Wrnu på Bluesky

OK sist av bokstavligen alla drabbades jag av något slags fomo när jag fick höra att en annan författare fått glada tillrop från japanska Kutuluspelare på Bluesky, och så skapade jag mig ett konto som jag kommer att glömma bort och inte posta nåt från. Jag follow:ade i alla fall rätt många av er, typ alla jag vet att jag haft nån interaktion med ("känner" fast på internet).

Jag skickade dem på dig nu!

Bluesky har visserligen lite färre nassar och botar, men herregud så tråkigt det är. Jag är verkligen helt urless på moderna sociala medier.

Forum for life.

Håller verkligen med.

Jag har appen och går in och kollar ett par gånger om dagen, men skriver typ aldrig något längre och spenderar väldigt lite tid där.
Jag har följt en del listor så har absolut intressant folk jag följer, men det är verkligen mördande tråkigt. Själva grundformatet är verkligen helt ointressant.

Själva grundformatet är verkligen helt ointressant.
Ja, framför allt alla mikrobloggar a' Twitter funkar verkligen uruselt för mig. För få tecken för att förklara sig eller säga något meningsfullt, för dålig struktur för att ha pågående diskussioner med historik, ingen riktig sorteringsmöjlighet.

Den enda socmed jag använder regelbundet är Facebook, men det är verkligen också en usel plattform. Rent tekniskt, om inte annat – det är helt bisarrt att en av världens största plattformar är så otroligt buggig. På WRNU när jag får en notifikation om att jag fått svar, och jag klickar på notifikationen – då hamnar jag där svaret jag fått är. På FB sker det kanske 50% av tiden om jag har tur, för deras värdelösa system bestämmer självt vilka kommentarer som ska synas och när den liksom bara ska ge upp och strunta i att visa något.

Ja, framför allt alla mikrobloggar a' Twitter funkar verkligen uruselt för mig. För få tecken för att förklara sig eller säga något meningsfullt, för dålig struktur för att ha pågående diskussioner med historik, ingen riktig sorteringsmöjlighet.

Den enda socmed jag använder regelbundet är Facebook, men det är verkligen också en usel plattform. Rent tekniskt, om inte annat – det är helt bisarrt att en av världens största plattformar är så otroligt buggig. På WRNU när jag får en notifikation om att jag fått svar, och jag klickar på notifikationen – då hamnar jag där svaret jag fått är. På FB sker det kanske 50% av tiden om jag har tur, för deras värdelösa system bestämmer självt vilka kommentarer som ska synas och när den liksom bara ska ge upp och strunta i att visa något.

Jag använder bara FB av vana och lite pga att jag typ känner mig tvungen att använda det.
Nästan all kontakt jag har med vänner och familj sker ju via messenger, vilket man iofs kan ha utan FB, men just nu är det i princip bara för att inte tappa kontakten med folk jag inte stöter på naturligt i min vardag och för att vara admin för lite grupper/sidor som har med rollspel att göra som jag inte kan avsäga mig (främst CoC/Eloso relaterat, FB är en viktig plattform för oss).

Men jag ogillar FB, det är en usel plattform på alla sätt, ful, rörig, buggig och bloated. Också det absolut värsta ragebait-drivna algoritmflödet av alla socmed, helt horribelt.

De enda platser på internet jag vill spendera tid på numera är forum och discord-servrar, så jag använder internet 2026 på samma sätt som 2003 bara att Discord har ersatt mIRC.

Bluesky har visserligen lite färre nassar och botar, men herregud så tråkigt det är. Jag är verkligen helt urless på moderna sociala medier.

Forum for life.
Min användning av Bluesky har verkligen störtdykt det senaste året. Jag går in och kollar ett par gånger i veckan om T Kingfisher skrivit något nytt. Lägger upp när det kommer nya LÄS HÅRT-avsnitt. Men på det stora hela ger det mig inte något.

Jag vet ju också att för att man verkligen ska få ut något av en sån plattform så måste man lägga en jäkla masa tid och engagemang. Det pallar jag inte idag.

Nu tog jag mig samman och raderade mitt Bluesky-konto. Jag skrev aldrig en post, det kändes helt meningslöst.

FB måste jag tyvärr ha i arbetet, mitt privata konto raderade jag för många år sedan, det var något av det bästa jag någonsin har gjort. På sikt ska jag försöka flytta jobbkontot till W-social, då jag varken vill göda techoligariker eller amerikansk fascism, men jag behöver sälja idén till andra.

Skrev just upp mig på väntelista till W. Någon mer som har har spanat in W?

Forum är det bästa. Och bloggar, men det finns ju typ ingen svensk rollspels-bloggosfär. Kanske för att det här forumet finns.

Jag har till 99% bestämt mig för att dumpa Facebook. Jag blir arg på mig själv att jag klickar in på appen flera gånger om dagen trots att nästan inget där är sådant jag har valt att jag vill se.

Jag är aktiv på Bluesky men precis som här så läser jag mest och skriver mindre. Det är lätt att bli frustrerad över dagens sociala medier men jag tycker att microblog är inte perfekt men passar mig bäst. Insåg att jag bara går in på facebook om jag behöver kolla något, främst någon lokal köp och sälj grupp och det är kanske 1-2 gånger i månaden. Det känns som en trend som håller i sig med sociala medier för mig, i början följer jag personer sen profiler och intressanta ämnen, ju mer jag förlorar en personlig kontakt så tappar jag mer och mer intresset.

I read and post on BlueSky. The micro format is good when you have something to share that isn't long enough to be a blog post. Sometimes it evolves into blog posts on thoughtfuldane.com. But I mostly engage with friends in 1:1 chats. To not drown out my BlueSky following feed, I limit my "Following" to people I would engage in a conversation if I met them on the street. For me it's a feature that it is not as addictive -- less doom scrolling.

Feeds that work for me:

Following: 7/10. Sometimes people I follow post great stuff. But often it drowns in people promoting kickstarters or playing meme games.

Catch up: 7/10. Lots of US politics. I get stuff here that does not hit the mainstream media in dk/se.

Popular with friends: 8/10. Fewer posts -- but I catch when someone I don't know/follow posts something that people I follow find interesting.

Photography: 6/10. I post here more than I read -- but sometimes people post nice pictures there.
dkpol: 7/10. Danish politics. Occasional

Boardgames: 6/10. People post pictures of boardgames they play.
Science: 7/10. People promote like their phd studies here. Sometimes great content.

Federation with Mastodon means I get to read everything mrund post there. I left FaceBook 9 years ago.

Jag tycker att det händer mer kul på mastodon än bluesky. Vilket är märkligt för det är väldigt ödsligt där. Exempelvis har taggen #ttrpg 417 följare....

Jag tycker att det händer mer kul på mastodon än bluesky. Vilket är märkligt för det är väldigt ödsligt där. Exempelvis har taggen #ttrpg 417 följare....
Undrar om beräkningen för antal följare gäller lokalt på ens fediserver. När jag klickar på #ttrpg får jag veta att taggen bara har 138 följare.

Jag var rätt aktiv på twitter när det begav sig, tyckte det var kul med lite snabba politiska bråk. På Bluesky har jag mest postat rollspelsrelaterade grejor, tror jag - men gör det mer och mer pliktskyldigt.

Jag har till 99% bestämt mig för att dumpa Facebook. Jag blir arg på mig själv att jag klickar in på appen flera gånger om dagen trots att nästan inget där är sådant jag har valt att jag vill se.
Jag tror att stor del av det som håller mig kvar är att mitt flöde ändå mestadels är sånt jag vill se.

Ibland är det klart att FB försöker göra mig arg genom att visa nån transfob-skit eller så, men mestadels är det typ… intressanta politik-nyheter, folk jag känner som delar med sig av sin vardag eller sina tankar (och där är det typ inga "kolla vilket fantastiskt liv jag har"-grejer), och en del roliga klipp från huvudsakligen kvinnliga komiker.

Hade det varit mindre sånt jag vill se, och mer skit, så hade jag nog lyckats slita mig för länge sen.

(Sen hjälper det nog att jag absolut inte använder något av det här på mobilen)

En av anledningarna som bluesky och till viss del twitter var bra gör mig är att den har väldigt lite att göra med gamla bekanta, släkten och jobbarkompisar. Det gör att jag kan få till en bra algoritm vilket jag aldrig skulle kunna få på facebook som har ett helt annat syfte.

Back