Re: Dödsmäktigt!!
kombos! Kombos, kombos! Att spela ut en viss move efter en annan ger bonus! Att spela ut ett föremål när man kan en teknik ger bonus! Kombooooos!! Gärna kodade med små symboler, så man inte måste skriva en massa lökiga förklaringar på alla kort.
Man har tre kort på handen, grabben. Det är inte direkt så att man kan spara kort och vänta på att få hela kombos på handen. Så den delen av kombotänket tror jag inte skulle funka. Å för det andra så är ju uttalade kombos tråkiga, eftersom de är
uppenbara. Det är ju roligare om vissa kombinationer kan få vara bra
i sig. Alltså på ett outtalat sätt. Såsom att... inte fan vet jag, ett kort som gör att man får slå två tärningar och ett annat kort som gör att man får räkna ens tärningsresultat dubbelt. De hjälper ju varandra, men det är inte så enkelt och blodfattigt som i exempelvis Munchkin där man har "alv" och "alvbåge: +3 om du är en alv" och liknande matematiska uppenbarligheter. Det här med att få hitta kombinationer själv är ju mycket mer belönande och utmanande för spelaren än att bara få göra de kombinationer som spelmakaren har märkt ut kalrt och tydligt åt en.
Så jag tycker att du har fel i alla ändar och dessutom har du fula byxor.
Eller något.
Njä, jag vet inte, men det här med att göra spelmässiga
avvägningar, det tycker jag är något av det mest fascinerande som finns, och det här med utmärkta, uppenbara kombinationer, det tycker jag är en rätt fattig lösning. Det bör i min åsikt bara användas i fall med dessa premiser:
1. När man har goda möjligheter att både byta och spara kort tills man får hela kombinationer på handen.
2. När man kan se vilka kort andra spelare gör sig av med, och när man kan göra goda gissningar om vilka kort de andra spelarna verkar ha på handen och vilja spara på. (Eftersom en skicklig spelare då kan gissa sig till vilka kort som väntar i leken och vilka kombinationer han då bör satsa på)
...men det var nog inte den sortens spel Vitulv ville göra.
Men mest skrev jag det här inlägget för att jag tyckte det var roligt att jiddra om ett spel jag inte sett mer än tre kort från. Och för att säga att du har fula byxor.