Nekromanti World of Mundana

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Tjohopp!

Jag är som säkert många av er fast i WoW (world of warcraft, stort internetbaserat datorrollspel). Dock så har jag funderat på att det är lite trist att man inte kan göra alla de saker som man kan i Mundana, typ som att reanimera vandöda, äga skepp, göra "vardagliga saker". Så jag tänkte att det vore ball om någon gjorde ett wom, world of mundana. Dock så förstår jag att detta aldrig kommer att hända. Så jag började fundera på om man kunde göra något slags textbaserat wom. Utan en massa äckliga lvls och sånt tjafs. Så man kan springa runt i Mundana och träffa andra äventyrare, pakta ihop sig och sånt. Vore inte det ball?

Dock så är jag ingen programmerare. Men jag tänkte bara fråga om det är ALLT för svårt att göra något liknande. Delmålet jag har är dock att få upp en stad i Asharien, typ Jarla. Tänkte ha ungefär samma uppbyggnad som Arenan (gillar dock inte spelet så mycket, men jag tänkte mig att det vore praktiskt att ha det ungefär så)...

Men innan jag fortsätter så vill jag veta om detta är genomförbart... Och om ni tror att en helt oerfaren snubbe inte kan fixa det, finns det då några som är villiga? :gremtongue:

hej svejs...
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Skall läsa IT i tre år efter sommaren så då kan jag hoppa på det :gremsmile:

Nämen det skulle faktiskt vara lite roligt med något sådant som ett textbaserat "strategi"spel.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Vet dock inte om det skall bli ett strategispel. Men tanken är att man skall kunna göra allt som man kan i ett bordsrollspel, typ.

Men det jag vill åstadkomma är att man skall kunna spela i Mundana. Och träffa andra rollspelare, eller rättare sagt deras karaktärer. Och om man spelar med sin karaktär länge, så skall man typ kunna bli mäktig, såsom skeppsägare, baron eller vad man nu vill bli.

En annan sak som är ett problem är det visuella. Det är svårt att måla upp en bra bild av hur det ser ut. Iaf om man lyckas skapa hela Asharien (nu drömmer jag)... blir lite svårt att kontrollera vart alla är, då landet är så grymt stort! Om man jämför med wow, så är ju den världen väldigt liten. Men som sagt, man kan ju börja med att spela i en stad med omgivning, typ jarla, då denna stad är beskriven bra, och man kan spela många olika sorters personer, magiker, troende, krigsman, lärd, tja vad man vill. Men om man spelar i jargien så kan man ju typ inte spela magiker...
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Du menar som ett MUD (Multi-User Dungeon), alltså ett helt textbaserat datorrollspel i realtid?

Varför inte. Jag har erfarenhet från ett MUD vid namn SvenskMUD och det är riktigt roligt. Jag skulle uppskatta ett MUD baserat på EONs regelsystem och spelvärld, men det finns nog några problem med att genomföra detta.

Frågan är hur man ska lyckas överföra hela EONs komplicerade regelverk, med allt från avancerade stridsregler, över trettiotalet valbara yrken och resor på andeplanet till programmeringskod och få det att fungera. Jag är ingen programmerare, men jag tror det är ganska svårt ändå.

Dessutom kan ett vanligt MUD liknas väldigt mycket vid ett peka-klicka-äventyrsspel, men istället för att använda datormusen så ska man skriva in korta, enkla textkommandon för att interagera med omgivningen. Själv anser jag inte att EON främst går ut på att grundligen utforska en värld, så själva formatet passar kanske inte ihop med EON. Jag tror dock inte att den att den breda massan uppskattar detta. Sedan den nya trenden med MMORPG:s kom intågande så tror jag många anser att tekniken är föråldrad.

Nu låter jag troligtvis väldigt negativ till det hela, men jag tycker faktiskt att det är en bra idé. Om någon bara kommer, fram med en idé om hur man kan anpassa formatet så att det blir EON-specifikt och är genomförbar så är det bara att tuta och köra.

- Lorindor, väntar redan...
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
det finns faktiskt. här följer en direkt kopiering om spelet. ganska tråkigt öde....

Eon som dataspel!

I januari 2001 gick dataspelsutvecklaren Computerhouse GBG AB i konkurs, vilket medförde att utvecklingen av dataspelet baserat på Neogames AB:s bästsäljande rollspel Eon avstannade. Dataspelet, EON: The Face of Deception var i Alpha-fas, med delar av spelet färdiga. Bland annat visades den första delen av spelet upp inför hugande publik på spelmässan ECTS 2000 i London, där det bland annat hamnade på topp-tre-listan över de mest intressanta kommande datarollspelen.

Läget just nu är att spelet ligger på is. I nuläget är det inte troligt att EON: TFoD någonsin kommer att färdigställas eller släppas. Mer info kommer här om det händer något.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Det där var ett dataspel där man hade sin karaktär och gick runt med den...
Det fanns faktiskt ett demo där man slaktade nått hyggelmonster och så där (nej det går inte att få tag på)...

Nyheten där är lite vilseleddande, "troligen inte färdigställas" är ett för svagt ord, det kommer inte färdigställas (inom de närmaste 5 åren iaf).

Varför inte Neogames ger projektet till något nytt företag:
Rättigheterna och copyrighten med mera tog företaget med sig i sin konkurs och Neogames satsar inte på att köpa loss de rättigheterna.

Använd sökfunktionen här på forumet för mer information om spelet, det har varit jättemånga trådar uppe om det.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Rättigheterna och copyrighten med mera tog företaget

För att klargöra - rättigheterna till kod/grafik ja. Inte till Eon som dataspel.

Nackdelen är att när Eon CRPG skulle göras hade det en budget på 2Mkr om jag inte minns fel. Idag är en motsvarande satsning 20Mkr. Minst.

Men det var kul - 15.000 rader inspelad dialog. Jag får se om inte demot kan släppas snart. Det är iaf 45 minuter spelglädje. =)
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Om ni släpper demot måste ni ju följa upp det eller förändra demot så att det blir något ut av en mini-fulversion.

Segt med dialogen dock, var det ni eller dom som skrev dialog?

Hur mycket hade NG överhuvudtaget besstämt om spelet i sig?
Allting bestämdes hos er och sedan så gjorde dom de bara eller sade ni bara vad det skulle vara och handla om så fixade dem resten?
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Jag har, under ungefär ett års tid, arbetat idéellt för ett amerikanskt företag som heter Iron Realms Entertainment (IRE). De utvecklar ett antal så kallade MUD (Multi User Dungeon) som allihopa drivs som separata grenar och har olika världar. Den värld jag programmerar på heter Aetolia och är en väldigt detaljerad (och rätt stor) värld.

Spelet har ett mörkt tema med vampyrer och odöda som vandrar världen om natten (dagtid gömmer de sig i sin stad där de kan fly solen). Det finns fyra städer där allting sköts av spelare så som politik, handel och så vidare. Det finns gott om "questar" där spelarna kan tjäna experience (ja, Aetolia är levelbaserat) och pengar.

Dags att gå tillbaka till ämnet - jag lekte faktiskt med tanken att skapa ett MUD baserat Eons värld bara för att det är roligt att programmera. Om jag får en grupp som är intresserad av att hjälpa mig med designandet, och då helst på engelska eftersom det finns en större marknad då, så kan jag försöka få en licens för spelmotorn som ligger i botten för Aetolia och de andra IRE spelen samt prata med Neogames om tillstånd att använda världen.

Precis som det sades i ett inlägg ovanför så kan man ju börja med en stad och sedan jobba utåt. Det är mycket jobb, men inte på långa vägar omöjligt.

Hör av dig om du vill veta mer om Aetolia eller om mina idéer :p

Lothorius
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag kan inte mycket om just programmering men jag skall (som sagt) börja läsa bl.a programmering efter sommaren.

Om du kastar dig in i det här så skicka gärn ett PM, om du har ideer eller liknande, skicka ett PM, om du vill säga hej, skicka ett PM...
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Nix, inte MUD

Jag gillar inte MUDar. Vet inte varför, men nix. Tänkte mig mer åt Arenan-hållet, det upplägget. Vet dock inte hur man skall spela det. Men tänkte mig att man kunde börja med att ha Jarla, och bygga upp den. Så att man kunde gå till olika ställen och göra olika saker.

Sedan när man väl (om man väl... ) får upp detta så lägger man till en stad. Och sedan en till, sedan lite land och sedan något annat.
 
G

Guest

Guest
Re: Nix, inte MUD

Visst det är inget fel med arenans regelsystem men sättet som det styrs på är ju helt felaktigt, jag skulle nog hellre se att något företag köpte upp rättigheterna till eon:fod och gjorde klart det.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jupp

Klart att det är ballast om det är en 3d värld. Dock så vet jag inte om man siktar lite för högt då. Och som marco skrev så skulle det kosta en hel del pengar.

Håller med om att Arenans system är lite knas. Dock så är det den typen av spel som man skulle kunna utgå. Fast med en massa färdigheter och annat.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Låter najs

Hmm, som jag skrev på ett annat ställe så tycker jag inte om MUDar så mkt. Men om du tror att man kan göra det bra så.

Det jag vill är att man skall kunna rollspela... få bildliga upplevelser (känns som om MUDar är lite för mkt textiga), kunna vara på en massa olika platser, göra olika saker (tänk dig att kunna ta hand om en förläning, eller ett handelshus... eller ha ett nekrofäste... )
 
G

Guest

Guest
Re: Jupp

Faktiskt skulle jag inte bry mig om det var 3d eller ej, men arenan drar tillsig skräpfolk nuförtiden, något ett eon på samma teknik antagligan också skulle göra.

Men iallafall, jag ska antagligen vara med och göra ett GPL mmorpg, om jag då ser till att reglerna är tillräkligt modulära (genom förslag) kan det nog bli så att det blir en eonversion.
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Re: Låter najs

Fördelen med den "motor" som Aetolia bygger på är att man får ganska mycket frihet i hur man bygger världen. Strider är icke-linjära, vilket gör det enkelt att bygga in Eons regelverk i det hela. Dessutom kan man skapa kommandon för att hjälpa till med allt som har med rollspel att göra.

När det kommer till att ha förläningar och handelshus så är det inte på långa vägar omöjligt, även om en sådan sak kräver ganska mycket balansering av spelet. Dock definitivt en intressant idé som jag gärna spinner vidare på.. Och egna hus/slott/fästen/kyrkor/you name it kan också göras.

Visst, det vore helt klart häftigast om man kunde få allt i 3d, men med lite fantasi så kan även text vara suveränt bra. Har själv provat spela rollspel direkt över IRC ett antal gånger med min spelgrupp (alla flyttade åt olika håll, hehe) och det har gått bra. Tar lite längre tid, men det blir faktiskt i många fall bättre spel än runt ett bord..


Lothorius
 

Demolas

Veteran
Joined
14 Feb 2002
Messages
62
Location
Edsbro
Det jag skulle också vilja se är en mod till Rome:Total War typ, Mundana: Total War det skulle vara mums att köra som vilken nation som helst i Mundana.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Låter ännu mer najs

Gött, jag gillar att man kan utveckla sina karaktärer till att bli mäktigare (som sagt typ baron, handelshusherre eller ledare för magikerhus).

Vill också ha eons system, det lär ju gå kanska så fort, snabbare än i bordrollspelet iaf =).

Det där med bilder och sånt... antar att jag inte har så mycket att välja på. Men lothorius, kan man inte trycka in stämningsbilder i MUD? Har inte sett någon, men tänkte att det kunde funka.
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Re: Låter najs

Om det du skriver stämmer, så verkar det inte vara så stora problem att göra ett MUD av EON. Får verkligen hoppas att det stämmer, det låter ju för bra för att vara sant. Bara Neogames tillåter det så... Go for it!

Visst, det vore helt klart häftigast om man kunde få allt i 3d, men med lite fantasi så kan även text vara suveränt bra.
Visst har du så rätt så! Med text kan man beskriva vad som händer runt om en, förklara hur världen ser ut etc. precis som SL gör vid bordsrollspel. I ett MUD finns alla texter förprogrammerade i spelet, och de kommer fram när något speciellt händer. Det är som att läsa en bok där man själv är huvudpersonen och man har möjligheten att ändra handlingen lite som man vill.

Fördelarna som jag kan finna med MUD gentemot bordsrollspel är att man kan spela helt i sin egen takt. Man blir inte stressad av de andra spelarna, man kan sluta spela när man vill och så har man en helt neutral spelledare för en gångs skull. :gremgrin:

Nackdelarna är å andra sidan att kroppsspråk, gester och betoningar försvinner. Dessutom tycker jag iallafall att det är svårt att hålla ihop i en grupp, ett 'party', eftersom det är svårt att veta var de andra är (detta är åtminstone min erfarenhet från MUDar). Det blir mest att man går omkring ensam.

Fryksdal skrev tidigare i tråden att han tyckte MUDar var för "textiga". Visst har han rätt, det går nog inte att trycka in allt för många bilder i ett MUD, men jag tror resultatet blir mer likt EON om det är ett MUD istället för ett MMORPG i 3D. Om vi dessutom börjar bygga upp Mundana i en 3D-värld så finns risken att vi förstör folks personliga bild av hur Mundana ser ut. En beskrivning i textform ger upphov till tolkningar och varje person får själv fantisera fram hur miljöer och personer ser ut.

Jag känner att jag behöver ta en programmeringskurs så att jag kan hjälpa till... :gremfrown:

- Lorindor, riktigt uppspelt av förväntan.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Mundana i 3d

Hmm, håller inte med om att det största problemet är att man kan förstöra andras bild av det hela. Största problemet är nog att få några som kan göra det till ett mmorpg, typ designa och sånt... många miljoner kronor...

Och dels så tror jag att det inte skulle vara så lätt att förstöra någras bilder av Mundana. Då man helt enkelt rippar utseendet ifrån bilder och sånt i böckerna (de som är bra vill säga)...
 
Top