Nekromanti Word eller icke Word, det är frågan!

JagGillarSaker

Veteran
Joined
2 Apr 2017
Messages
16
Hellu?

Jag håller på att skapa mitt eget rollspel, och har skrivit ner alla bra idéer på papper, osv.

Och nu kände jag att jag ska börja skriva ner det på dator! :)

Finns det något bra program till det, eller är det Word som gäller? Jag vill ju fixa tabeller, men samtidigt skriva långa texter. Och Word är inget bra tabell program! :p
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Skriv i det du har. Det går att göra fullständigt begripliga tabeller i word.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Ditcha Word och prova OneNote. Det är gratis. Du har färre redigeringsfunktioner än Word, men det uppvägs av att det går att organisera materialet mycket bättre. Dessutom kan du spara filerna till Microsofts moln-lagring, och komma åt dem från vilken enhet som helst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
Det här är mitt förslag:

Skriv all text i Word (eller google documents).

Skapa alla tabeller i Excel (eller google spreadsheets).

Om du använder Word/Office och kopierar en tabell från Excel kan du välja att länka den. Det är en av de grejer som jag fortfarande saknar hos Google. Länkning är awesome; det betyder nämligen att om du ändrar något i Excel så uppdateras tabellen i Word automatiskt.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Jag skriver all text som råtext i textdokument (motsvarande anteckningar, fast jag använder Kate för Linux) och textsätter i Scribus. Kan hända något overkill, men det gör att jag slipper bemöda mig med sånt som textsättning och formatering medan jag försöker vara kreativ med att skriva. Sånt kan jag bemöda mig med sen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag gillar också att använda rena textfiler, Lambendil, (Emacs här) men det viktigaste är att man använder det man är bekväm med. Om det här wörd eller vad det heter är det som får trådstartaren att skriva så kan jag bara säga:
Go for it!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag brukar typ modellera ut mina spel i Lisp innan jag skriver ner dom på människornas språk T_T
Kan det vara därför dom aldrig blir klara :D :D
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,990
Location
Göteborg
JagGillarSaker;n228856 said:
Hellu?

Jag håller på att skapa mitt eget rollspel, och har skrivit ner alla bra idéer på papper, osv.

Och nu kände jag att jag ska börja skriva ner det på dator! :)

Finns det något bra program till det, eller är det Word som gäller? Jag vill ju fixa tabeller, men samtidigt skriva långa texter. Och Word är inget bra tabell program! :p
Se Kranks förslag.
Word är ett rätt bra program men väldigt meckigt att använda. Kolla in lite tutorials. Går att fixa bra layout (för pdf - ej tryck!) om man vet hur man gör.

Pm du nu inte skall använda Word för layout så håll allt så enkelt som möjligtt och tabeller gör du då med tabbstopp (eller i excel).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,952
Location
Nordnordost
Gör som krank säger. Du måste vara rätt duktig på alternativen för att göra något som är bättre än vad du får "gratis" där.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
2097;n243350 said:
Jag gillar också att använda rena textfiler, Lambendil, (Emacs här) men det viktigaste är att man använder det man är bekväm med. Om det här wörd eller vad det heter är det som får trådstartaren att skriva så kan jag bara säga:
Go for it!
Mycket sant. Ingen idé att sitta och svettas med något man inte trivs med bara för att någon annan sagt det. Kranks förslag är helt klart bra, och inte särskilt overkill.

För min del så drevs jag undan från Word pga att det blev helt ohanterligt med längre dokument. Särskilt när man skulle ha in tabeller och bilder. Saker och ting flyttade på sig utan att jag bad om det, dokumentet blev trögt som fan. Det var helt enkelt för jobbigt att hantera.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Förresten, om det är någon som har bra förslag på textsättningsprogram för tryck av rollspelsmaterial så får ni JÄTTEGÄRNA tipsa. Jag använder Scribus just nu och det är hyfsat okay. Vet inte om några bättre alternativ. Way back in the dark ages så använde jag PageMaker. Men det var på Win 3.11/95 tiden.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Själv använder jag gärna markeringsspråk såsom TeX men…. det är lite av en learning curve T_T
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
2097;n243391 said:
Själv använder jag gärna markeringsspråk såsom TeX men…. det är lite av en learning curve T_T
Ja, jag har kört LyX för uppsatser och liknande, men det är en jävla learning curve att skriva en egen mall för hur TeX ska formatera...annars är det sjukt kraftfullt. Älskar det för uppsatser och liknande.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,204
Dazumal;n228878 said:
Ditcha Word och prova OneNote. Det är gratis. Du har färre redigeringsfunktioner än Word, men det uppvägs av att det går att organisera materialet mycket bättre. Dessutom kan du spara filerna till Microsofts moln-lagring, och komma åt dem från vilken enhet som helst.
+1 på det förslaget. OneNote är smidigt att använda och busenkelt att länka mellan olika sidor och stycken.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,356
Location
Göteborg, Lindome
Lambendil;n243385 said:
Förresten, om det är någon som har bra förslag på textsättningsprogram för tryck av rollspelsmaterial så får ni JÄTTEGÄRNA tipsa. Jag använder Scribus just nu och det är hyfsat okay. Vet inte om några bättre alternativ. Way back in the dark ages så använde jag PageMaker. Men det var på Win 3.11/95 tiden.
Om du var van vid Pagemaker, så kommer du att känna dig som hemma i InDesign. Jag jobbade mycket i Pagemaker på 80- och 90-talet och tyckte att InDesign kändes förhållandevis välbekant.
Jag betalar 216,25 per månad för det. Det är visserligen drygt dubbelt mot vad jag betalar för Netflix per månad, men mindre än vad gör av med på öl per månad. :wink:
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,564
Location
Göteborg
Lambendil;n243384 said:
För min del så drevs jag undan från Word pga att det blev helt ohanterligt med längre dokument. Särskilt när man skulle ha in tabeller och bilder. Saker och ting flyttade på sig utan att jag bad om det, dokumentet blev trögt som fan. Det var helt enkelt för jobbigt att hantera.
Det tycker jag är största problemet med Word. Långa dokument blir väldigt opålitliga.

Att skriva all text i OneNote eller Evernote funkar riktigt bra. Scribus har gott rykte för (gratis) layout.

Vill man lägga lite pengar rekommenderar jag InDesign och antingen Scrivener eller Ulysses för själva textbygget. Otroligt bra verktyg som hjälper till genom hela skrivprocessen.
 
Top