Nekromanti World of Darkness

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Nu har grundregelboken till World of Darkness kommit, tillsammans med Vampire: the Requiem. Är det någon som hunnit läsa igenom det och formulerat några åsikter (själv har jag kommit ett par sidor, men lovar att säga något klokt när jag läst klart)?

Spontant undrar jag varför så många skräckspel känner sig tvungna att lägga in ett gäng kampsportsmanövrer på Batman-nivå. Redan i gamla Chock var stridskonsten det absolut mäktigaste man kunde lära sig om man ville ge sig i närkamp mot ett monster. I Kult kunde man till och med flyga och slå monstren på avstånd. Hur det är i WoD vet jag inte ännu, men det finns en hög med stridsrelaterade merits som av bilderna att avgöra ser ut att vara hämtade från en Hong Kong-actionfilm. Vad är otäckast? Sven Svensson möter en varulv, eller Bruce Lee möter en varulv?
Nog om det. Åsikter, någon?

/tobias
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Du vet hur amerikaner är.. igentligen allt som behöver sägas om deras sett att se på österlänsk kultur osv.

Tankar PDF'n just nu för att se om det är värt att lägga pengar på, men enligt alla sneakpeaks osv så tvivlar jag starkt på det.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hämtade också ut boken för ett par dagar sen. Har tyvärr inte hunnit läsa så mycket ännu då tiden käkas upp av allt annat onödigt som skall göras.

Själv fick jag en hel del känsla av Hunter när jag började läsa boken. Kanske för att bilder och stämningstexter påminner en hel del om just regelboken till Hunter.

För de som spelar WOD så finns kanske inte så mycket nytt att hämta egentligen. Skillnaden är ju bara att man får en gedigen regelkärna att använda sig av på det sätt man önskar och kanske till de kampanjer man inte spelat ännu.
Reglerna är enkla. Nästan simpla i vissa saker. Själv brukar jag nästan alltid bedömma ett rollspels regler efter dess sätt att hantera strid och skador samt hur det sker. I stridssituationer brukar oftast en hel del färdigheter processas så det är lämpligt anser jag.
WOD gör det rätt så enkelt och reglerna för strid är knappast detaljerade. Mycket mer åt det cineastiska hållet. Vilket i sin tur gör att de kanske passar bra till ett av mina nu pågående projekt. Jag måste i alla fall testa...

Nya Vampire har jag inte köpt ännu. Frågan är om jag kommer göra det eftersom jag sitter på 2:a versionen med tillhörande hyllmeter moduler samt att det inte har spelats Vampire på länge i min spelgrupp. Nya versionen kanske ger ett annat insteg i WOD som vampyr än vad klaner, Camarilla och Sabbat har gjort tidigare. Jag hoppas de behåller mycket av ideérna från Sabbat dock. Förhoppningsvis mer skräck och mindre såpopera med andra ord. Vi får säkert se längre fram i tiden vart WW tar oss i WOD.

Slutligen kan man kanske hoppas på fler inriktningar i WOD och fristående kampanjer likt Giovanni Chronicles.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Om man jämför med att använda ett svärd eller en pistol så verkar inte de obeväpnade stridskonsterna speciellt bra. Den enda teknik som jag kan tänka mig är lite obalanserad i vissa fall är "Wirhlwind Strike", men då bara för att det i övrigt är så ovanligt med många attacker i nya WoD. Stridskonsterna finns nog med för att någon ska använda obeväpnad strid över huvud taget.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Du har rätt i att de egentligen inte är speciellt effektiva jämfört med beväpnad strid, men min poäng är att så relativt stor regelmängd läggs ner på boxning och karate. (Egentligen är det bara ungefär två sidor, men det känns som om de stridsrelaterade fördelarna är oproportionerligt många, och framför allt, att de inte passar in i den skräckstämning man antagligen vill uppnå.) Om man vill spela skräck à la Buffy är det vettigt med detaljerade kampsportsregler, men så har jag aldrig fått för mig att White Wolf tänkt sig World of Darkness.
Det är hur som helst egentligen inte någon stor sak, jag reagerade mest på att upplägget med boxning och en generell asiatisk hopp-och-spark-stridskonst kändes väldigt lik Chock, vilket var en liten överraskning. Märkligt nog kändes hela WoD ganska likt Chock, kanske för att det är de enda två generella skräckspelen jag läst. (Jag ska här påpeka att en jämförelse med Chock inte är något negativt. Jag gillar det spelet, även om det idag är ganska föråldrat och omständigt.)
De främsta invändningarna jag har mot WoD är färdighetslistan. Det finns fem-sex olika färdigheter för att övertala, ljuga, bluffa och konversera, medan så olika aktiviteter som att laga en bilmotor och måla en tavla hanteras av en och samma färdighet. Det känns inte riktigt rätt. Om det nya stridssystemet kan man säga en hel del. Man måste dock erkänna att det verkar extremt snabbt, vilket troligen är vettigt.

/tobias
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Kort recension av nya WoD

  • Attribut + Attribut
  • Attribut + Attribut + Färdighet
  • Attribut + Färdighet
  • Färdighet + Färdighet
  • På alla tillkommer också eventuella modifikationer
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Fråga angående recensionen

# Attribut + Attribut
# Attribut + Attribut + Färdighet
# Attribut + Färdighet
# Färdighet + Färdighet
# På alla tillkommer också eventuella modifikationer
Berätta gärna var i reglerna du hittar att man kan slå för Attribut + Attribut + Färdighet eller Färdighet + Färdighet! Jag hittade det ingenstans när jag skummade igenom regelboken. Däremot hittade jag på sid 122 en regel som säger att man INTE bör kombinera mer än två värden i ett slag, och att man ALDRIG använder två färdigheter.

Utöver detta skall man slå om alla 10'or man slår enligt reglerna, men de skriver också att det är tänkbart att man skall kunna slå om alla 9'or och 10'or eller till och med alla tärningar som visar 8'a eller mer.
Japp, det är tänkbart; det är nämligen ett förslag på hur man kan låta magiska föremål eller övernaturliga förmågor ändra reglerna.

Min åsikt är nu formad till att det egentligen är ganska liten skillnad mellan systemen, men att det nya uppnår samma effekter på ett snabbare sätt. Striderna blir fortfarande ganska orealistiska, men nu uppnår man den orealistiska effekten efter ett tärningsslag istället för tre-fyra stycken, vilket är en klar förbättring.

/tobias
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Fråga angående recensionen

Citat:
# Attribut + Attribut
# Attribut + Attribut + Färdighet
# Attribut + Färdighet
# Färdighet + Färdighet
# På alla tillkommer också eventuella modifikationer

Berätta gärna var i reglerna du hittar att man kan slå för Attribut + Attribut + Färdighet eller Färdighet + Färdighet! Jag hittade det ingenstans när jag skummade igenom regelboken. Däremot hittade jag på sid 122 en regel som säger att man INTE bör kombinera mer än två värden i ett slag, och att man ALDRIG använder två färdigheter.
Jag hittade det överallt där det stod vilka attribut eller färdigheter man skulle använda vid utövning. Problemet var att jag läste det som att man skulle slå alla uppräknade till ett och samma slag, där de gjorde distinktionen med ett litet komma eller ett 'and' i samband med radbrytning eller liknande. Helt enkelt dålig typografi som gör budskapet svårt för läsaren att ta till sig.

Däremot hittade jag också paragrafen som beskriver att man aldrig skall använda två färdigheter.

Så om jag omformulerar mig:

WoD har nu strömlinjeformats till att använda tärningspölar som är helt beroende på situationen och upp till spelledarens bedömning och inget som är slutgiltigt nedpräntat i reglerna. Vad skall man då ha regler till..

Citat:
Utöver detta skall man slå om alla 10'or man slår enligt reglerna, men de skriver också att det är tänkbart att man skall kunna slå om alla 9'or och 10'or eller till och med alla tärningar som visar 8'a eller mer.
Japp, det är tänkbart; det är nämligen ett förslag på hur man kan låta magiska föremål eller övernaturliga förmågor ändra reglerna.

Min åsikt är nu formad till att det egentligen är ganska liten skillnad mellan systemen, men att det nya uppnår samma effekter på ett snabbare sätt. Striderna blir fortfarande ganska orealistiska, men nu uppnår man den orealistiska effekten efter ett tärningsslag istället för tre-fyra stycken, vilket är en klar förbättring.
Nej där har du allt fel. Gå till din regelbok och läs sidan 134 och första spalten på sidan 135 en gång till. Stycket heter Systems: Permutations.

Det jag finner aggraverande där är till exempel beskrivningarna på varför man skall använda sig av '9 Again' eller '8 Again' där man pekar på vissa speciella vapentillbehör. Dessa vapentillbehör har redan fått modifikationer i stridskapitlet som gör de farligara än normala vapentillbehör, vad är då vitsen med att ge de ännu mer förmåner via att opta systemet?

Deras exempel på 'Rote Actions' talar för mig också, då det rör sig om en nedladdad ritning över en bomb som karaktären vill bygga. Ingenting udda, mystiskt eller magiskt med det - en helt normal bomb enligt ritning.

Slutligen har du helt rätt i att WoD är cineastiskt, det förvånar mig att det tog dess fjärde inkarnation av systemet innan du insåg det. Problemet är att som Tufva skrev på IRC-kanalen - "IMHO, ett system som bygger på att man med hjälp av en berättande spelledare och så få tärningsslag som möjligt ska få en cineastisk känsla är ett ungefär lika cineastiskt system som sten-sax-påse refererat av en radiosportkommentator." - vilket jag fullkomligt håller med honom i. Nya inkarnationen av Storytelling System har blivit mer av ett lotteri än trovärdigt cineastiskt rollspelssystem.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Några fler frågor

WoD har nu strömlinjeformats till att använda tärningspölar som är helt beroende på situationen och upp till spelledarens bedömning och inget som är slutgiltigt nedpräntat i reglerna. Vad skall man då ha regler till..
I vilket rollspelsystem är tärningsslagen INTE beroende av situationen och av spelledarens bedömning?
I det gamla systemet bestämde spelledaren, utifrån situationen, en egenskap och en färdighet man ska slå för, samt en svårighetsgrad. I det nya systemet bestämmer han, utifrån situationen, en egenskap och en färdighet man ska slå för, samt en modifikation. Jag inser inte vari den enorma skillnad ligger som gör det nya systemet så genomuselt.

Det jag finner aggraverande där är till exempel beskrivningarna på varför man skall använda sig av '9 Again' eller '8 Again' där man pekar på vissa speciella vapentillbehör. Dessa vapentillbehör har redan fått modifikationer i stridskapitlet som gör de farligara än normala vapentillbehör, vad är då vitsen med att ge de ännu mer förmåner via att opta systemet?
Förstår jag din poäng rätt om jag tror att du tycker att regelsystemet är dåligt för att vissa vapen, föremål, krafter och situationer använder specialregler? Om dessa sedan är magiska eller bara bra spelar väl ingen roll i sammanhanget?

Slutligen har du helt rätt i att WoD är cineastiskt, det förvånar mig att det tog dess fjärde inkarnation av systemet innan du insåg det.
Peka gärna ut vad det är jag skrivit som föranleder den kommentaren!

/tobias
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Re: Fråga angående recensionen

Helt enkelt dålig typografi som gör budskapet svårt för läsaren att ta till sig.

Låter som en desperat undanflykt i mina öron. Tycker inte man kan klaga på typister/layout människor i de nya böckerna. De är skitsnygga, faktiskt, och jävligt välproducerade.

I övrigt är jag helt med på Gurgehs linje - de har strömlinjeformat systemet avsevärt. Använder WoD systemet hellre än något av de tidigare, faktiskt, även om det definitivt inte är mitt favoritsystem. Den platsen innehas effektivt av det övernaturligt bra Unisystem (min åsikt - inget annat).

WoD har nu strömlinjeformats till att använda tärningspölar som är helt beroende på situationen och upp till spelledarens bedömning och inget som är slutgiltigt nedpräntat i reglerna. Vad skall man då ha regler till..

Det jag personligen anser att de är till: riktlinjer. Man får en dos möjligheter och förslag, sedan kan man göra det man själv vill med det. Huvudsaken är att det redan från början placeras på en bra nivå.

I min värld är detta ett jättelyft från de tidigare versionerna, som bara blir tärningsrullning och matematik-SM.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Uppföljning & avslut.

Helt enkelt dålig typografi som gör budskapet svårt för läsaren att ta till sig.
Låter som en desperat undanflykt i mina öron. Tycker inte man kan klaga på typister/layout människor i de nya böckerna. De är skitsnygga, faktiskt, och jävligt välproducerade.
Härligt för dig. Personligen anser jag att böcker som blandar typsnitt på samma sida och som inte har ett enhetligt typsnitt förutom på regelbrödtext som totalt värdelös typografi. Man blandar inte två helt distinkt olika typsnittsfamiljer på samma sida, man byter inte ut typsnittet på teasersidorna till kapitlen mellan varje kapitel, man byter inte typsnitt mellan de olika stämningstexterna som finns i boken. Det är helt enkelt inget enhetligt, ingen harmoni och bara en nybörjares lek med häftiga typsnitt. Vem skulle till exempel drömma om att göra en hel berättelse i Amerika-typsnittet förutom den som satt just World of Darkness? Sedan tycker jag att bilderna och sättningen har blivit klart sämre i alla deras produkter efter Vampire Revised och framåt. Framförallt Demon the Fallen har typografi och bilder som är katastrofal. Men där är våra åsikter tydligen helt åtskilda.

I övrigt är jag helt med på Gurgehs linje - de har strömlinjeformat systemet avsevärt. Använder WoD systemet hellre än något av de tidigare, faktiskt, även om det definitivt inte är mitt favoritsystem. Den platsen innehas effektivt av det övernaturligt bra Unisystem (min åsikt - inget annat).

WoD har nu strömlinjeformats till att använda tärningspölar som är helt beroende på situationen och upp till spelledarens bedömning och inget som är slutgiltigt nedpräntat i reglerna. Vad skall man då ha regler till..
Det jag personligen anser att de är till: riktlinjer. Man får en dos möjligheter och förslag, sedan kan man göra det man själv vill med det. Huvudsaken är att det redan från början placeras på en bra nivå.

I min värld är detta ett jättelyft från de tidigare versionerna, som bara blir tärningsrullning och matematik-SM.
Det har inte varit så förut. Förut har det varit bestämt vilka attribut och vilka färdigheter man skall slå och varför. Sedan förstår jag inte alls vad du menar med att det tidigare var tärningsrullning och matematik-SM när det är exakt samma grund i reglerna nu: Man slår en hög med tärningar, kollar vilka som är 8 eller högre och jämför med svårighetsgraden. Vad är nytt där? I föregående system var det 6 i grund man skulle slå, beroende på situation. I storytelling 2.0 var det 7 eller högre man skulle slå. Samma tanke, samma princip, samma logik, inget nytt. Ibland undrar jag om ni som tycker att nya WoD har spelat de gamla versionerna..

Sedan forsätter vi till Gurgeh.

WoD har nu strömlinjeformats till att använda tärningspölar som är helt beroende på situationen och upp till spelledarens bedömning och inget som är slutgiltigt nedpräntat i reglerna. Vad skall man då ha regler till..
I vilket rollspelsystem är tärningsslagen INTE beroende av situationen och av spelledarens bedömning?
I det gamla systemet bestämde spelledaren, utifrån situationen, en egenskap och en färdighet man ska slå för, samt en svårighetsgrad. I det nya systemet bestämmer han, utifrån situationen, en egenskap och en färdighet man ska slå för, samt en modifikation. Jag inser inte vari den enorma skillnad ligger som gör det nya systemet så genomuselt.
Så har det inte varit i Storytellingsystemet tidigare. Då var det fasta kombinationer man skulle slå enligt reglerna. Nu ger de alternativ och skriver man skall anpassa sig till situationen. Om du läser igenom hur de använder specialförmågor och jämför dess tillämpning i de olika spelen så märker du den skillnad de haft tidigare och också varit en stor inkonsekvens. Denna inkonsekvens fortsätter de nu med och blandar in en stor dos subjektivitet i mixen.

Sedan uppskattar jag inte hur de tillämpar det nya med attributslag där man ibland skall lägga ihop ett primärt och ett sekundärt attribut, medan man i andra fall enbart skall använda det primära. Varför? Se exemplet med att klättra uppför en vägg där de skriver man skall använda Strength och Stamina, medan om man skall klättra snabbt skall man använda Strength och Dexterity. Om man däremot skall stå kvar efter att ha fått en knuff eller ett slag skall man bara slå Stamina. Varför? Logiken och förklaringen till detta tack, då det är 20% chans att få ett lyckat resultat per tärning och man halverar ens tärningpöl när man inte får använda ett sekundärt attribut. Vart är strömlinjeformningen med detta?

Det jag finner aggraverande där är till exempel beskrivningarna på varför man skall använda sig av '9 Again' eller '8 Again' där man pekar på vissa speciella vapentillbehör. Dessa vapentillbehör har redan fått modifikationer i stridskapitlet som gör de farligara än normala vapentillbehör, vad är då vitsen med att ge de ännu mer förmåner via att opta systemet?
Förstår jag din poäng rätt om jag tror att du tycker att regelsystemet är dåligt för att vissa vapen, föremål, krafter och situationer använder specialregler? Om dessa sedan är magiska eller bara bra spelar väl ingen roll i sammanhanget?
Nej du har missförstått poängen. De skriver man skall få bonus om man till exempel har ett magiskt vapen, ett speciellt högre mål, eller utmärkt producerad föremål som man använder sig av som korta exempel. En del av dessa tingestar som man får stora bonusar från med dessa förslag har man redan bonusar från när man läser stridskapitlet. Varför får vissa saker inga bonusar när andra får dubbla bonusar, vari ligger balansen i det hela? Den finns inte är mitt svar. Det är det som är återkommande i hela systemet nu jämfört med tidigare inkarnationer - det är ett subjektivt system vilket det inte var tidigare.

Slutligen har du helt rätt i att WoD är cineastiskt, det förvånar mig att det tog dess fjärde inkarnation av systemet innan du insåg det.
Peka gärna ut vad det är jag skrivit som föranleder den kommentaren!
Den som spelat WoD sedan tidigare har förstått att hela poängen med deras system är att det är cineastiskt och fokuserat på berättelsen och inte på att vara ett verklighetstroget system. Det är hela grunden i deras system - cineastiskt & snabbt. Vart du skrev det? Du skrev Striderna blir fortfarande ganska orealistiska, men nu uppnår man den orealistiska effekten efter ett tärningsslag istället för tre-fyra stycken, vilket är en klar förbättring. i ditt första inlägg här till mig. Sedan slog man inte tre-fyra slag förut, man slog två - ett för att se om man träffar och ett för att se hur mycket skada man gjorde. Sedan fungerade initiativet på samma sätt som i nya versionen.

Med detta avser jag att avsluta hela denna meningslösa diskussion. Jag har gjort ett bortkastat köp genom att köpa nya World of Darkness och skall försöka sälja den så fort jag kan, ty den har ingen plats i min bokhylla. Slutligen: Att klämma in kampsporter och stridstekniker i Merits, vad tänkte de med?

Nej, fy.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: Uppföljning & avslut.

Eftersom du inte vill fortsätta diskussionen nöjer jag mig med att besvara följande:

Sedan slog man inte tre-fyra slag förut, man slog två - ett för att se om man träffar och ett för att se hur mycket skada man gjorde. Sedan fungerade initiativet på samma sätt som i nya versionen.
I den gamla versionen slog man ett slag för att se om man träffade, eventuellt ett slag för att se om det träffade lyckades undvika eller parera. Om man träffade slog man ett slag för skadan och ett slag för att se hur mycket av skadan den träffade kunde skaka av sig. Det blir tre-fyra slag.

/tobias
 

The wanderer

Veteran
Joined
31 Aug 2004
Messages
12
Location
Mjölby
Nu får ni ursäkta om jag struntar i att gå in på spelsystemet då jag varken testspelat eller kan så mycket om det nya. Men så som jag uppfattar det så känns den här nya WOD väldigt mycket mer mystisk.
Att just Vampire fortfarande har sin inriktning på politik och "angst" så att säga är väl en sak. Men dem har ju faktiskt ansträngt sig för att ta bort aha känslan och göra det mer tilltalande för just skräck publiken.

Jag måste ju i alla fall säga att jag uppskattar den nya infallsvinkeln som White wolf har tagit. Å andra sidan så har dem kanske inte bara hunnit slänga in Tzimice blobben under New York än men man kan ju hoppas.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Uppföljning & avslut.

Eftersom det hela redan är avslutat(!) så nöjer jag mig med att hålla med Gurghe. Det nya systemet är mycket abstraktare och samtidigt mycket snabbare. Om man tycker det är bättre eller sämre är väl som alltid en fråga om smak. Jag tycker det är överlägset det gamla, även om det fortfarande finns brister.

(Se där, jag nöjde mig inte med att hålla med :gremsmile:)

/ Havoc
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Uppföljning & avslut.

Eftersom det hela redan är avslutat(!) så nöjer jag mig med att hålla med Gurghe. Det nya systemet är mycket abstraktare och samtidigt mycket snabbare. Om man tycker det är bättre eller sämre är väl som alltid en fråga om smak. Jag tycker det är överlägset det gamla, även om det fortfarande finns brister.
Tur att alla inte tycker likadant då. Saken är den att redan innan boken kom ut och jag läste om systemet i deras små teasers på hemsidan, då hade jag redan moddat reglerna här hemma. Jag körde några speltillfällen med uppsnabbade och mer abstrakta regler som till punkt och pricka stämmer in med vad WW skrev på sin hemsida och som nu även ingår i nya WoD. Då jag har det att jämföra med hur det var jämfört med systemet som jag moddade kan jag bara enkelt säga att det nya är sämre.

Kort sagt, det funkade inte alls enligt mig eller de som spelade då slumpen var alldeles för liten. Man visste på förhand utgången av händelser som löstes genom att använda tärningarna och DET är något som inte är bra i mina ögon. Om det nu inte är så när ni spelar får jag väl bara gratulera, men det var så när vi spelade.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Goda nyheter...

...för mig alltså.

Man visste på förhand utgången av händelser som löstes genom att använda tärningarna och DET är något som inte är bra i mina ögon.
Om det bidrar till att få bort den enormt dålig inbyggda mekaniken i WoD 1.0 så är det ett stort framsteg IMHO där en mäktig person med tio tärningar lätt kunde misslyckas med alla och en med fyra tärningar lätt kunde lyckas med alla. Mao. alldeles för stor slump - och i mina ögon är det mycket bättre med en mindre. Så kanske borde man kolla in spelet, även fast jag valt att ignorera det hittills.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Goda nyheter...

Man visste på förhand utgången av händelser som löstes genom att använda tärningarna och DET är något som inte är bra i mina ögon.
Om det bidrar till att få bort den enormt dålig inbyggda mekaniken i WoD 1.0 så är det ett stort framsteg IMHO där en mäktig person med tio tärningar lätt kunde misslyckas med alla och en med fyra tärningar lätt kunde lyckas med alla. Mao. alldeles för stor slump - och i mina ögon är det mycket bättre med en mindre. Så kanske borde man kolla in spelet, även fast jag valt att ignorera det hittills.
Tja i dina ögon kanske det funkar bra då. Själv så var det bara att sluta slå tärningar helt och hållet eftersom slumpen var som bortblåst. Istället kollade man på totala antalet tärningar de inblandade hade och sen avgöra vem som vann färdighetskampen.

Hur misslyckas man med alla tärningar om man har tio stycken? Det låter som om fröken Fortuna verkligen inte gillar den som misslyckas med så många tärningar. :gremsmile:

Du kan gärna få köpa mitt exemplar :gremwink:.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Re: Goda nyheter...

Jag och min spelgrupp får ofta besök av Murphy :gremwink:

Optimalt brukar det vara att ha fem-sex tärningar om man vill få bra tudelning på slaget, annars brukar det gå åt skogen. :gremtongue:

Men allt är ju en fråga om smak. Personlgien gillar jag inte då spelen får stor slump grej, utan mer baseras p ådet värdet man har. Ungefär den tanke som genomsyrar In the Dark till en viss del - en kunnig person harm ycket större chans att lyckas än någon som är okunnig (även om givetvis et finns en chans för dne okunnig att få in en oväntad fullträff i strid t.ex.).

Och tack för erbjudandet - men efter att jag avslutat min Gehenna-kampanj är jag färdig med allt som heter WoD på en lång tid... (Ja, bortsett från den kommande Orpheus-kampanjen jag är med i som spelare :gremtongue:)
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Kampsport & en liten fråga..

<blockquote><font class="small">Citat "Gurgeh":</font><hr />
Spontant undrar jag varför så många skräckspel känner sig tvungna att lägga in ett gäng kampsportsmanövrer på Batman-nivå. Redan i gamla Chock var stridskonsten det absolut mäktigaste man kunde lära sig om man ville ge sig i närkamp mot ett monster. I Kult kunde man till och med flyga och slå monstren på avstånd. Hur det är i WoD vet jag inte ännu, men det finns en hög med stridsrelaterade merits som av bilderna att avgöra ser ut att vara hämtade från en Hong Kong-actionfilm. Vad är otäckast? Sven Svensson möter en varulv, eller Bruce Lee möter en varulv?
Nog om det. Åsikter, någon?
[/quote]

Jag håller helt med om att det inte passar in i en skräckstämning, men detta genomsyrade också förra utgåvan av WoD. Tillägget "Combat" radade upp ett antal mer eller mindre apeshit-brutala kampsportsmanövrar man kunde köpa.
Å andra sidan har jag aldrig spelat vampire som skräck, och jag ser det inte som ett skräckrollspel alls. För mej är det ett intrig- och röj-rollspel med supernaturella kreatur av alla de sorter.
Jag skulle möjligen kunna tänka mej spela skräck som mortal i "Victorian age" modulen om de var mer detaljerat beskrivna.

--------------

Här kommer en allmän fråga om WoD eftersom det verkar vara ganska många som är insatta i vad WW håller på med i den här tråden.

Skulle dom inte avliva Vt:M ? Det var det sista jag hörde, och så kastar dom ut en ny version av spelet.
Det känns lite som att mjölka marknaden just nu.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: Kampsport & en liten fråga..

Skulle dom inte avliva Vt:M ? Det var det sista jag hörde, och så kastar dom ut en ny version av spelet.
Det känns lite som att mjölka marknaden just nu.
Och det har de gjort också, men det har hela tiden varit klart att det ska komma ett nytt vampyrspel, vilket det också gjort. Jag tolkar det som att även WW tröttnade på alla revirpinkande klaner i sina elfenbenstorn och ville tillbaka till spelets rötter (och att de kan sälja reglerna en gång till om de kallar spelet för något nytt!).

/tobias
 
Top