Nekromanti WRNU Board Game League

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
De senaste dagarna har det varit lite brädspelstema på forumet. Det gav mig en idé.

Det finns flera möjligheter att spela brädspel mot varandra över nätet. Vore det inte kul att samla en grupp här och spela lite olika spel mot varandra? Eftersom jag gillar tävlingar tänker jag mig förstås att det är en liga där, efter X antal spelade spel, någon koras till vinnare. WRNU Board Game Leauge alltså.

Förslag på upplägg (på fyra* deltagare):
1. Vi hittar fem onlinetillgängliga** spel som passar bra på fyra, och som alla är ok med att spela.
2. Varje spel spelas en gång.
3. Vi sätter ett schema när spelen ska spelas, förslagsvis försöker man spela flera spel vid samma tillfälle.
4. Den med flest vinster vinner ligan. (Vid lika antal vinster går man på antal andraplaceringar o.s.v)

Enkelt va?

(* - Många spel har fyra spelare som maxantal.
** - Det ska vara gratis att spela och det ska vara möjligt att spela mot specifika motståndare.)

Förslag på spel:
på boardgamearena.com finns Puerto Rico, Stone Age och Race for the Galaxy att spela gratis i (tillräckligt) bra interface.

Någon som är sugen?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Konrad Kanyl said:
Jag vill ju vinna (och kommer att vinna och älskar att vinna) så jag är skiiit sugen!
Schysst!

1. Vimes
2. Konrad Kanyl
3 ?
4 ?

Två till, sen kan vi diskutera vilka spel och när!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Jag har inte spelat någon av spelen du föreslår, men vill vara med ändå :gremsmile:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Spännande idé. Vassal game engine finns ju med tusentals brädspel, men det är väl kanske lite väl gråzon för att wrnu ska tycka om det. :gremsmile:http://www.boardspace.net finns ett antal brädspel online, om ni vill spela någon av dem (Hive är jättebra, men bara för två spelare, och Khet är rätt häftigt också).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
xyas said:
Jag har inte spelat någon av spelen du föreslår, men vill vara med ändå :gremsmile:
1. Vimes
2. Konrad Kanyl
3. xyas
4. ?

Försiktigt positiv: anth

Angående att inte ha spelat spelen så kommer det nog av nödvändighet bli så att man inte har spelat alla spel som föreslås. Jag har till exempel inte spelat RftG, men inkluderade det som förslag för att det nämnts av (två, tror jag) i "Bästa brädspelet"-tråden. Puerto Rico har jag inte spelat så mycket med det tillhör brädspelskanon och Stone Age är ett i mina ögon ganska tight och straight forward worker placement-spel. En sak jag gillar med att spela spel är att få upptäcka nya spel, och det tror jag att det här formatet kan vara alldeles perfekt för.

Hur som helst tänker jag att vi ser till att lämna lite utrymme (en vecka eller mer) mellan att vi bestämt vilka spel vi ska köra och starten av ligan. På så sätt får alla möjlighet att läsa regler, strategi och kanske provspela lite.

Kolla på Boardgamearena.com om det finns andra spel som lockar där också. Jag tycker dock inte att vi nödvändigtvis måste begränsa oss till en plattform.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Kraetyz said:
Spännande idé. Vassal game engine finns ju med tusentals brädspel, men det är väl kanske lite väl gråzon för att wrnu ska tycka om det. :gremsmile:http://www.boardspace.net finns ett antal brädspel online, om ni vill spela någon av dem (Hive är jättebra, men bara för två spelare, och Khet är rätt häftigt också).
Tjusigt! Khet är rätt charmigt, men det är ju för två också.

Nu vill inte jag bara sätta ner foten och diktatoriskt bestämma vilka spel eller vilken typ av spel som ska vara med i WBGL, men för min smak var spelen på Boardspace lite för abstrakta.

Men jag ser gärna att det kommer förslag på spel, oavsett vad det är för genre egentligen. Eller för all del hur komplexa de är. De spel jag föreslagit tar lite mellan en halvtimme och en timme att spela (beroende på hur länge folk tänker), vilket jag tycker är ganska lagom. Men eftersom det här är första gången vi kör så är jag helt ok med att det kanske finns skillnader mellan de olika spelens svårighetsgrad.

Edit: Nu lät det som att jag menade att abstrakta spel eller spel som är spel som tar kortare tid att spela inte var lika komplexa och förfinade som de spel jag föreslog. Det menade jag inte. Men om man ska ha en schysst tävling är det förstås bäst att spelen är någorlunda jämna i komplexitet. Men såhär första gången vi kör WBGL tänker jag att det inte behöver vara så analt med just det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Vimes said:
Kolla på Boardgamearena.com om det finns andra spel som lockar där också. Jag tycker dock inte att vi nödvändigtvis måste begränsa oss till en plattform.
Tog en snabbkoll. Elfenland ser ut som ett spel för barn, men har en schysst speldesign och går snabbt att sätta sig in i. Tokaido har jag inte spelat men hört gott om.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Vimes said:
Kolla på Boardgamearena.com om det finns andra spel som lockar där också. Jag tycker dock inte att vi nödvändigtvis måste begränsa oss till en plattform.
Tog en snabbkoll. Elfenland ser ut som ett spel för barn, men har en schysst speldesign och går snabbt att sätta sig in i. Tokaido har jag inte spelat men hört gott om.
Tog en snabbkoll och går mest på bilder och namn här...

Spyrium, Time Masters och Armadöra.

Kollade antal spelare och det var 2-5 typ så det kan ju vara nått. Hur som så är jag på allt och kör Vimes nazirulez är jag på det som kommer upp.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
4. Den med flest vinster vinner ligan. (Vid lika antal vinster går man på antal andraplaceringar o.s.v)
Och när deltagarantalet ökar till 16 spelare stoppas de 4 vinnarna in i en Champions League.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Lu-kaazh said:
jag vill vara med
låter helt awsome
Fett! Då har vi en fyra spelare. Återstår endast att spika vilka spel :gremsmile:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Vimes said:
Lu-kaazh said:
jag vill vara med
låter helt awsome
Fett! Då har vi en fyra spelare. Återstår endast att spika vilka spel :gremsmile:
Puerto Rico, Elfenland, Galaxy Trucker (om det går att hitta...), Settlers (Städte und Ritter-expansionen om möjligt), 7 Wonders och Carcassone. :gremsmile: GIVETVIS!

//Kraetyz, som gillar att låtsas som att någon bryr sig
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Tipsar om " "Vassal". Fantastisk för krigsspelare i alla fall. Det är ju visserligen oftast för två men jag antar att man kan spela flera. Jag lirar lite ASL och annat regeltungt med jänkare över nätet med VASSAL.


Check it out.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Lu-kaazh said:
jag vill vara med
låter helt awsome
Fett! Då har vi en fyra spelare. Återstår endast att spika vilka spel :gremsmile:
Jag känner att du borde sätta upp lite ramar också så att vi har nått att förhålla oss till och klaga på.

Den största grejen som lär komma i vägen är ju tiden. När spelas det? Lagom innan frukost när kidzen sover, på lunchen, efter midnatt?

Kanske även kan tänkas att alla spelare har en avbytare/reserv om det dyker upp nått skit och övriga deltagare är game on.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Ramförslag på väg in.

Strong choice! said:
Den största grejen som lär komma i vägen är ju tiden. När spelas det? Lagom innan frukost när kidzen sover, på lunchen, efter midnatt?
Grejen är att jag, som inte har något jobb att gå till, egentligen kan spela när som helst. Så jag är fel person att fråga, egentligen. Men jag tänkte mig nog att vi spelar på kvällar, runt åtta-nio, standard "hänga på nätet"-tid alltså. Ett alternativ är helger också, jag har hört att folk som arbetar ibland upplever att de har tid över då.

Även om de flesta föreslagna spelen har en angiven speltid på ca 30 minuter (det näst bästa med onlinebrädspel är ju att man slipper det döda jobbet som annars ingår: plocka fram/ner och räkna ihop poäng) tror jag att man bör räkna på en timme per spel (eftersom det är en tävling kommer jag sitta och svettas över varje beslut). Detta betyder väl att vi hinner med 1-2 spel per sittning. Förslagsvis utgår vi från att vi ska spela ett spel, men om alla har möjlighet efter att det är avklarat så kan vi ju även köra nästa.

Jag föreslår att vi börjar om drygt en vecka, från och med 2 december, vilka dagar och tider har ni möjlighet att spela?

---

Angående reserver är jag inte jättepepp på det, i varje fall om ligaformens integritet ska upprätthållas. Men i och med din lösning att man har en personlig reserv funkar det ju rent tävlingsmässigt ändå. Problemet är dock att om inte ordinarie spelare kan spela, hur sannolikt är det att dennes reserv kommer kunna? För att kringgå detta kan man ju ha en pool med reserver, där det är så att så fort någon varit reserv för en ordinarie spelare så kan hen inte vara reserv för någon annan sen. Det tror jag är en smidigare lösning.

Men roligast och bäst är ju att det är samma spelare som möts varje gång. Det var ju själva grundtanken.

Jag har för övrigt inga problem med att det inte är så jättehögt tempo, så länge ligan blir färdigspelad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
xyas said:
Vimes said:
Kolla på Boardgamearena.com om det finns andra spel som lockar där också. Jag tycker dock inte att vi nödvändigtvis måste begränsa oss till en plattform.
Tog en snabbkoll. Elfenland ser ut som ett spel för barn, men har en schysst speldesign och går snabbt att sätta sig in i. Tokaido har jag inte spelat men hört gott om.
Elfenland verkar riktigt trevligt!

Det här riskerar att bli en euro-fest. Inte för att jag har några som helst problem med det, men det kanske någon annan har? Lukas, vilka spel vill du spela?

Sen: allt behöver inte vara på Boardgamearena, men att de finns där borgar för att de fungerar bra och sådär, vilket inte är att förakta.

Hur som helst så tänker jag spika att Puerto Rico ska spelas. Oavsett om vi kör fem spel från Boardgamearena för att det är smidigast eller om vi letar rätt på fem riktigt stora, "klassiska" spel på olika ställen så är det ett givet val tycker jag.

Frågan är kanske lite hur vi ska välja spel? Jag känner att det inte är nödvändigt att leta rätt på de fem bästa spelen of all time och spela dem, utan är nöjd så länge spelen vi spelar är roliga och tillräckligt utmanande för att tävlingsmomentet ska kännas relevant.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,651
Location
Huddinge
Spel på Boardgamearena jag tycker skall vara med: seasons, Puerto Rico, takenoko och RFTG

//Lukas som tycker det är synd att Fantasy flight games vägrar släppa sina spel på digitala tjänster
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Vimes said:
Elfenland verkar riktigt trevligt!
Då spikar jag att elfenland ska ingå :gremsmile: Om inte så för möjligheten att segraren ska kunna säga att de red över mållinjen på en gris.
 
Top