Det här kan leda till en tragglig diskussion om avsiktsetik och konsekvensetik.
Jag tycker inte avsikten i en MMA match är att skada motståndaren. När man tävlar är målet att vinna matchen, om någon blir skadad är det en beiffekt. Man kan inte veta i förväg om någon blir skadad eller inte. Det är en riskagning, som alla andra sporter, som dessutom av erfarenhet visat sig innehålla färre risker än många andra sporter.
Jag tror en professionell MMA utövare i genomsnitt är friskare och hälsosammare än medelsvensson.
I MMA cirkusens början fanns inte så många utövare många som fightades mot varandra, alla kände varandra och var polare vid sidan om och dessutom kom att träna tillsammans i olika perioder.
Likaså K-1 var i början, ett enda gäng då alla kände alla.
Intentionen, tanken man har när man fightas är inte att 'skada' utan att undvika att bli skadad och vinna matchen.
Ett mer lokalt exempel är att på klubben där jag tränade fanns två tjejer som ofta brukade träna tillsammans, tror de var bästa kompiar eller nåt. När det var klubbmästerskap så gick de match mot varandra, och det var den våldsmmaste matchen på hela tävlingen. De spöade på varandra rejälv så det small i hela lokalen.
Jag tror att det bara är folk som inte tränar själv som tror att man försöker 'skada' varandra.
Klart att man kan bli omtöcknad och mörbultad under en match, men under kontollerade omständigheter leder det oftast inte till värre skador än blåmärken, bulor och muskelvärk.