Nekromanti WRNU:s Bokklubb, April - Juni 2015

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,624
Location
Rissne
Jag har läst The Colour of Magic.

Det var lite av en besvikelse. Jag minns att jag en gång i tiden tyckte att Pratchett var skitkul. Han har ju vissa standardingredienser - absurda kontraster, moderna IRL-företeelser som kläs i fantasyläder, en och annan torr ordvits. När jag gick i gymnasiet gjorde de här sakerna att jag kände mig lite clever när jag läste dem, och det kittlade på precis rätt sätt.

Numera faller det mesta ganska platt. Jag funderar på om det beror på att jag läst boken förut och att det är en av hans första. Jag tänker att jag dels borde läsa någon lite senare - jag tänker Soul Music och Hogfather, som är de jag har mest positiva minnen från - och dels någon jag inte läst förut. Ska lura ut vilken som var den sista jag läste - Thief of Time, tror jag. Om någon som har koll kan tipsa om en bra Pratchett efter Thief of Time vore jag tacksam.

Just nu känns det som att Pratchett för mig hamnar tillsammans med Douglas Adams i facket "författare jag tyckte var skitsmarta och roliga i gymnasiet men växt ifrån".

Boken handlar alltså om den misslyckade magikern Rincewind som av olika skäl finner sig agera som guide åt Discworlds första turist, Twoflower. De båda reser runt och ser en massa konstiga saker, där de flesta refererar till vår moderna värld eller dekonstruerar / gör narr av någon fantasygrej eller båda.



Just nu läser jag istället The Martian, som är en helt lysande hård sf-bok om en man som strandas Robinson Crusoe-stil på Mars. Riktigt, riktigt bra. Återkommer när jag läst klart.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag läste för ett bra tag sen "Wheel of Time" serien och äntligen tänker jag recensera den i dess helhet.
Jag gillar I mångt och mycket det stora karaktärsgalleriet de svepande förändringarna av världen etc, det finns några undantag som jag verkligen inte gillar men i helhet fungerar det bra, Robert Jordan är en helt ok författare, Brandon Sanderson som tog över senare är en bättre författare men han bryter mycket av helheten av världen tyvärr.
Det finns två stora dipp i storyn dock, Robert Jordans sista bok är riktigt seg (dock så är den mer eller mindre ok om man sträckläser den), och slutet är helt katastrofalt dåligt, slutet är skrivet av Robert Jordan själv och Brandon sa att han inte ville ändra något i det, men va fan slutet känns inte ens relaterat till böckerna, det är en dålig cliffhanger och helt plöttsligt känns vissa karaktärer väldigt mycket mer Mary Sue och Marty Stu.
Räknar man inte Jordans sista bok och slutet ger jag serien 9/10, räknar man Jordans sista bok 8/10 och räknar man även slutet 3/10

/Luna Lovegood
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag har läst klart både Foundation and Empire och Second Foundation av Isaac Asimov, dock med lite mellanrum, båda på engelska.

Foundation and Empire fortsätter i samma spår som Foundation... Till en början. Stiftelsen möter de sista kvarlevorna av Kejsardömet, Kejsardömet anfaller... Och Stiftelsen överlever och Kejsardömet försvinner. Det är lite mer utvecklat i handling än den förra boken, mer karaktärisering - men det känns lite förutsägbart, Stiftelsen vinner alltid för att den måste... Och nu kommer käftsmällen, för inte ens Seldon kunde förutse att en individ så mäktig att den kan ändra historiens gång kunde uppstå. Foundation vs The Mule*, och Stiftelsen faller. Det är ungefär här som trilogin övergår från intressanta koncept med okej berättelser till faktiskt bra berättelser. Spänningen återkommer i ett nafs, efter att ha varit lite andefattig efter Trader-novellerna. The Mule är en intressant skurk, Bayta en Asimov-fullödig kvinnlig(!) protagonist - jag har egentligen ingenting att klaga på här. Den här delen av boken håller t o m för omläsning, då jag fick nya sätt att se på händelseförloppen.

Dock vet jag tusan om den skulle hålla för en tredje genomläsning.

Second Foundation är sedan en bok som hanterar dels The Mule:s sökande efter den Andra Stiftelsen, skapad av Seldon, dels hanteringen av fallout från the Mule:s störning av Planen. Bra bok, underhållande, mer konspirationsthriller i känsla än de tidigare. IMHO då.

*"Mulan" låter lite halvdant på svenska. Och lite Disney om man läser det så.
 
Top