Nekromanti World War II

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Finns det något rollspel som utspelas under andra världskriget? Till exempel att man spelar de allierade eller något sådant. Det vore coolt!

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Har inte hört talas om något men det borde inte vara så svårt att fixa - använda neotech2:s regelsystem och världen finns redan, eller?

I am the Voice
I decide who lives
or dies
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Låter rimligt...

ps. har tobbe kommit än ds.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Jag har också tänkt på det. Men då måste man komma på lite nya regler för vissa vapen. T.ex. så är andra världs krigets granatkastare inte speciellt prick säkra. Man kan inte sikta så att granaten träffar EXAKT där man siktar, utan man träffar oftast någonstans någonstans runtom målet. Fast man kan ju ha tur och få till en fullträff/images/icons/smile.gif
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Har spikat ihop lite WW2 regler till Twilight 2000, då de flesta vapen och fordon redan fanns till det systemet...
Har inte hittat så mycket tidstypiska tanks o dyl än, men det är på gång... annars kommer nog kampnjerna vara mest i Örnnästet/Örnen har landat/12 fördömda män-stuket, eller varför inte Kelly's Hjältar? Iaf kommer det mest bli små infanterigrupper, något som lämpar sig bättre för rollspel...
Sven Hassels böker är bra för inspiration trots, ska vi säga "inte den högsta", kvaliteén.


"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Phoenix Command...

...ett gammalt härligt (och förbannat avancerat) stridssystem från Leading Edge Design(?)*. Har givit ut ett flertal utbyggnader bla. rörande andra världskrigets handeldvapen, understödsvapen och tanks.

Annars är fantasi kombinerat med vilket system som helst oftast det enklaste sättet att få sina önskningar hörda.

Jericho One

* Leading Edge har även gett ut Aliens, Lawnmover man och Bram Stoker's Dracula - inte alls för att casha in på den hollywoodkåta rollspelspubliken...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Finns det något rollspel som utspelas under andra världskriget?</I>

'Behind Enemy Lines' gjorde det, men torde vara rätt kört att få tag på idag.
Jag bläddrade i det en gång; scenarierna (eller vad man ska kalla dem) var iaf rätt små och konkreta - försvara den här kullen, inta de där byggnaderna...

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag tror det är rätt dåligt med "rena" WW2-spel, d v s som utspelar sig i "vårt" andra världskrig. Jag har för mig att jag sett en Wraith-variant som utspelar sig under andra världskriget (Wraith: The Great War eller nåt sånt), och det finns nog ett supplement till Brave New World (Supers-spel) som behandlar det. Dessutom ska det snart komma ett annat Supers-spel som heter "Godlike" som också utspelar sig i andra världskrigs-miljö.

Ja just det, det finns ju ett antal inkarnationer av Indiana Jones också... både Masterbook och D6.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har för mig att jag sett en Wraith-variant som utspelar sig under andra världskriget (Wraith: The Great War eller nåt sånt), "

"The Great War" brukar i allmänhet användas som beteckning på första världskriget (trots att andra världskriget var större). Beteckningen bultades mer eller mindre in i mellankrigstiden, då det aldrig funnits ett större krig, och blev till och med kvar efter andra kriget.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Beteckningar

WW1: Första världskriget eller Världskriget
WW2: Andra världskriget eller Stormaktskriget

Det är de beteckningar som finns på svenska. Beteckningen Världskriget motsvarar engelskans The Great War.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag och mina rollspelspolare (Apocalyptic-snubben, Werrin...) hade faktiskt knåpa ihop WWII som rollspel. Vi hade tänkt att det skulle bli den ultimata utmaningen, eftersom det finns så mycket man måste tänka på till ett sådant rollspel, inte bara t.ex vapen, fordon och sådant. Man måste ju berätta exempelvis hur städerna ser ut, vilka som är orörda, sönderbombade, neutrala, ockuperade, osv...
Inte sant?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Hrm.

Personligen tycker jag inte att det skulle bli så värst "coolt". Ett renodlat WWII-spel skulle antingen bli

a) Likt en billig actionfilm, där Hjältarna (antingen helylleamerikanska frihetskämpar eller tyska Übermenschen) springer runt på slagfälten med en kulspruta i varje hand och mejar ner den Lede Fi (nassar/amerikaner/kommunister/whatever) så blodet skvätter.

eller

b) Så ångestladdat, makabert och dödligt att jag inte skulle vilja spela det.


Varken billig krigsromantik eller hård ångest intresserar mig när det gäller rollspel, alltså tycker jag rena krigsrollspel är totalt ointressanta. Dock kan man spela intressanta kampanjer (t.ex. politisk intrig eller spioneri) som utspelar sig <em>under</em> WWII, bara man slipper hamna <em>i</em> det.

-R
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Hrm.

Man gör det så nära verkligheten som möjligt...
Vissa tycker Resident Evil eller Silent Hill är läskigt men tänk er att med rollspelarens ögon utforska fånglägren i Auswitch.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Hrm.

<em>"tänk er att med rollspelarens ögon utforska fånglägren i Auswitch."</em>

Det är just det här jag menar. Om någon spelledare (mot förmodan) skulle lyckas återge ens en gnutta av de känslor som Auschwitz för med sig så skulle spelarna antagligen kollapsa mentalt och inte vilja spela rollspel på ett bra tag.

Sen tror jag dessutom det är svårt att skildra riktiga stridssituationer på ett realistiskt sätt. Hur förklarar man för en spelare på ett bra sätt varför hans rollperson ligger på marken i fosterställning, har skitit på sig, och gråter och ropar på mamma?

-R
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Hrm.

Okej, du vinner!

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Hrm. Aushwitz

Har för mig att engelsmännen inte ens kände till de koncentrationslägren förrns krigslutet '45.

I am the Voice
I decide who lives
or dies
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Hrm. Aushwitz

Jaja.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Hrm.

Det vi har spelat i WW2 anda har varit i stil med örnästet, kanonerna på navarone, örnen har landat... dvs noga med att vara långt borta från "det stora kriget"...
intressantast var nog när en av spelarna var en tysk dubbelagent... (bara ääälskar när spelarna börjar skjuta på varandra... speciellt när det är fel person som antas vara förrädare =) )

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Hrm.

<I>Sen tror jag dessutom det är svårt att skildra riktiga stridssituationer på ett realistiskt sätt. Hur förklarar man för en spelare på ett bra sätt varför hans rollperson ligger på marken i fosterställning, har skitit på sig, och gråter och ropar på mamma?</I>

Tja, realistiskt sett så är det <I>långt</I> fler i riktiga krig som mejar vilt mot fienden än som bryter ihop.

--
Åke
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Hrm. Aushwitz

Dom visste, alla makthavare i hela europa visste men allmänheten fick inte veta.
"den slutgiltiga lösningen" läckte ut redan innan kriget men ingen vågade eller ville göra något åt det. Tänk på att tillochmed sverige hade ett rasbiologiskt institut och steriliserade efterblivna på den tiden. De flesta makthavare i eruopa höll med nazisterna i deras antisemitism men när allmäheten fick reda på hur vidrigt nazisterna uppförde sig så var självklart deras reaktion att ta upp en diametralt motsatt ståndpunkt och därför tillåts judar slakta palestinier i ett ockuperat land med stöd av USA idag.

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 
Top