Nekromanti World of Darkness: Sverige

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
chryckan said:
Chrille83 said:
Själv spelade jag under ett flertal år vampire-lajv som utspelades här, men ofta var städerna och deras uppbyggnad väldigt likt hur domänerna beskrevs i USA och det förekom många karaktär som hade utländska namn snarare än svenska i lajvsverige.
Har aldrig spelat i ett vampyr lajv men har kompisar som spelar och varit spelledare i Stockholm by night (som vampire lajvet i stockholm heter).

De har berättat att för att få ihop att så många vampyrer kan samsas på samma ställe så har det varit tvungna att öka invånar antalet i Stockholm tio gånger och göra flera andra liknande ändringar.

Men fördelen med ett rollspel fram för ett lajv är ju att du bara behöver tillgodo se 4-5 personer istället för flera hundra vilket gör att man mycket enklare kan passa in en svensk stad utan att behöva förändra den.
Jag gästspelade själv runt lite i Sverige, det var väl okej att träffa på ett högt antal besläktade i Stockholm, men sedan då det fanns 30-40 stycken i lilla Hallsberg så hade jag lite svårt med min "suspension of disbelief" :gremsmile:
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
zynt0xic said:
Man kan spela fantastiska Changeling: The Lost kampanjer i med en svensk setting, första C:tL kampanjen jag spel-ledde utspelade sig i stockholm och både jag och mina spelare tycker att det är en av de bästa WoD kampanjer vi kört.

Finns så himla mycket härlig mytologi och underbara sagor att ta inspiration ifrån, allt från skogs-rån och troll i john bauersk kännsla, till gammla fornordiska historier om gudar och jättar från asatron.

definitivt att rekommendera =)

Enda nackdelen är att du bör förarbeta lite försvenskade termer för tex "Glamour" eller "Wyrd" för när ni spelar, det kan kännas lite knas att köra på svengelska, kan även risker att förstöra kännslan i kampanjen i stort.
Spännande, berätta gärna mer :gremsmile: Var det de traditionella fyra hoven som verkade i Stockholm, vilka områden var särskilt präglade av "Bortbytingarna" och "True Fae" ?
 
Top