Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2019 v39

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v39.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Toy story 4.

Asså fy fan vad bra den var.

Det är egentligen helt galet hur man kan göra fyra(!) filmer i rad som alla är bra när film ett egentligen inte på något sätt alls kräver en uppföljare. De är alla fyra dessutom måna med något som borde vara enkelt att förstå men som missas gång på gång i andra miljon-projekt till barnfilmer med udda backdrop. Jag pratar förstås om själva settingen!

Ta tillexempel The Good Dinosaur, Shark Tale eller Cars. Ingen av de här filmerna hade skadats nämvärt överhuvudtaget om settingen inte handlat om bilar, fiskar eller dinosaurier. Dessa stories hade kunnat handla om aliens, coola teenage kids på nittiotalet och så vidare. I Toy Story serierna så handlar -allting- om det faktum att karaktärerna är leksaker. Deras drömmar, deras mål, deras rädslor konflikterna i storyn och så vidare. Precis ingenting hade funkat om huvudkaraktärerna inte var leksaker. Det är otroligt väl genomtänkt och ger så mycket mer credibility till karaktärer, känslor och plot.


Av alla fyra filmerna så vinner fyran definitivt som den bäste av filmerna. De nya karaktärerna som introduceras (några nygamla...), animationen, storyn, humorn, allting är mycket välgjort. Gabby Gabby är en av de mest compelling karaktärerna jag har sett i en barnfilm, period.

Om du bryr dig om animation överhuvudtaget...
Om du bryr dig om storytelling, och vad som gör karaktärer och motivationer intressanta...
Om du bryr dig om att känna saker när du ser på film...

Då är Toy Story 4 en mycket varmt rekommenderad film.

Fem av fem, utan tvekan..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Mundo;n333501 said:
Om du bryr dig om animation överhuvudtaget...
Om du bryr dig om storytelling, och vad som gör karaktärer och motivationer intressanta...
Om du bryr dig om att känna saker när du ser på film...
Måste man stämma in på alla tre, eller räcker 1/3? =)

Jag har funderat några gånger på om jag borde se några fler av Toy Story-filmerna, men ettan var såpass "meh" för mig att jag inte riktigt pallat att engagera mig sedan dess…
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
krank;n333502 said:
Måste man stämma in på alla tre, eller räcker 1/3? =)

Jag har funderat några gånger på om jag borde se några fler av Toy Story-filmerna, men ettan var såpass "meh" för mig att jag inte riktigt pallat att engagera mig sedan dess…
En av tre räcker deffo.

Från ditt perspektiv tänker jag att som nörd gillar du animation, och som rollspelare gillar du bra karaktärer med intressanta motivationer.

En annan fördel är att man kan i princip se Toy Story 4 utan att ha sett de andra filmerna. Det mesta som behövs veta i filmen förklaras "on-screen" så att säga.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
krank;n333502 said:
Jag har funderat några gånger på om jag borde se några fler av Toy Story-filmerna, men ettan var såpass "meh" för mig att jag inte riktigt pallat att engagera mig sedan dess…
Det mest intressanta med toy story serien är att ettan utan tvivel är sämsta filmen i serien. Hur ofta är det så?

//Lukas som ska de fyran imorgon kväll om krank vill hänga på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Jag har sett Kong – Skull Island. Jag såg den utan att egentligen veta så mycket om den annat än att den var en King Kong-film och att den på något sätt skulle utspela sig i samma universum som Warner Brothers/Legendarys Godzillafilmer.

Jag har alltid i ärlighetens namn tyckt att Kong Kong är lite töntig. Jag har aldrig riktigt hajjat grejen. En stor apa liksom, so what? Vad är det som är så häftigt? Mina förväntningar här var alltså inte jättehöga. Jag tänkte att eftersom jag gillade Godzillafilmerna så borde jag nog se den här också, plus att CinemaWins på Youtube just släppt en video om den.

Men… vad bra den var? Varför var den det? Jag insåg redan under förtexterna att det här nog var något jag missat och borde ha sett redan tidigare. Samuel L. Jackson? Brie Larsen? John Goodman? Tom Hiddleston? När såna tungviktare samsas i samma film så brukar åtminstone skådespeleriet vara OK; det här är liksom folk som knappt kan felregisseras.

Men så är den otroligt jävla snygg också. Alltså inte bara specialeffekterna, även om just de nog är bland det absolut snyggaste jag sett när det kommer till stora monster och så. Jävlar vad snygga de där slagsmålen är alltså. Alla varelser känns verkligen som en del av den värld de bebor, och de har päls och går i vatten och allt möjligt på ett sätt jag knappt trodde var möjligt. Men nej, själva fotot är också jävelsnyggt. Herregud. Komposition, färg- och ljussättning. Perspektiv och skala. Smakfull användning av slowmotion precis när det behövs och när dessutom 3dn är som bäst. Och fotot samverkar med skådespeleri och klippning för att skapa extremt överraskande mänskliga porträtt av karaktärerna i filmen, på ett sätt jag verkligen inte väntade mig av en film om en jättestor apa.

Skrev jag något om musiken? Den var också klockren. Filmen utspelar sig ju precis i slutet av Vietnamkriget, och soundtracket återspeglar såklart detta. Ett antal låtar är rena självklarheter, men de används alla smakfullt och på passande ställen i filmen.

Finns det då inget jag ogillade med filmen?

…för få kvinnor med talroller, och för lite tal för de kvinnor som var med, typ. Brie Larsen gjorde ett bra jobb med manuset hon fick, men Jing Tians roll kändes nästan inkvoterad, så lite fick den att säga och göra.

Men annars, nä. Jag är helt golvad av hur bra det här var, framför allt jämfört med mina mycket blygsamma förväntningar.

Jag är nu helt ombord på Monsterverse-tåget och ser fram emot att se en ordentlig fight mellan Kong och Godzilla 2020…

BETYG: 5-/5. Jag vill inte se om filmen i morgon, men jag kan helt ärligt inte ge den här filmen ett lägre betyg just nu. Shit, alltså.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag var också positivt överraskad av Skull Island (dock inte till en 5/5) men det som gjorde mig ännu mer glad var att se den här videon efter jag sett filmen. Det är en honest trailer video och vid ungefär två minuter in så kommer regissören för filmen, Jordan Vogt-Roberts, in i videon och ger sina egna tankar och reflektioner över filmens brister och så vidare.

Hans enorma mängd självkritik påminner om mina egna erfarenheter av att skriva rollspel, kampanjsettings, äventyr och så vidare. Det är väldigt genuint, eller så känns det i alla fall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Mundo;n333534 said:
Jag var också positivt överraskad av Skull Island (dock inte till en 5/5) men det som gjorde mig ännu mer glad var att se den här videon efter jag sett filmen. Det är en honest trailer video och vid ungefär två minuter in så kommer regissören för filmen, Jordan Vogt-Roberts, in i videon och ger sina egna tankar och reflektioner över filmens brister och så vidare.

Hans enorma mängd självkritik påminner om mina egna erfarenheter av att skriva rollspel, kampanjsettings, äventyr och så vidare. Det är väldigt genuint, eller så känns det i alla fall.
Jag är inte ett jävla dugg förvånad över att den här filmen regisserades av en skäggig animenörd, faktiskt.

Och jag <3 Kaneda-referensen på jackryggen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har sätt den franska filmen Devines från 2016.

Filmen handlar om Dounia och Mamoina som,är två tonårstjejer som bor i ett nedgånget förortsområde utanför Paris där chanserna att ta sig ur fattigdom är små. Tjejerna försörjer sig på att snatta i varuhus men drömmer om att bli rika. En dag ser Dounia hur några andra ungdomar gör en knarkaffär och bestämmer sig för att själv försöka bli knarklangare.

Filmen ger en allvarsam bild av utsattheten och hopplösheten för förortsungdomar i Frankrike (men skulle säkert kunnat ha utspelat sig i en förort här eller nån annanstans i världen) där det är lätt att bli neddragen i tung kriminalitet. Berättelsen känns autentisk och visar också de starka vänskapsbanden mellan ”protagonisterna” och misstron mot samhället.

Jag tycker filmen var bra och jag rekommenderar den. Finns förövrigt på Netflix.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har också sätt Bohemian Rhapsody från 2018.

Filmen handlar om Freddy Mercury, sångaren i Queen från det att bandet bildades och fram till deras uppträdande i Live Aid på Wembley Stadium 1985. Rami Malik som spelar Mercury gör en helt fantastisk insats och vann en Oscar för sin rolltolkning. Filmen belyser även Mercurys privatliv som bisexuell samt ensamheten och oron för att bli påkommen. Även om dialogen ofta är lättsam så är det också en berättelse om svek, utstötthet, droger och Mercurys insjuknande i HIV, även om inget av detta egentligen berörs på djupet. Fokuset i filmen är superstjärnan Mercury, ett av världens bästa band någonsin Queen och deras underbara låtskatt... och det känns faktiskt helt ok.

Det här är en fantastiskt bra film! Se den!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag är osäker på om jag bryter mot reglerna genom att posta om en miniserie, men jag har också sett Chernobyl från 2019.

Serien berättar händelserna kring den ödestigna kärnkraftsolyckan vid Tjernobyl i dåvarande Sovjetunionen i april 1986 och hur det styrande kommunistpartiet vägrade erkänna olyckans omfattningen eller att den överhuvudtaget hade uppstått vilket utöver de konsekvenser som uppstod kunde gjort stora delar av Östeuropa obeboeligt under flera hundra år. Det är också en historia om hjältedåd där tappra människor offrat sina liv för ”the greater good” samt stelbentheten och rädslan i kommunistdiktaturen.

Den här serien är otroligt välgjord, med fantastiska skådespelarinsatser. Se den! (Finns på HBO).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Igår såg jag dessutom skräckfilmen Us från 2019.

Filmen är regisserad av Jordan Peele som uppmärksammades stort härom året för sin tidigare skräckfilm Get Out. Us handlar om det som gömmer sig i bortglömda tunnlar i underjorden och i filmens fall om en familj som får ett minst sagt obehagligt besök när de är i sin sommarstuga.

Filmen är som de flesta skräckfilmer ganska förutsägbar och det mesta känns gjort förut. Jag kan tycka företeelsen är märklig när de som i ena sekunden är livrädda, i nästa sekund blir actionhjältar och sänker motståndare som om de aldrig gjort något annat. Eftersom det här är en variant av slasher skräckfilm så finns det kanske iofs inga tydliga konventioner kring protagonisternas reaktioner och det skulle kanske vara tröttsamt för tittaren att hjältarna springer runt och är livrädda i filmens två timmar.

Den här filmen får godkänt som skräckfilm...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har sett ”Ad Astra”... Se den inte om du förväntar dig lite semi-realistisk sci-fi med inslag av häftig action. Se den om du verkligen går igång på människors inre tankeliv och konflikten mellan att tänka och att göra. Brad Pitt har själv sagt att filmen skall vara något sorts ”statement” mot toxisk maskulinitet, så långt allt väl då det är rätt skönt som nördig man att inte bara se muskelmonster som löser alla problem med våld. Dock tycker jag personligen inte att den här filmen fungerar som varken någon bra kritik mot toxisk maskulinitet eller ögonöppnare för de som inte vet vad toxisk maskulinitet är.

Utan att gå in på detaljer så är filmen tråkig, och jag gillar normalt sett ”sega” filmer. Älskar tex allt som Tarantino gjort med kanske undantag av ”Kill Bill-filmerna”, jag tycker tex ”2001: a space odyssey” är en bra film. Tråkigt nog är Ad Astra en tråkig, omständig och väldigt platt historia rakt igenom och det är en film jag inte kommer att se frivilligt igen.

Ad Astra 1/5
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Jag har sett Wildling (2018)

Anna har hållits instängd hela sin uppväxt av sin pappa och har sen sin första mens fått någon slags sprutor som ska bota hennes "sjukdom".
Till slut blir hon så pass deprimerad att hon ber om att få dö. I stället blir hon fri och hammar hemma hos Liv Tyler som är polis och hennes lillebror som är en helt vanlig tonåring. Anna har ganska lätt (många filmer skulle ju i stället låta det vara väldigt svårt) att anpassa sig till det vanliga samhället. Hon gillar inte att ha skor på sig och är fascinerad av norrskenet i stället för typ the Kardashians eller vad tonåringar nu normalt intressera sig för. Men efter en fest spårar saker ur.

Hon har alltså vart instängd för att hon egentligen är ett monster, och börjar gradvis förvandlas till det. Monstret är en ganska pajig nästan-varulv som skulle kunna vara värsta bra grejen men i stället känns meh.

Det är en halvdålig film om en bra ide. Iden är så pass bra att filmens dålighet skaver extra mycket. Hade det tex bara vart en rakt på film om en fritzlad tjej som inte spårade ur hade den vart mycket bättre, även om själva iden inte hade kommit fram alls. Det finns också så många sett att göra urspårningen och filmens tredje akt så pass bra att det skulle bli en modern klassiker. Nu är det i stället en förlust av potential.


3 av 5 (bra nära 2 av 5)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har sett “Godzilla II: King of the Monsters”.

Jag gillar hjärndöda filmer med mycket och häftig CGI, gärna bombastisk och helt orealistisk. Jag tänker inte gå in på handlingen mer än att den dels tar vid där första filmen slutar samt bygger vidare på ”Kong: Skull Island”. Gillar man gigantiska monster av helt orimliga proportioner som använder storstäder som sin privata UFC-oktogon, då är det här filmen för dig!!! Om du gillar mer jordnära berättelser med fokus på personer och deras mer intima tankevärld, ja då bör du inte se den här. För de som är intresserade så kan jag nämna att jag tror att det finns ungefär lika många manliga som kvinnliga roller och jag upplevde definitivt inte att det var någon korvfest. Nu är inte personerna speciellt tredimensionella i en berättelse av den här typen men de är rätt stora namn som fyller filmen med bra skådespeleri och detta gäller både de män och kvinnor som är med.

Som sagt, jag gillar den här typen av filmer men jag är säker på att den absolut inte är för alla.

Jag ger den 4/5 och skulle definitivt se den igen, men kanske inte i morgon.
 
Top