Nekromanti Worlds in Peril (Superhjältar powered by the apocalypse)

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Masks är ett annat supers PbtA, som fått rave review sedan det kickstartades för ett tag sedan. Det siktar i huvudsak på ungdomssuperhjältar. Jag, som är något av en PbtAolog, har dock noll och ingen koll på något av spelen som nämnts (förutom då alla positiva omdömen jag hört om Masks) och har alldeles för dålig förståelse för genren för att kommentera huruvida PbtA passar supers.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,733
Location
Göteborg
gustaf s;n184979 said:
och har alldeles för dålig förståelse för genren för att kommentera huruvida PbtA passar supers.
Mäktiga badass-personer med speciella och relativt smala specialförmågor som agerar en del individuellt och har konflikter med varandra men ändå är på samma sida. Tydliga hot med egna specifika modus operandi som har planer som långsamt sätts i verket och kommer att sluta i katastrof om de inte stoppas. Vänner och personer som man bryr sig om tenderar att råka illa ut, men huvudpersonerna är närmast odödliga. Svåra val (ska Spider rädda sin flickvän eller rädda bussen med skolbarn?). Känns som att det passar som handen i handsken.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag fick tag i nån slags beta-version av Worlds In Peril strax innan det blev klart. Jag tyckte det såg ut mest som regler som avgör hur man slåss och dyrkar lås, och inte går in på hjältarnas övertygelser som Capes. Jag blev inte jätteimponerad. Superhjältar är väldigt mycket min kopp te annars.

Masks har jag inte läst men Kickstartern utlovar ju en infallsvinkel som jag är mer intresserad av.

Just Heroes plockade jag ner nu, det har alltså färdiga gubbar? Inte så vanligt i genren - förutom nyaste Marvel där man spelar just Marvehjältar då. Kanske är coolt, ska kolla. Edit: New Gods of Old Town, ja.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,733
Location
Göteborg
Hellzon;n185002 said:
Just Heroes plockade jag ner nu, det har alltså färdiga gubbar? Inte så vanligt i genren - förutom nyaste Marvel där man spelar just Marvehjältar då. Kanske är coolt, ska kolla.
Jag tror att Just Heroes inte har färdiga gubbar, men det är inte ute ännu. Vad jag länkade till är förhandstitten New Gods of the Old Town, som innehåller regler och färdiga gubbar tänkta att kunna användas som en enkvällare.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Hellzon;n185002 said:
Jag fick tag i nån slags beta-version av Worlds In Peril strax innan det blev klart. Jag tyckte det såg ut mest som regler som avgör hur man slåss och dyrkar lås, och inte går in på hjältarnas övertygelser som Capes. Jag blev inte jätteimponerad. Superhjältar är väldigt mycket min kopp te annars.

Masks har jag inte läst men Kickstartern utlovar ju en infallsvinkel som jag är mer intresserad av.

Just Heroes plockade jag ner nu, det har alltså färdiga gubbar? Inte så vanligt i genren - förutom nyaste Marvel där man spelar just Marvehjältar då. Kanske är coolt, ska kolla. Edit: New Gods of Old Town, ja.
Det låter inte som den versionen jag har. När man skapar en hjälte väljer man ett origin och en drivkraft. Drivkrafter är det huvudsakliga sättet att utveckla sin karaktär i spelet. Nästan alla regler man behöver kunna för att spela Worlds in Peril efter att ha läst igenom boken får plats på ett dubbelsidigt A4 för spelarna och ett för spelledaren. Undrar om det var något annat spel du tänker på?
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Origin och drive motsvarar playbooks i Apocalypse World. I det här fallet är origin snarare det som motiverat karaktärerna att bli hjältar, drives är det som får dom att fortsätta. Spindelmannens origin skulle alltså vara "death in the family" istället för biten av radioaktiv spindel. Det är en av sakerna jag gillar med spelet, att en karaktär definieras av vem hen är snarare än sina krafter.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Är Capes ett samberättarspel? Det ser intressant ut. Är det något som passar för kortare sessioner?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Då mindes jag väl fel om Worlds in Peril, men det är definitivt det jag har betan av.

Jag har inte spelat Capes men det ser one-shotvänligt ut. Grundreglerna utgår från att man slänger ihop rollpersoner och kör, sen finns det tilläggsregler för mer ingående rollpersonsgenerering - som inte kallas så men som kommer sist i boken när allt annat är förklarat.
Det är samberättarspel, man turas om att sätta scener, och i grund har man en rollperson var och spelar övriga "NPCer" gemensamt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,733
Location
Göteborg
Capes är väl rätt hårt "brädspeligt". Man samlar poäng och det finns en vinnare och en förlorare. Det bästa dramaorienterade superhjältespelet är väl With Great Powers ... . Det har en fantastisk rollpersonsgenerering. Tyvärr minns jag (det var länge sedan jag spelade det) att det var en ganska dålig text som var lätt att missuppfatta.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Har också en gammal beta (1.6) liggande, men det var länge sen jag tittade på det. Skaffar spelet och återkommer..!
 
Top