Nekromanti WRNU:s DM-nerver–hörna!

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sodivra;n246085 said:
När jag spellede tradrollspel hade jag mycket prestationsångest. Förberedelserna kändes aldrig tillräckliga. Sen släppte det när jag vara i indieslängen. Och nuförtiden när jag känner lite stress inför ett möte eller en improföreställning, det är då det blir som allra bäst!
Men nu låter det som du beskriver två olika sorters stress: positiv och negativ.

Positiv stress är att man är peppad inför något.
Negativ stress är att man har prestationsångest inför något.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
2097;n246086 said:
Men för mig att komma dragandes med ett nytt spel är det som är nervigt. Eller spela med nya personer vilket det var förra veckan. Fast dom fick förhinder.
Jo, så är det här också. Jag blir inte nervös när jag spelar spel jag kan med folk jag känner (vilket jag mestadels gjort), men nu är det nytt spel med en som jag har spelat rollspel med, en som jag känner men inte har spelat med och två främlingar, varav jag tror en är debutant. Läskigt!

I övrigt skriver jag helt och hållet under på Anths visdomsord.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
God45;n246091 said:
Det här låter fett och Red Box är ett bra val :D Du får berätta hur det gått när du kört första sessionen :)
Jupp, det är min avsikt att skräpa ned spelrapportsforumet med mina tankar efter det här.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skarpskytten;n246087 said:
Barrowmaze är inte fantastiskt
Barrowmaze förändrade mitt liv och gjorde att jag fattade vad rollspel på riktigt är för något.

Red Box petade bort LL, då jag faktiskt tycker att det är bättre skrivet och gör en del småsaker bättre än LL
Ja det är mycket bättre. Men det fanns inte att tillgå när LL skrevs + det är en poäng att LL är OGL så det går att skriva grejer till det. Att göra som du gör, blanda ett LL-äventyr med Red Box, är det bästa.

Och pga tidsbrist hinner jag inte skriva en egen bas, så hädiskt nog tänker jag ta Kandra som har stått i hyllan och samlat damm sedan typ 1989.
Tycker det är en mycket bra ide.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
anth;n246092 said:
Men nu låter det som du beskriver två olika sorters stress: positiv och negativ.

Positiv stress är att man är peppad inför något.
Negativ stress är att man har prestationsångest inför något.
Javisst, det är precis det jag beskriver här i den här tråden om våra upplevelser av stress inför spelmöten.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sodivra;n246101 said:
Javisst, det är precis det jag beskriver här i den här tråden om våra upplevelser av stress inför spelmöten.

Eller... jag skulle inte sätta upp en så stark gräns mellan dem. När jag spelledde senast var jag inte bara "peppad", jag var nervig också.

Jag kände inte bara lust utan också en press att jag ville att det skulle bli bra och en osäkerhet på hur det skulle gå, en viss spändhet och aktivitet i magen. Skulle inte säga att stress är samma sak som pepp, för mig är pepp en odelat njutbar känsla.

Jag skulle snarare göra den här uppdelningen:

Positiv stress: Oro i form av muskelspänning en upplevelse av energi och kanske rastlöshet i kroppen (striatal ångest) och efter mötet eller föreställningen så kan man konstatera att man presterade extra bra, var extra vässad.

Negativ stress: Dysfunktionella kontrollstrategier kickar in för att hantera stressen, t. ex katastroftankar, orostankar eller kontrolltankar i form av "det här måste gå bra". Detta driver upp den striatala aktiveringen till stelhet, magont, oro i magen, spändhet över bröstet, kanske illamående, yrsel eller suddiga, om man har stora problem med orostankar.

Pepp: Inte lika vetenskapligt väldefinerat, men jag skulle väl tänka mig att det ligger mellan intresse, glädje och stress? Lätthet och en känsla av öppenhet i bröstet. Energi i hela kroppen även armar och ben. Öppna ögon. Leende mun.

I grunden är stress/ångest en kroppslig reaktion som inte behöver vara farlig eller dålig. I lagom dos gör den sitt jobb bra, att få oss prestera i situationen bättre. Men det är inte samma sak som pepp.

Man studerade kroppslig aktivering vid olika emotioner i en finsk studie, som ger den här väldigt slående och informativa illustrationen. Rött är aktivering (rörelse eller värme) blått är inhibering: (tyngd eller kyla)



Mer info:
http://themindunleashed.com/2014/01/...onnection.html
 
Top