Nekromanti WoT

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Hur ska man göra föra att få kraften att fungera i ett rollspel, jag har börjat göra ett själv, eftersom D&D brukar vara lite väl baserat på stridande och dödande av monster.

Jag har börjat på ett system för kraften och skrivit en del till spelet men kan inte komma på ett bra sätt för att få kraften att fungera, och hur ska man göra med smittan av kraften(för män)./images/icons/crazy.gif
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Ok, det första man bör tänka på är att kraften både är en inspirerad kraft och en som man lär sig, det vill säga att sätt att använda kraften kan både vara en form som man kommer på precis sådär eller en form som man har lärt sig genom demostration.

Det andra är att det är äckligt lätt att lära sig nya sätt att använda kraften, tänk bara på att de flesta kan lära sig genoma att bara se hur någon annan gjorde det. Rand(som visserligen är en såkallad "über-koboldig" hjälte. Det vill säga att han är en sådan karaktär som kobolder har våta drömmar om att skapa) lärde sig att använda nya former av kraften bara genom att se en enda gång hur det gjordes och det i en stridssituation(dock med "Tomrummets" hjälp, tror inte riktigt att negativa stridsbonusar bör gälla när man har tomrummet(ytterligare en koboldig talang. I WoT finns det troligen inte en enda kobold som inte har lärt sig tomrummet).

Men i alla fall. Grundtanken är att för att använda kraften måste man kunna ta tomrummet, från tomrummet greppa kraften och man måste ha värden som beskriver hur skicklig man är inom Eld, Jord, Luft, Vatten och Ande.

En ide, om att ens chans för att lära sig en ny formel är baserat på ett lyckat slag inom varje kraft som formeln är baserad på plus formelns svårighetsmodifikation(hur svår själva väven är).

När det gäller smittan så kan man säga att varje kraftpoäng som man använder hamnar i en pool. För varje 100 pöäng kraft man har använt så får man 1 smittpoäng. För varje vecka slår man ett slag med en t100 + smittpoäng. Slår man 100 eller över så måste man slå på någon galenskaps tabell där ett totalt misslyckat slag betyder att man blir totalt knäpp medans ett mildare slag betyder att man bara får lite mer udda drömmar, börjar höra saker som inte finns och liknande. Varje sådan talang är kumulativ så om man har fått 5 stycken "udda drömmar" så är man något som Freud skulle dregla över.

Jag tror att ett rollspel som baserar sig på WoT kommer att vara ganska beroende av en bra spelledare(så som alla spel som har stort utrymme för friform).
 
Top