Nekromanti WotCs Star Wars-utgivning?

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Någon som vet något om WotCs Star Wars-utgivning? Är spelet *ryser oroligt* nedlagt?

På hemsidan är det intet nytt sedan tidigt 2004. Oroväckande är det... En ny film borde innebära en störtflod nya böcker...

//Liner
(som gör sitt första inlägg här på år å dar...)
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
limbotime

Denna fråga verkar dyka upp med jämna mellanrum här.

Såvitt jag förstått är serien inte nedlagd per se, men den är heller inte i utveckling. Det vill säga den lever ett spökliv i limbo. Det sålde helt enkelt för dåligt för WoTC och de vill inte satsa mer pengar på den linjen innan de ser att kundkretsen/profiten ökar.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Jag har för mig att det nyss utkommet miniatures för Star Wars. Såg några när jag var på SF Bokhandeln nyligen. Så lite liv är det väl i det hela, även om Wizards kanske mest rider på franchisevågen efter Star Wars III...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: limbotime

"Det vill säga den lever ett spökliv i limbo. Det sålde helt enkelt för dåligt för WoTC och de vill inte satsa mer pengar på den linjen innan de ser att kundkretsen/profiten ökar."

Vilket inte precis ökar på kundernas vilja att köpa grejjerna heller, om jag tolkar spelnördar rätt.


Storuggla, old stuff in da house
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Påminner om LotR...

...till vilket det, efter något drygt år av total stiltje, nu faktiskt börjar ges ut lite grejer. Det känns dock lite konstigt att man inte verkar få upp någon lönsamhet i den typen av licenser. Star Wars och LotR känns ju som de, näst efter D&D, bästa möjliga varumärken man kan ha på rollspelsmarknaden. Till båda de gamla utgåvorna (WEGs och ICEs) kom det ju en massa bra prylar, men de nuvarande licenserna kanske kräver alldeles för mycket cash per utgiven produkt...
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Re: limbotime

Märkligt och trist att WotC lagt spelet i "limbo"... Men det är förståligt också. Böckerna lär ju kosta mycket att framställa i förhållande till det som säljs... Rollspelsmarknaden är ju inte speciellt stor. Inte ens om man säljer globalt. Sedan höll ju böckerna sjukt hög klass. Hardcover och färgtryck från pärm till pärm...

Fast visst är det tråkigt och ångestladdat... Vid tidpunkten för förra filmen bara pumpades böckerna och tillbehören ut... Nu hade jag i mitt stilla sinne nu hoppats på en "Rise of the Empire sourcebook" och en uppdaterad "Dark side sourcebook".

Den som lever får väl se... Hard to see, the future is...

//Liner
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Påminner om LotR...

Frågan är dock om det är några fler än de som redan är gamers som köper prylarna, framför allt om det rör sig om prylar som bara säljs i spelbutiker.

Eller snarare, frågan är om de extra kunder som varumärket lockar är tillräckligt för att motsvara de pengar man måste ge till Lucasfilm (eller Tolkien Enterprises, eller whatever) för att få använda varumärket. Jag är lite skeptisk på den punkten.
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
total ångest...

Precis!

Ångesten är ju total. Om inte Star wars eller Lord of the Rings bär sig som licens-spel, vad bär sig då? Ingenting.

När alla mer eller mindre ideella spelkonstruktörer ger upp kommer det bara att finnas ett enda rollspel kvar. D&D.

Ve och fasa... Vem vill uppleva en sån framtid! Jag återkommer när jag byggt ett brandsäkert skåp till mina rollspel...
 
G

Guest

Guest
Re: total ångest...

Nej, sån pessimist behöver du inte vara!

Jag såg Star Wars 3 häromdagen och jag förstår att ingen vill spela det spelet. Filmen var ju tragiskt dålig. Man blir ju faktiskt lite orolig över amerikanernas dramaturgi när dem t.o.m. bygger upp filmer efter såp-opera snitt (ett rum, någon kommer in i rummet, kort dialog, strid).

Förutom D&D, finns det massor med rollspel ute nu. Gå ner till SF-bokhandeln och kolla. Gamla klassiker som Paranoia är tillbaka, och Call of Cthulhu har mycket bra grejor ute nu. Dessutom finns det många bra svenska rollspel. Mutant är fantastiskt bra, ja bättre än någonsin! Götterdämmung verkar lovande, och Drakar&Demoner är av hög kvalitet!

Hav förtröstan!
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Re: total ångest...

Ja, nu går ju åsikterna isär men jag tycker det verkar som att de flesta skriver på att Episode III är flera pinnhål bättre än sina två föregångare. Det säger i.f.s inte speciellt mycket, men jag var hyfsat nöjd med senaste filmen. Naturligtvis inte lika bra som de gamla filmerna, men mycket bättre och den binder ihop filmserierna hyfsat väl.

Och är det Star Wars man vill spela tror jag att inte att det spelar någon roll hur bra Mutant, Drakar och Demoner eller nya Götterdämerung är.

Och ångesten fortsätter vara total...

//Liner
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Flerdelat problem

Problemet är nog inte försäljningen, som jag fattat det. Utan problemet är flerdelat;
1. Lucas ska ha tunga royalties för allt de skapar och ger ut, vilket gör det till en kostsam historia att underhålla.
2. De är extremt begränsade i vad de _får_ göra för herr Lucas.
3. Det mesta som behöver göras för att fullständigt rollspela i Star Wars universat är redan gjort till spelet. Att skapa rena scenarion håller inte rent ekonomiskt på grund av punkt 1.
4. Star Wars, även om det inte är det minsta rollspelet, är ett mycket litet spel i jämförelse med D&D. Kombinera detta med att de som arbetar med Star Wars materialet också måste arbeta med D&D produkter, eftersom WoTC inte kan ha hur många anställda som helst. Därmed blir det också en prioriteringsfråga.

Så, som det är nu, så fortsätter de att trycka upp nya upplagor av böckerna och sälja dem. Figurspelet är deras stora satsning detta året dock, vilket innebär att rollspelet får än mindre av företagets resurser. Och försäljningen av figurerna och figurspelet ska håva in pengar så att WoTC får tillbaka pengar från de royalites och licenser de har fått betala.
Först därefter kan vi kanske få se lite nya böcker, om det finns något kvar att skriva om.

Personligen tror jag att Star Wars hade klarat sig bättre om en tredje-parts d20 spelföretag hade tagit upp det som sin primära licens. Men det lär vi aldrig få veta, eftersom WoTC har sin licens spikad till 2018.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Kommer

Rise of the Empire sourcebook kommer. Det är spikat. Det var dock många som hellre hade sett en 3rd av spelet än en sådan, men man tar vad man får.

När det gäller Dark Side Sourcebook har WoTC ett nedladdningsbart .pdf dokument som updaterar saker ifrån den boken. Lite bökigt kanske. Men i mångt och mycket är det inte så mycket som behöver ändras.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ett litet piller mot total ångest...

Kan ju glädja dig med att tala om (ifall du inte redan har hört det) att det kommer en till animerad serie (utöver den tre säsonger långa Clone Wars), och sedan troligen en live-action serie baserad i Star Wars universat.

Tar dessa ordentlig fart och blir populära, samt bygger ut universat, kan du nog räkna med att det kommer att komma sourceböcker till rollspelet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: total ångest...

"Och är det Star Wars man vill spela tror jag att inte att det spelar någon roll hur bra Mutant, Drakar och Demoner eller nya Götterdämerung är."

Kort sagt, tack och lov för Andra Imperiet.
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Re: Kommer

Guld värt! Min ångest försvann i ett slag! Personligen är det en Rise of the Empire sourcebook jag vill ha.

Hur vet du det som ingen annan vet, Archer? Har du "inside information"?

//Liner
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Kommer

Rise of the Empire sourcebook kommer. Det är spikat. Det var dock många som hellre hade sett en 3rd av spelet än en sådan, men man tar vad man får.

Öhhh. Vart har du fått reda på det någonstans? Senast jag kollade hade dem två färdiga böcker, som de ännu inte släppt. Detta var för över ett år sedan som dessa två böcker blev helt färdiga. Deras releaseplan är ju helt tom och ingenting är sagt från dem officiellt. Det enda som finns är en massa diskuterande på deras officiella forum.

Däremot kommer de släppa mer till deras Star Wars Miniatures .. i form av böcker och figurer. Det är en helt annan femma än en fet tjock sourcebook till Star Wars RPG.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Kommer INTE (troligen)

Jag mailade skribenten till Jedi Counsil för cirka 1/2 år sedan och frågade om detta, och fick då ett svar att det var troligt att det så skulle ske.

_Men_, nu har fler gjort det samma och istället får de detta svaret angående en ny regelbok för EP3 (observera att skribenten till Jedi Counsil har bytts ut);

There are no current plans for this, no.




Gary M. Sarli

Jedi Counselor
jedicounseling@wizards.com

Men, inget har sagts som säger emot det svar jag fick för 1/2 år sedan heller, angående EP3 sourcebook. Så jag antar att vi helt enkelt får se.
 
Top