Nekromanti World of Darkness

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Vår spelgrupp har just skaffat WoD och jag har nu läst en del i boekn. För tillfället har jag bara en fundering (men vänta ni bara, det kommer nog fler). Denna är: Måste man ha "Merit-Resources" (eller vad det nu är) för att kunna köpa vapen och utrustning? Man FÅR väl inte "Merit-Resources" från början, man måste väl "KÖPA" det i början, eller?

//Emil "Kanturi" Nises, hoppas att ni fattar vad jag menar...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Måste man ha "Merit-Resources" (eller vad det nu är) för att kunna köpa vapen och utrustning? Man FÅR väl inte "Merit-Resources" från början, man måste väl "KÖPA" det i början, eller?

Meriten Resources är i tanken någonting man köper i början av spelet. Köper man det inte så är man uteliggare, eller nått i den stilen.

/Honken
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Så.. om man inte har nåt i det så är man uteliggare, typ. Om man har 1 så är man... någon som inte får så bra betalt, typ (ta inte illa upp där ute) en korvgubbe eller nåt? 2, en polis kanske? 3, läkare, eller? 4, bankman, möjligtivis? till sist 5, en högt uppsat riksdagsman, typ Göran Persson eller nåt? Eller så får man bara mycket/lite pengar från sina föräldrar (som det står i boken) eller kanske har man vunnit på lotto och får $10'000/månad???

//Emil "Kanturi" Nises, spawnar på ideér...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Det där med inga Resources = uteliggare gällde i gamla WoD. I det nya antas alla rollpersoner ha nog med pengar för mat, husrum och transport. Resources täcker i stället hur mycket pengar man har att röra sig med utöver detta, så man behöver itne oroa sig för att ha en rollperson som är uteliggare bara för att man inte har köpt några Resoruces. Om man däremot vill kunna införskaffa roligare utrustning än mjölkpaket och bussbiljetter bör man ha högre värden.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag tycker iaf att det vore lättare att man fick ett startkapital och sedan fick röra sig med det. Allting skulle bli så mycket lättare då...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag tycker iaf att det vore lättare att man fick ett startkapital och sedan fick röra sig med det. Allting skulle bli så mycket lättare då...

I World of Darkness natur ligger ju detta att man kanske inte ska behöva sitta och ha superbra koll på varje enskilt utlägg.

/Honken
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Kom att tänka på en annan sak angående WoD och tänkte att jag lika gärna kunde ta den i denna tråden. Det är såhär att jag har varit spelledare ett tag, och nu ska jag överlåta spelledandet av WoD till en kompis, se vad han går för liksom. Men jag vill fortfarande inte släppa spelledandet så jag kommer att spelleda WoD lite smått jag med. MEN, han som ska spelleda mest (fr.o.m. nu heter han Magnus) ska ha vampyr-, varulv- och magiboken och jag har sagt att jag inte vill ha något med dem att göra eftersom att det kan förstöra spelupplevelsen om jag vet för mycket om det övernaturliga när jag spelar. Så när jag spelleder så kommer jag inte använda mig av övernaturliga saker (vampyrer, varulvar och magi) utan bara vanliga saker, så som massmördare och luffare. Min fråga är nu hur jag på ett bra sätt kan få en obehaglig (kanske t.o.m. skrämmande) stämning när jag spelleder utan det övernaturliga (spelarna vet redan om jag inte kommer att använda mig av något övernaturligt så det oroar dom sig inte för).

//Emil "Kanturi" Nises, hoppas att ni hände med...
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Det är inget problem med att involvera övernaturligheter utan att för den sakens skull använda ett av de tre påbyggnadsspelen. Jag rekommenderar Ghost stories som inspiration.

Om man sen spelar utan övernaturligheter så är det väl egentligen ingen större skillnad mot med, man flyttar bara fokus för rädslan till något annat, det är fortfarande samma känsla.

/Marcus tror att han kanske var lite matnyttig
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag kan berätta om ett äventyr som jag spelledde där jag inte använde mig av någon av de tre böckerna men ändå fick en väldigt bra skräckstämning... Det hela började med att de skulle till en båt vid namn Carpe Diem och hämta ett okänt föremål från Container 13. Båten anlände inte till hamnen och när de frågade kustbevakningen så fick de veta att båten hade stannat en bit ute till sjöss. Polisen i gruppen såg till att de fick låna en båt och halvvägs så mötte de båtens besättning i livbåtarna, kaptenen berättade att två mannar försvunnit i lastutrymmet och att han inte ville ta några risker så han överlåter det till kustbevakningen helt enkelt. När de väl kommer till båten så kan skräcken sammanfattas i några punkter.
1. En person befann sig stundvis i kontrollrummet och såg till att båten började åka igen, dock var enda lyset från kontrollpanelen så de såg bara siluetten av honom då han försvann sen.
2. En av containrarna hade ett konstant bankande från sig så länge de befann sig på det däcket, vilket var ganska psykande. När en av dem klättrade upp och kollade ner så slutade det banka och han kunde se att containern var tom. (Man är rädd för det okända :gremwink:)
3. När de kom till våningen där Container 13 befann sig kunde de se att en container var uppbruten inifrån, nr 14. (Givetvis trodde de att det var 13 men sen blev de klokare).
4. I Container 13 så fanns en staty föreställandes en väldigt klassisk demon med vingar, klövar och hela rubbet. De blev rätt skraja först, men sen insåg de att den inte rörde sig. Demonstatyn bet även tag i en av dem varje gång de halkade när de skulle bära statyn samt när de åkte i båtarna hemåt, pga en våg (eller lite liv i statyn?) vilket var ganska psykande.

Så kort sagt, folk är rädda för det okända och okontrollerbara, vilket man inte behöver vamp, were eller mage för att fixa. De ska ändå inte riktigt kunna slåss mot faran om den ska vara riktigt läskig. Människor som är okontrollerbara och okända är också läskiga, låt dem komma till ett övergivet mentalsjukhus så kommer de bli rätt skraja när en (kanske) galen person dyker upp vettja. Så länge de inte vet om de ska döda honom eller inte så är det läskigt.

Hoppas det där hjälpte nåt, har blivit rätt frälst av regelsystemet i WoD just för att det är så enkelt :gremgrin:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Jag ser Resources som en abstraktion från pengar och för att slippa räkna kronor och ören (om man vill, för det finns faktiskt beskrivet i Merit:en hur mycket pengar man har tillhanda per månad och som förmögenhet) genom att säga att pryl X kräver att man har Resources Y för att kunna ha inhandlat och uppehålla (kanske främst gällande fordon som kostar per månad med underhåll osv.)

Det är ungefär samma sak som Wealth i D20-Modern skulle jag säga.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Klassiska skräckelement är oförmåga att kontrollera händelser och sin omgivning och isolation.

Så sätt spelarna i situationer där de är isolerade (mobiltelefonen går sönder ute i vildmarken eller bilen krashar där de inte har täckning eller de är djupt under marken osv.) samt ha lite överraskningar i skjortärmen.

Jag skulle hämta inspiration från tidiga Arkiv X avsnitt där de ofta stöter på underliga (skräckinjagande) motståndare och förklaringen är inte alltid övernaturlig utan föremål för tolkning. Eller varför inte "När lammen tystnar" där man måste köpslå med Djävulen (Hannibla Lector) för att komma åt ett annat monster?

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Utan resources så har man INGA pengar enligt spelet. För detta behöver man inte nödvändigtvis vara uteliggare utan du kan bo hemma hos mamma och pappa och vara arbetslös utan att föräldrarna har råd att ge någon almosa t.ex. Eller så kan du vara en squatter som bor i en rivningskåk?

Nåväl, listan du räknar upp låter helt ok. Fast jag vill påpeka att Resources inte nödvändigtvis måste innebära att din RP har ett jobb utan det kan vara att han investerat smart i fonder eller har en "trust fund" från sina rika föräldrar eller liknande som ger honom en månatlig inkomst.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Det där med inga Resources = uteliggare gällde i gamla WoD. I det nya antas alla rollpersoner ha nog med pengar för mat, husrum och transport.
Det har du faktiskt helt rätt. Att jag glömde det när jag skrev mitt förra inlägg är ju helt fantastiskt med tanke på att jag läste om Merit:en så sent som igår :gremsmile:

C.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Låter riktigt fränt... ska nog se om jag kan snickra ihop något liknande...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
The Texas Chainsaw Massacre och Wrong Turn är dagens filmtips för ämnet.
i båda fallen handlar det om att bli fast i en vildmarken tillsammans med psykopatiska inavlade galningar.

House of 1000 Corpses och The Devil's Rejects är helt klart inspiration de med, sedan är ju The Devil's Rejects en helt klart vacker film som faktiskt är värd att se, vilket jag drar mig för att säga om 1000 corpses, men hey det är Rob Zombie, det är skräck och Sheri Moon visar häcken, då ska det ses.

House of wax får också vara med föresten, mest för att det är så skönt att se Paris Hilton få ett järnrör genom huvudet.

bara genom att tänka på dessa filmer känner jag mig sugen på att dra igång nån typ av inavlad kanibalfamiljs kampanj.

av någon bisarr anledning, varför vet jag ej så tänker jag på Marilyn Mansons video "Sweet dreams" när detta ämnet diskuteras, tror jag lyssnade mkt på den när jag skrev ett liknande scenario till vampire, fast med en mindre sekt med mkt depraverade vampyrer som karaktärerna tvingades spendera ett par dagar hos eftersom deras bil "råkade gå sönder".. Ju längre tid som gick desto mer insåg de att de ogillade sina nya vänner och desto mer insåg de att de var fast där och antagligen stod på menyn.
 
Top