Nekromanti World of Mundana

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Re: Nix, inte MUD

Vad jag förstår är Arena ett duellspel där man först ska träna upp sin kämpe och sedan slåss för att vinna pengar, EXP och liknande (rätta mig om jag har fel). Visst skulle ett sådant system fungera i Mundana, och dessutom är det relativt enkelt att göra. Det skulle t.ex. kunna handla om svärdsspelen i Hadarlon eller gladiatorkamper på arenan i Nimto Bro.

Jag anser dock att om man bara inriktar sig på kamper så förlorar man många andra aspekter av EON och Mundana, som rent rollspelande och äventyrande. Därför tror jag ett MUD är en bra idé, man kan klämma in allt möjligt, även de två scenarierna ovan. Om man vill delta i svärdsspelen så kan man, om man vill gå runt i djupa skogar och leta magiska föremål så kan man det också. Man kan göra vad man vill, precis som i det riktiga EON. Dessutom får man chansen att chatta med eller spela med/mot EON-fantaster från hela landet.

- Lorindor, tror bestämt på ett MUD i Mundana.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Nix, inte MUD

Menar inte att man skall ha det som ett xp spel som man ska boosta upp sin rp på. Utan på att man har det upplägget eller vad man skall säga. Att man har sin rp på det sättet som i arenan, att man kan gå till olika ställen i staden och så vidare... dock absolut inte xp och lvls!
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Re: Mundana i 3d

Hmm, håller inte med om att det största problemet är att man kan förstöra andras bild av det hela.
Helt rätt, det är absolut inte det största problemet, men likväl ett problem. Det mesta som står skrivet om Mundana kan tolkas på flera sätt, och jag tror folk kan bli besvikna av hur de som skapar spelet väljer att gestalta Mundana. Det var inte så man förväntade sig att Mundana skulle se ut etc.

Största problemet är nog att få några som kan göra det till ett mmorpg, typ designa och sånt... många miljoner kronor...
Ja, om man ska göra det helt seriöst och beställa designers för att designa spelet och skaffa dyrbara datorprogram för att rita i 3D och så vidare, så är det självklart att det kommer att kosta massor med pengar. Så seriöst (och speciellt kostsamt ) måste det inte vara.

Jag tror att om man tänker göra ett datorspel som bygger på EON och sedan lägga ut det på internet så får man räkna med att man inte kommer tjäna något på det (till och med att gå i back). Det bör vara helt ideellt, man gör det bara för att man gillar EON väldigt mycket.

Och dels så tror jag att det inte skulle vara så lätt att förstöra någras bilder av Mundana. Då man helt enkelt rippar utseendet ifrån bilder och sånt i böckerna (de som är bra vill säga)...
Och sen är det frågan hur man ska kunna samsas om vilka bilder som är bra... Ta t.ex. bilden på framsidan av EON III-boxen. Det syns en snötäckt stad med en flera höga spiror med en massa snirkliga detaljer som sträcker sig mot himlen. Jag har dock aldrig tänkt tanken på att använda mig av sådan komplex arkitektur i mitt spelande för bilden går inte ihop med min bild av Mundana. Om man beskriver hur en stad ser ut med ord som i ett MUD eller under vanligt bordsrollspelande så finns problemet fortfarande kvar, men det är inte så nödvändigt att beskriva så ingående och jag som spelare kan själv tänka ut hur det skulle se ut i verkligheten.

- Lorindor, som tror han fick fram allt han ville ha sagt.
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Re: Nix, inte MUD

dock absolut inte xp och lvls!
Självklart, det vore inte speciellt likt EON...

Det jag ville få fram är att det blir mycket inriktat på strider och att man borde kunna välja andra sorters spelstilar om man så vill.

- Lorindor, tycker inte heller om EXP och levels...
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Låter najs

Dessutom tycker jag iallafall att det är svårt att hålla ihop i en grupp, ett 'party', eftersom det är svårt att veta var de andra är (detta är åtminstone min erfarenhet från MUDar). Det blir mest att man går omkring ensam.
muddet Materia Magicka löser det genom att man låser sig på ledaren och alltid är på samma ställe som denne. sen kan man göra vad man vill där.

risken är förståss att ledaren springer iväg innan man blir färdig.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Mundana i 3d

problemet är att många blider på olika framsidor fanns långt innan böckerna kom ut. och kanske inte är anpassat till mundana.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Mundana i 3d

Bilder är jobbiga i mängder, desto mer bilder desto starkare server behöver man, bilder segar ner internetsidor grovt om de håller bra kvalitet.
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Re: Mundana i 3d

Precis! Om bilderna inte är anpassade till Mundana från första början, varför ska man anpassa (ett virtuellt) Mundana efter dom? Är inte vissa av illustrationerna inuti böckerna tagna från andra håll också?

- Lorindor, tackar Syeth-hd för en ny infallsvinkel.
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Re: Låter ännu mer najs

Att lägga till bilder i ett MUD kräver att man har en specifik klient på användarsidan (vilket iofs inte är ett hinder förståss). Placeringen av bilder sker då igenom "osynlig" text som skickas från servern till klienten. Klienten översätter sedan denna osynliga text och placerar en bild som redan finns på datorn. Nackdelen är att man, om man gör en ändring, måste distribuera den nya versionen av klienten varje gång.. du förstår säkert problemet :gremtongue:

Det finns en del klienter som använder sig av det här protokollen, men jag har ännu inte använt några själv, så jag vet ej hur bra de fungerar

Lothorius
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Låter najs

Generellt har Neogames inga problem med hobbyprojekt. Om däremot ekonomiska aspekter tas med, exempelvis vinstdrivning, så är det bra med ett kontrakt innan, då det inte känns kul om andra snyltar på vad man har gjort.
 
Top