag vet inte hur lik den är boken som filmen är baserad på - och jag gillar verkligen Dennis Quaid. Man vet att man får en stadig karaktär i filmen när han är med och det är faktiskt många av hans filmer som är sevärda. Det är synd att han inte har höjts mer än vad han borde. Hade gärna velat se A Dog's Purpose som en prequel, men Netflix verkar inte ha den i något land. Den här filmen var dock riktigt skön.

BETYG: 4/5
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag såg Rim of the World ikväll. Fyra random kids snubblar in i att försöka ta en kodnyckel till nån som kan göra nåt vettigt med den när aliens attackerar jorden.

Humorn är en blandning av att kidsen är störiga på ett sätt som jag känner mig för gammal för, och referenshumor som de känns för unga för. Ovanpå det en mycket osannolik och ganska yxig handling. Näe, inget mästerverk. Kanske en bakisfilm för de som försätter sig i den situationen?

Velar mellan en krankisk två (avrådan) och en svag tre (meh, fine I guess).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Mortal Kombat (2021)

Ja alltså, var ska man börja? Kanske räcker det egentligen med att sätta rätt förväntningar: Det här är en film baserad på en serie supervåldsamma TV-spel som alla handlar om slagsmålsturneringen Mortal Kombat. Spelserien sålde redan från början in sig framför allt genom två saker: Enorma mängder blod och digitaliserade sprites. Det är alltså fightingspel som används inscannade och digitaliserade foton av människor. Iallafall: det här är inte en sorts spel som lånar sig speciellt väl till att göra film av egentligen. Karaktärerna är inte gjorda för att vara en koherent helhet eller funka som delar av en plot utan för att vara balla, distinkta och vara roliga att spela mot varandra. "Plotten" i spelen är verkligen bara lövtunn och kan skippas helt.

Det har gjorts två tidigare filmer baserade på den här spelserien. Båda är fullständigt bonkers specialeffektsfilmer med supertöntig dialog och oironiskt techno-soundtrack.

Så… Vad betyder det för den här filmen, som är en reboot som skiter i allt som hänt tidigare? Well, till att börja med betyder det att det är en film där man nog inte ska förvänta sig världens mest avancerade eller sammanhängande story, eller speciellt mycket karaktärsutveckling. Vad man däremot bör förvänta sig är specialeffekter, oneliners och ganska stora mängder omotiverat och inkrystat TV-spelsnonsens. Man bör förvänta sig stora grävskopor fyllda med "dumt".

Och det är alldeles precis exakt vad man får. Jag tycker att det är synd att Raiden inte (över)spelas av Christopher Lambert i den här filmen, men i övrigt har jag egentligen inga klagomål. Det är snygga slagsmål, snygga specialeffekter, roliga oneliners, jättedum plot. Och ju mer man känner till om Mortal Kombat desto bättre, för en hel del av underhållningen kommer helt klart från "OMG HE DID THE THING"-igenkänning. Jag är inget fightingspels-fan, jag har väldigt lite relation till Mortal Kombat och har typ inte spelat något i serien sedan Mortal Kombat 2. Så jag kände definitivt att jag missade en hel del referenser, framför allt sånt som tillkommit i senare spel eller som jag helt enkelt aldrig lade märke till. Men jag skrattade till vid varje "FATALITY", "KANO WINS", "GET OVER HERE" och så vidare.

Jag tycker att den här filmen funkade väldigt bra. Den blinkade till TV-spelen och till de gamla filmerna, den lyckades till och med få in en icke-störande lampshading av att "kombat" är felstavat.

Jag tror helt enkelt att det är mycket svårt att göra en speciellt mycket bättre Mortal Kombat-film än såhär. Även om jag definitivt blev lite sugen på att se om filmen från 1995

BETYG: 4+/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Mortal Kombat
2021

I vuxna dagar har jag alltid varit ett fan av Hong Kong-actionfilmer, särskilt wuxia eller "wire fu". Gamla filmer som Drunken Master med Jackie Chan, eller Tai Chi Master med Jet Li. När jag växte upp älskade jag gamla b-aktiga ninjafilmer eller härliga fighting-filmer som Bloodsport med Jean-Claude Van Damme. Jag har inte spelat Mortal Kombat med känner igen det från populärkultur, jag har tittat på alla finish moves i senaste spelet och jag har tyvärr sett den gamla Mortal Kombat-filmen. Även om jag "saknar" Kylie Minogue i rollen som Sonja, har de hittat någon som är riktigt lik.

När jag har tittat på recensioner så har det kommit upp synpunkter som att några av karaktärerna är platta, att de inte förstår hur man hittar på en ny karaktär bland de 150(?) som redan är etablerade, att striderna är i väldigt grad och att det är jättemycket setup för uppföljare. Själv tyckte jag de viktigare karaktärerna var tydliga i vad de var, jag har full förståelse att man hittar på en helt ny karaktär så att man som manusförfattare ska få lite spelrum och de "dåliga" fighterna var typ 10-15 sekunder korta mellan de mer platta karaktärerna.

Jag tycker den här filmen har allt som man ska kunna förvänta sig hos en fighting-film och mer därtill (jag gick in med noll förväntning tack vare min ninjaträning från 80-talet). Jag skrockade när jag kände igen Mortal Kombat-referenser och det var snyggt utplacerat i filmen. Man kan möjligtvis sitta och störa sig på någon enstaka CGI - som ögonen som lyser på någon karaktär - men sedan helt svälja att hela jäkla bakgrunden är CGI. Jag inser att jag faktiskt har saknat överdrivet blod i filmer, något jag kommer efterfråga i framtiden. Jag gillar också att det här är en fightingfilm som är en halvkombinerad skräckfilm. Det elementet hade jag gärna sett mer av. Någonstans känner jag dock att manusförfattaren har haft början och slutet i åtanke, haft en klar idé med Sub-Zero och allt däremellan är mest transportsträcka. Jag hade också tyckt att hela setupen som kommer som hastigast i slutet lika gärna hade kunnat vara en after credit-grej.

Tydligen är Mortal Kombat planerad med en triologi i åtanke, vilket är häftigt tänkt av någon som aldrig skrivit film tidigare och med någon i regissörsstolen som aldrig regisserat tidigare. Snälla, gå och se den här filmen så att jag kan se fler Mortal Kombat-filmer. Den här var riktigt skön.

BETYG: 4+/5
 
Last edited:
Top