WRNU:s filmklubb 2021 v13

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v13 2021 – #431 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:


1591730152931.png
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag såg Spider-Man: Far From Home ikväll. Buy in var inte lika hög som någon av de två gångerna jag sett Homecoming, men jag gillar Tom Holland som Peter Parker, även om jag inte gillat Spindelmannen på evigheter varken i serietidning eller nån av de äldre filmerna jag sett nåt av.

Den passade bra att trycka jordnötter till. Jag tyckte en del saker var kul. Jag är nöjd. Tänker att det är en krankisk trea helt enkelt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har iom att jag skaffat mig Disney+ börjat köra en rewatch på arkiv-x (tv-serien) . Jag har hittills hunnit se 3 avsnitt och vad finns det att säga om arkiv som folk inte redan vet?

Alla vi som var barn/tonåringar på 90-talet minns hur oerhört populärt arkiv-x var , jag vill minnas att typ var och varannan person i min högstadieklass hade en arkiv-x tisha med texten the truth is out there .

Poäng 3'5/4 av5 för nostalgi faktorn , arkiv-x tar mig tillbaks till that sweet old used to be. Jag minns hur jag och min far brukade se arkiv-x tillsammans. Arkiv-x var något av en bonding moment med min far så därför minns jag arkiv-x genom nostalgins rosafärgade brillor.

Jag vill dock minnas att jag senare i seriens livslängd tröttnade på grund av att vartenda avsnitt handlade om Aliens och Aliens var aldrig riktigt min kopp te, vi får se hur det blir denna gång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag såg Godzilla vs Kong igår.

OK, det här är alltså ett slags Avengersfilm – där två monster som vi sett tidigare "äntligen" träffas.

För mig föll det här ganska platt.

Jag ska försöka artikulera varför.

Först och främst: Jag gillade Skull Island, trots att King Kong är en av historiens minst häftigs monster. En stor apa liksom, big whoop. Men den filmen hade en massa annat runtomkring den töntiga apan som gjorde den skitbra – snyggt foto, bra musikval, bra skådespeleri, en stark story och balla specialeffekter.

Jag gillade också Godzilla och Godzilla: King of the Monsters. Den första tyckte jag fick till en riktigt najs katastroffilms-stämning och den andra var ljuvligt bonkers och helt kaotisk.


Den här filmen… Alltså, jag förstår inte poängen med den. Alls. Jag kan inte minnas om jag någonsin lockats av "vem skulle vinna, stålmannen eller hulken"-diskussioner och i vuxen ålder är det verkligen inget jag bryr mig om. Det är inte spännande med slagsmål som mest bara handlar om vem som är tuffast. Dessutom är King Kong som sagt helt ointressant. Och filmen spenderar definitivt mer tid med honom, och försöker göra honom till en relaterbar protagonist… Men nej. Jag bryr mig aldrig om apan.

Storyn i övrigt är dålig. Alltså inte dum, det hade jag stått ut med, utan dålig. Spretig och hattig och bestående nästan enbart av klichéer som det inte ens görs något intressant med. Alltså typ, först kommer Shinra corp och vill ha en tokig ihåliga jorden-teoretikers hjälp för att de vill utvinna mako-energi ur jorden, senare visar det sig att de dessutom byggt egna transformers baserat på det skrot de hittat från tidigare kaijus, men så när de aktiverar sin egen transformer visar det sig att det fortfarande fanns lite av megatron kvar och att han bröt sig loss…

Alla karaktärer är ur-tråkiga. De är så platta att filmen faktiskt inte behöver spendera en enda sekund med att etablera dem, de kan liksom bara hit the ground running. De är inte personer, de är slappa författares genvägar för att slippa skriva personer.

Specialeffekterna är ju fina, det är de. Och fighterna är väldigt cleana och lätta att läsa. Men för mig så gör just den tydligheten att jag har svårare att köpa dem – I tidigare Godzillafilmer så var fighterna alltid lite otydliga och kaotiska, vilket för mig skapade en känsla av att vara där och inte ha koll. Mer apokalyps och undergång, mindre Primal Rage. Det är inte alltid positivt att ha slagsmål som är tydliga, cleana och lättlästa.

Så den här filmen kombinerar i stort sett det som var dåligt i godzillafilmerna (halvdassig plott, stundtals platta karaktärer) med det som var dåligt i Skull Island (King Kong) och får något som verkligen känns som en liten prutt jämfört med den monsterfest som King of the Monsters var.

Det finns bra saker i filmen, men 95% av det är att fucking mechagodzilla är med. Det är den sortens "ja, vi vet att det är skittöntigt men nu går vi all in ändå"-inställning som jag kan respektera, och som är anledningen till att jag gillade King of the Monsters.. Det är alltid roligt att se Alexander Skarsgård, Millie Bobby Brown och Julian Dennison. Rebecca Hall är också bra.

Men… Alltså, den är inte dålig, men innan jag såg den här filmen tänkte jag att jag nog ska se om den när den kommer i 3D-version.

Nu är jag inte lika säker.

BETYG: 3/5
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det är alltid roligt att se Alexander Skarsgård, Millie Bobby Brown och Julian Dennison. Rebecca Hall är också bra.
Millie Browns karaktär och hennes posse var verkligen något jag inte gillade dock. Hela Q-anon grejen FAST DE HAR RÄTT känns så jäkla osmaklig i en era av fake news och konspirationsteorier som faktiskt IRL ledde till ett de facto kuppförsök. När de hånfullt kallar den andra snubben för tap water så grimaserade jag i soffan. "Är det meningen vi ska gilla det här gänget" liksom? Om det varit en Jurassic Park rulle hade iallafall en T-rex käkat dem eller nått.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Millie Browns karaktär och hennes posse var verkligen något jag inte gillade dock. Hela Q-anon grejen FAST DE HAR RÄTT känns så jäkla osmaklig i en era av fake news och konspirationsteorier som faktiskt IRL ledde till ett de facto kuppförsök. När de hånfullt kallar den andra snubben för tap water så grimaserade jag i soffan. "Är det meningen vi ska gilla det här gänget" liksom? Om det varit en Jurassic Park rulle hade iallafall en T-rex käkat dem eller nått.
100% det här. Jag gillade verkligen inte det gänget; de fanns verkligen bara till för att det skulle finnas POV-karaktärer som upptäckte Mechagodzilla.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag såg Lost in Translation (2003) som gick på SVT igår. Det är en mycket bra film om att Bill Murray och ScoJo (innan hon blev så enormt stor som hon är nu) är i Tokyo. Han gör ett reklamgigg, hennes man är fotograf. De hänger och gör ganska vanliga saker. Sen ligger Bill med en sångerska och de blir lite (men inte jätte) osams. 5 av 5 utan tvekan ett modernt mästerverk.

Efter som Bill Murray är känd som ”Röven” i Danmark på samma sett som Golde Hawn är ”Tjejen” i svenska titlar så kollade jag upp om filmen hette typ ”Röven i Japan” på danska. Det gjorde den inte.
 
Last edited:
Top