Nekromanti World's largest dungeon

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Monstergrottan nummer ett är här nu (World's largest dungeon), och jag kämpar förtvivlat mot lusten att köpa den. Enligt uppgift ska den vara tillräckligt stor för att ta karaktärerna från level 1 till 20 och innehålla alla monster i SRDn.

Jag har inte riktigt bestämt mig för om det är hur coolt som helst eller en utomordentligt fånig idé. Jag lutar åt bådadera. Hursomhelst verkar de glimtar jag har sett peka mot att den inte är alldeles kass.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Jag har inte riktigt bestämt mig för om det är hur coolt som helst eller en utomordentligt fånig idé.
Jag skulle kunna tänka mig att spela den med uppsnabbade regler som ett brädspel, men som rollspel så tröttnar man nog snabbt.
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
tja, det beror väl lite på om man gillar grottkräl eller ej. enligt tillverkarna ska det finnas gott om möjligheter till rollspelande i själva grottan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag skulle kunna tänka mig att spela den med uppsnabbade regler som ett brädspel, men som rollspel så tröttnar man nog snabbt.
Så tänkte jag själv först, och framförallt så tänkte jag i de banorna när jag pratade om att man borde göra ett helt och hållet spelmekanik-inriktat rollspel, för ett tag sedan (en tråd som var inspirerad av World's largest Dungeon).

Men sedan kom jag på en sak.

Rollgestaltning görs inte enbart mot spelledaren, utan även i ett samspel med de andra spelarna. Och där blir det något helt annat om man agerar som ens rollperson eller om man bara talar som spelare.

Om två spelare skall diskutera hur de skall fördela skatter de funnit, då gör de det så att de så bra som möjligt ska kunna klara hela utmaningen. Om två rollpersoner hamnar i samma situation så kan det däremot uppstå en helt annan dynamik i gruppen. Det är inte svårt att föreställa sig hur det kan uppstå gräl och tävlingslystnad mellan två olika rollpersoner i en dungeon. Det behöver inte vara gräl som sabbar spelstämningen, tänk bara på hur Han Solo och Luke Skywalker tävlar om prinsessans gunst i den första Star Wars-filmen (ja, nördar, den fjärde episoden är den första filmen). Om två spelare skulle tävla om en tredje spelares gunst så skulle nog hela spelstämningen kunna bli rätt inflammerad, men när det sker mellan två rollpersoner så blir det bara roligt.

Det är lätt att tro att man lika gärna kan sluta spela rollspel överhuvudtaget så fort som det saknas intressanta spelledarpersoner att interagera med, men jag tycker nog att man lika gärna kan resonera som så att det först är då som rollpersonerna själva får ett stort utrymme att agera och själva vara starka personligheter.

Jag är iaf assugen på att lira WLD. Och jag kommer se till att det är ett mycket starkt persongalleri som går in i dungeonen, med många lösa trådar som de sedan ska kunna bygga vidare på allteftersom äventyret fortskrider.
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Någon som vet?

Såvitt jag vet kan man stoppa in den var som helst. Den har visserligen en bakgrundshistoria, men den verkar vara utformad för att passa de flesta kampanjvärldar.
 
G

Guest

Guest
Tunt...

Material som "passar in var som helst" är oftast ganska tunna story-mässigt. Och bara springa runt i en grotta - hur kul är det??? Gillar man det borde ju Undermountain räcka!
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Tunt...

Där har du fel i båda avseendena.

Ett äventyr som passar in i de flesta spelvärldar behöver inte vara tunt storymässigt, särskilt inte om det är på låg nivå. Storyn bakom äventyret måste inte nödvändigtvis vara episk och knuten till kosmiska mysterier. Dessutom kan varje någotsånär kompetent DM anpassa det till sin spelvärld.

Sedan finns det många som gillar grottröj, och det finns många grottor som är både roliga och omväxlande med goda möjligheter till rollspel, där man kan utforska ett helt mikrokosmos och bli indragen i maktkamper mellan olika fraktioner i grottorna.

Ett äventyr som exemplifierar detta är Tomb of Abysthor , som uppfyller båda kriterierna och är ett hejdlöst roligt äventyr att spela - om man gillar grottkräl, vilket vissa av oss gör.

Om sedan WLD lever upp till vad man lovar återstår att se, men det är för tidigt att döma ut det på förhand.
 
G

Guest

Guest
Fel?

Skriver inte du lite väl ofta "DU har fel" på den här sajten. När det gäller tycke&smak är ordet "fel" ganska malplacerat. Eller har jag "fel" kanske?
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Fel?

Det är förvisso så att tycke och smak är olika, men jag tycker nog att du har fel när det gäller ditt påstående att ett spelvärldsoberoende äventyr måste ha en tunn bakgrundshistoria. Det tycks mig som ett påstående gripet ur luften.

När det gäller huruvida grottkräl är roligt eller inte är det förvisso en smaksak, men jag tycker nog att du är minst lika kategorisk som jag i dina yttranden.
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Har vi sett den här dikussionen förrut?

Ja, så går det när man skriver inlägg på fyllan.

Ska försöka vara lite snällare i framtiden. :gremblush:
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Fel?

Skriver inte du lite väl ofta "DU har fel" på den här sajten. När det gäller tycke&smak är ordet "fel" ganska malplacerat. Eller har jag "fel" kanske?
Känns lite som om du vill ha ensamrätt på att säga

"DU har fel".

"Det här borde räcka" för dittan och dattan som du skriver både här och där, implicerar ju att du tycker att nån annan har fel.

Sopa framför egen dörr eller vad man brukar säga.

Bombu
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Jag har inte riktigt bestämt mig för om det är hur coolt som helst eller en utomordentligt fånig idé. Jag lutar åt bådadera. Hursomhelst verkar de glimtar jag har sett peka mot att den inte är alldeles kass.
Stora dungeons kan bli väldigt kul och spännande, men de behöver verkligen inte bli det.

Jag tror man måste ha en intressant bekgrundsplott som löper parallellt med grottröjandet för att det skall hålla i 20 nivårer, nån stor nemesis som man kanske kan bli varse även utanför dungeonen.

Jag tror man bör blanda upp dungeoneerandet, med lite ovan jordäventyr, stads intriger, men att man återkommer till sin jättedungeon med jämna mellanrum.

Bombu
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Absolut. Det är det koncept som jag har kört tidigare när jag har spelat jättedungeons.

Jag kommer nog inte att köpa WLD, men jag är lite nyfiken på om den skulle fungera.
 
Top