Nekromanti Workshop i rollspel

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Sitter just nu och arbetar med att fylla en skolavslutningsfestival för ungdomar i högstadiet-gymnasiet här i Alingsås med intressant innehåll och ett av förslagen som dykt upp vart en rollspelsworkshop (faktiskt inte min idé, tro't eller ej) där "folk får prova på rollspel, se hur det fungerar och lära sig", typ... Inte för att jag inte har egna idéer på hur man ska genomföra det (visst har jag det), utan jag undrar snarare hur NI skulle genomföra det. Hur lägga upp det? Vilket/vilka spel är att rekommendera? Miniseminarie om rollspel? Ska man ha normala rollspelare "live" så att folk kan kolla på (oavsett vad folk tycker om det)?

Ge mig förslag! Shoot!
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Jag skulle nog lägga upp det på följande sätt, beroende på hur många erfarna spelare/spelledare jag har tillgång till.

Alternativ 1 (inga spelare/ledare att tillgå)
Dra ut en massa kopior av introduktionsäventyret "Caves of Shadow" dela ut dem bland de förarrangerade grupperna, utse en spelledare samt ta med dig en massa d6or (spelet grundar sig enbart på d6or då det är meningen att vara en lätt introduktion till spelet). Tänk på att det här är högstadie elever vi pratar om så om du inte organiserar upp dem ordentligt så kommer det att sluta i kaos. Titta på listan vilka elever du får först och sedan utse några som du anser skulle passa som DMs.

Alternativ 2 (några spelar/speledare finns att tillgå)
Försöka sprida erfarna spelledare i olika grupper samt låta dem läsa in sig på ett givet material (beroende på vad du har tillgång till, gärna flera olika typer av spel). Gå runt och se till att allting rullar.

Alternativ 3 (massor av erfarna spelare/spelledare)
Nja, det är väl inget problem :gremlaugh:
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Själv så hade jag fixat ihop någr vänner och kört något kortscenarioutdrag (typ 10-20min) inför de andra, eftersom detta är ett av de snabbaste sätten att lära sig på, att härma. Sen så skulle folk få pröva lite olika rollspel. Mycket regler, lite regler, inga regler, fantasy, Si-Fi, Nutid. Kanske mycket licensspel så att folk vat vad det handlar om. (Det är lättare att förklara att man kör som i buffy fast med andra personer än att förklara de invecklade delarna i alvernas förbannelse i Eon.) Självklart så hade man inte hunnit göra rollpersoner från grund men jag skulle kunna tänka mig att köra något som liknar skymmningshemsrollpersonsmallar, dvs arketyper med färdiga stats som det är lätt att göra om, namn och en del av bakgrunden skulle spelarna få hitta på. Dock med liknande restriktioner som i normalt spel. Detta hade de kanske fått 5-10 min på sig att göra, och sen hade jag kört några korta scener, kanske 30min.

Ett annat sätt vore att fixa ihop så många spelledare man kan, köra demonstrationen och sen låta folket gruppera sig efter vilket spel de vill spela, och bara köra det, men lite längre. (Det första förslaget inbegriper att folk efter scenariona kan flytta sig till ett annat spel.)

/Marcus med lite lösa tankar. eventuella konstigheter skyller jag på matbrist.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Typ så här skulle jag göra det;
-Färdiga karaktärer, enkla steriotyper som är enkla för alla att relatera till
-Enkela scenario med blandning av det mesta, förmodligen enkel deckarplott med lite interna relationer mellan karaktärerna och en a-ha-upplevelse på slutet
-Ha blandade grupper, så två som spelat får spela med några nya, tror det är bättre än rena demosnatrationsgrupper
-Ett lätt system, förmodligen skulle jag banta ett befintligt system till några enstaka färdigheter per karaktär
-Kort tidsrymd, helst entimmes scenarion typ, låt heldre folk pröva ett par olika genrer och karaktärer och fler scenarion
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag tror man ska fokusera på "vanliga människor i ovanliga situationer" om det är totala nybörjare. Att spela en arketyp motsv gymnasielärare, vaktmästare, galen professor, liten snorunge osv är lättare att att köra på fantasydyngan med alver och dvärgar.

Låt sen Zombiesarna anfalla i bästa B-skräckisstil och låt dem röja loss lite och efter en timme så hittar de mutationskammaren där någon onding håller på och skapar zombierna. Döda honom, bli hjältar, eftersnack.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
utan jag undrar snarare hur NI skulle genomföra det. Hur lägga upp det? Vilket/vilka spel är att rekommendera?
Då skulle jag nog göra som så att jag gjorde ett par ganska korta scenarion. Alltså mycket kortare än konvents-scenaroi & leda dem mer eller mindre på platts. Bara så att man får en liten smak på vad rollspel är.
Skulel nog åxå ta med mig en eller ett par polare som kan hjälpa tll åxå. Så man kan hålla tempot uppe.

Skulle nog plocka med mig DoD6, M:UA & SW. Tror att de är spel som kan tilltala folk ganska bra !
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
När du har gjort det här, skulle du då kunna posta en utverdering och skriva hur du gjorde, vad som gick bra, gick dåligt, och hur man skulle kunna göra istället? för jag är jäkligt sugen på att göra något liknande!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Setting

Intressant det där med val av setting. Jag är ju så insnöad i fantasy att jag inte har en aning om vad "vanliga människor" känner till. Har man sett LOTR på bio, läst en bok av Eddings eller whatever så är man egentligen kapabel till att förstå fantasy tillräckligt bra för att kunna låtsas vara en yxbärande dvärg ett tag. Tror jag. Det man inte kan om fantasy via rollspel/böcker/film kan man fejka via kunskap om medeltiden/vikingatiden för folk använde yxor då också.

Sen har vi ju science fiction. Som nutiden fast med coolare prylar. Har man sett nåt av Star Trek eller Stargate eller snubblat över filmer såsom Femte Elementet eller Star Wars så har man saker att gå på. Så svårt att låtsas vara rymdhjälte tror jag inte det är. Däremot kan det kanske vara smart att tona ner hjältetonerna beroende på exakt vilka man demar för. Gröna mellanstadiegrabbar lär gladeligen leka Han Solo och skjuta skurkar medan en grön universitetstjomme kanske hellre låtsas vara en tekniker på en rymdfärja som precis bordas av skurkarna och under tidspress måste lösa problem.

Jag är osöker på att det är smartare att ge en setting långt från verkligheten (som ovan) eller placera det hela i nutid. Är det lättare att släppa loss fantasin och gestalta en roll (om man är ovan vid rollspel) om denna roll ligger längre ifrån de egna verkligheten eller tvärtom. Hur kul är det att lira polis om en egna föräldrar sysslar med det? Hmm, det där får jag kanske ta tillbaka. Det är nog mest jag som ser rollspel som verklighetsflykt snarare än persongestaltning. Får jag för mycket "verklighet" i mina rollspel så gör jag nog hellre nåt annat. :gremsmile:

Fan, nån gång växa upp och skaffa mig lite ordentliga åsikter.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
-Färdiga karaktärer, enkla steriotyper som är enkla för alla att relatera till
Det här är jag tveksam, när jag började var ju hela grejen för mig att jag kunde spela vad jag ville, något som de datorspel som jag prövat inte klarat av (inga senare häller för den delen) och därför var rollspel något annat, spännande. Om man nu kör färdiga karaktärer så tror jag att man kan tappa några intresserade. Jag förstår bakgrunden, tidspressen är ju ganska överhängande, men jag tror det är en viktig aspekt av spelet, som är värd att offra tid på.

Om man gör en hybrid, ungefär som Krille har gjort i Skymningshem med sina rollpersonsmallar fast ännu mer abstrakt, namn som Meckar-Micke, Fighting-Fredrik som spelaren byter ut och sen får lite tid på sig att ändra lite på, så tror jag att man kan få åtminstonde lite "Min gubbe" känsla över det. Vad jag har hört så får man ca 10min i början på ett konventsvenario att läsa in rollen på. Kanske 5 i en workshop?

/Marcus
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
"Om man nu kör färdiga karaktärer så tror jag att man kan tappa några intresserade."
Gör fler än vad som behövs då. Då kan de få välja bland en salig röra, lite som Dungeon of Doom. Roligast (vad vet jag?) blir det om det finns bilder på alla karaktärer (på framsidan på ett A5-häfte) och så får spelarna välja utifrån bilderna. Sedan kan de få en liten överraskning över vad de blir för något. Gotharen kanske är en wicca, rörmockaren är kär i en annan av deltagarna (spelaren väljer) med mera. Skapa förväntning och gör sedan en tvist.

/Han som tyckte entimmesscenarier á la zombiespel lät rätt kul
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du kan inte skapa ett zombiescenario som har deras egen skola som utgångspunkt? Kopiera någon gammal planlösning och låta eleverna gestalta en grupp elever/lärare/skolpersonal som en sen afton befinner sig i lokalerna. Det kan vara lämpligt att placera en kyrkogård i närheten för att förklara varifrån zombierna kommer.

Jag håller med föregående talare om att det inte behöver vara jättestort och flådigt. Det kan nog vara rätt kul att döda zombiefierade lärare med brandyxor (en bra lärare ska kunna tåla ett par smällar även om han är zombie) eller något annat snarlikt. :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Färdiga karaktärer

Han har redan givit en bit av det givna svaret, gör flera, lämna även luckor för egen krydda.

Annars är det mest en frågan om att vilja göra det snabbt och enkelt för den som kommer helt utifrån, karaktärsmakandet är en bit som blir mindre komplex att förstå om man redan har spelat, men första gången kan vara svårare.

Alternativet för mig skulle vara att höfta saker, be folk nämna en steriotyp och snabbt höfta fram poäng till det. Men det kräver mer av spelledarna och att de kan systemen. Eller så friformar man det hela, men samma bit med krav på spellederna då. Men visst kan det funka, vi har fått sånna i rollspelsbaren och kört på det premisserna för att "dema" rollspel, men skulle jag göra workshop = färdiga karaktärer (har även en gång demospelat sceanrio skrivet för likartat syfte, med just halva karaktärer, tankarna efter gick kring om färdiga inte skulle vara bättre).
 
Top