Jag räknar egentligen inte ljusböcker, men jag har lyssnat klart på
The Liberal Redneck Manifesto: Draggin' Dixie outta the Dark.
Jag kom i kontakt med Trae Crowder i samband med det amerikanska presidentvalet. På youtube är han "
The liberal redneck", som med kraftig söderdialekt och stort patos kritiserar framför allt republikansk politik och hur den slår mot fattiga och hur många "rednecks" som han själv lurats av Trump. Han är arg och rolig, och har framför allt också ett och annat att säga om de intellektuella liberaler som ser ner på rednecks i allmänhet.
Så. När jag upptäckte att han skrivit en bok tillsammans med två andra liberala rednecks, och jag råkade ha glömt att avbeställa min prenumeration på Audible.com och fick månadens kredit så passade jag på.
Den här boken har två huvudsakliga teman: Författarnas kärlek till södern och dess kultur, och deras frustration över sina redneckbröders ofta självdestruktiva envishet och att de valt att ställa sig bakom politik de inte tjänar på. De beskriver södern med värme men också en nykter medvetenhet om de problem som finns. Fattigdom, drogmissbruk, kass hantering från den federala regeringens sida.
Givetvis finns det fortfarande saker jag inte gillar med grabbarnas världsbild. De objektifierar kvinnor och sätter dem på piedestal (men är samtidigt kritiska till andra sexistiska strukturer) till exempel. Och jag har rätt svårt för deras förtjusning inför olika former av berusning. Men jag behöver inte hålla med dem om allt för att uppskatta boken.
Tyvärr lider den av spretighet och pendlingen mellan närmast reservationslöst hyllande av söderns myter och kultur och försöken att nyansera och kritisera blir inte alltid speciellt bra. Å andra sidan tänker jag att om målet är att få några av deras fellow rednecks att betrakta även de liberala rednecksen som "riktiga rednecks" som man faktiskt kan lyssna på så är det nog inte en tokig metod. Tydliggöra likheterna för att kunna diskutera skillnaderna.
Ett uttalat mål med boken, förutom just det här med att försöka få andra rednecks att "do better", är att få icke-rednecks att få en mer nyanserad bild av södern. Här snubblar de tyvärr ordentligt; i sin iver att beskriva de södermyter de gillar lyckas de ofta tyvärr bara förstärka och propagera de fördomar andra har om rednecks vad gäller utbildningsnivå, tjurskallighet, religiositet och så vidare. Man får vara ganska aktiv själv som läsare för att skapa den där nyanserade bilden. Men okej, de visar åtminstone en mångfacetterad bild av södern, både historiskt och i nutid, som jag upplever gjorde det lite lättare att förstå varför det ser ut som det gör. Och jag skulle ljuga om jag inte kände igen element av de rednecks som beskrivs från envisa, tjuriga hälsingegubbar...
Nå, det här är inte en jättebra bok på det hela taget. Den är okej. Värd att lyssna på, men inget att hylla till skyarna. Den har sina poänger, men också sina fel.