Nekromanti woundpoints system

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
hej....

Denna gång har jag faktiskt gjort min läxa, dvs jag har själv sökt efter det jag letar men jag kan bara inte hitta det. Jag söker något som (jag tror) kallas woundpoint system till dnd ett system som bygger på en mer realistisk skadeverkan vilket gör strider mer dödliga. Detta system är altså tänkt att ersätta hp-systemet och har vid något tillfälle för länge sedan postats här på forumet.

Jag skulle vara tacksam för hjälp. /J
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag söker något som (jag tror) kallas woundpoint system till dnd
Unearthed Arcana kommer att ha med ett sånt system, men då får du vänta 3 månader till den boken kommer.

STAR WARS d20 använder sig av Woundpoints och Vitality points.
Förenklat:
vitality points = hp, wound points = CON. Först blir man av med sina vitality points, sedan sina wound points, men skulle någon träffa med en crit. så förlorar man woundpoints direkt.

Archer postade Alt.Skadesystem (Varning, lång). Updatering 3.

Nightowl postade Ännu mer Lemuria-snack... (och ON-topic...)

Ken Hoods Grim-N-Gritty finns också, men tyvärr så är den sidan nere för tillfället.
Jag har lagt upp grimngrittyhitpointrules.pdf tillfälligt på min sida.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Du har wounds och vitality points istället för hitpoints.

Wound points symboliserar riktiga skador som faktiskt påverkar din rollpersons förmåga att fungera, och är vad som hotar hans liv ifall de tar slut. Du har Wound Points = CON.
Om du förlorar en Wound point är din rollperson fatigued (-2 på effective strength och con, cant run and cant charge).

Vitality points representerar din förmåga att undvika att en träff blir en allvarlig träff, pareringar, duckningar etc. Det är dessa som ökar med level (som HP normalt gör). Du får inga negativa effekter av att förlora vitality points.

När du blir skadad drar du först bort skadan på vitality pointsen du har, när de är slut övergår du till att förlora wounds.

Critical Hits har den effekten att de gör skada direkt på wounds istället vitality (även om du har vitality points kvar), vilket gör critical hits ganska dödliga.

Du läker 1 Wound point per dag.
Du läker 1 vitality point per timme.

Besvärjelser som läker skador läker först wound points och sedan vitality points.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Re: woundpoints system (mitt eget)

Följandesystem kommer jag att spela med:

Hp

Hp = Con score * Size


Size

Diminutive 1/12
Fine 1/8
Tiny 1/4
Small 1/2
Medium 1
Large 2
Huge 4
Gargantuan 8
Colossal 12


Skadenivåer:

Första (100%-81%): "Oskadd"

Andra (80%-61%): -2 till alla checks (AC, attack, skills) utom Fortitude och Will saves

Tredje (60%-41%): -4 till alla checks utom Fortitude och Will saves

Fjärde (40%-21%): -8 till alla checks utom Fortitude och Will saves

Femte (20%-[0 hp]): -16 till alla checks utom Fortitude och Will saves. Kan endast göra "partial actions". Om så görs förloras 1 hp per partial action och en Fortitude save mot DC 15 för att inte falla i medvetslöshet skall slås.

Sjätte ([-1 hp]-[-9 hp]): Medvetslös. Tills man stabiliserat förlorar man 1 hp/runda.

Sjunde ([-10 hp]-... ): Död.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Då jag läste det fanns allt i en snygg pdf nån som kan nån länk till den posten...
Är du SÄKER på att det INTE är Grim-N-Gritty du är ute efter?
I Archers tråd finns ett inlägg av Qan'talis som länkar till ett ännu tidigare inlägg som i sin tur länkar till Grim-N-Gritty.
Just samma Grim-N-Gritty som jag läknade till eftersom Quan'talis länk inte fungerar längre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: woundpoints system (mitt eget)

Diminutive 1/12
Fine 1/8
Tiny 1/4
Small 1/2
Medium 1
Large 2
Huge 4
Gargantuan 8
Colossal 12
Är det bara jag som tycker att Gargantuan och Colossal borde byta plats?

Tiny och Fine känns lite oklara, kanske orden borde bytas mot något annat?

Kanske istället för att använda subjektiva begrepp använda konkreta exempel, tex Ant, Mouse, Rabbit, Sheep, Human, Horse, Elephant, Whale? Det blir lättare att föreställa sig då.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: woundpoints system (mitt eget) [OT]

I Draconomicon så införde de en ännu större storlek: colossal+
(avdelningen ointressant vetande)
 
Top