Nekromanti Wolframfästet: Terminologifråga

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
I Wolframfästet finns ett slags psioniker. Jag vill dock undvika att använda just det ordet, eftersom det bär på sina konnotationer. För närvarande kallas därför psi-kraften noêsis och psionikerna noêtiker. Båda orden kommer från det grekiska NOHMA [noe:ma] som betyder tanke.

Men terminologin i spelvärlden är i övrigt väldigt svensk och därför söker jag efter ett passande svenskt uttryckt för samma sak. Någon som har förslag?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Tankevrängare...

Tankevrängare är det bästa jag kommer på nu, men det beror lite på vad de kan göra egentligen... I andra spel/böcker gör psioniker lite olika saker, och alla vränger inte tankar.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Re: Tankevrängare...

Tankevrängare känns alltför begränsat.

Noêsis innefattar telepati, fjärrskådning, prekognition och telepati. Dock måste en noêtiker använda olika slags hitech-förstärkare i arbetet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Om du tar bort cirkumflexet tycker jag definitivt att "noetiker" ser tillräckligt svenskt ut. I alla fall på samma nivå som "hesperotech" etc.


/Dimfrost
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,431
Location
Maastricht
Cynwällalverna i Rackhams värld Aarklash har uppnått ett högre medvetande som kallas för just noêsis, om du inte redan visste det så vet du nu.
Fast jag tycker inte att du ska låta det stoppa dig att använda det i Wolframfästet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Cynwällalverna i Rackhams värld Aarklash har uppnått ett högre medvetande som kallas för just noêsis, om du inte redan visste det så vet du nu.
Fast jag tycker inte att du ska låta det stoppa dig att använda det i Wolframfästet.
Nej, det visste jag inte. Vad är det där för värld? :gremconfused:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,431
Location
Maastricht
Här kan du kolla in Rackham. Kolla in antingen Cadwallon eller Confrontation.
Aarklash är en väldigt anarkronistisk fantasyvärld vars rollspelssetting påminner en hel del om Chronopia. Hittar du inte fram så får du hojta.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hur är det tänkt att kraften "finns till"?
Jag menar, skall man fundera över ord som Kosmiker (ansyftan på kosmos), Mentalurg (hehe), Tänkevändare, Kinelog, Kinemator... osv osv

Ja, du vet. För att hitta på och vända och vrida ord behöver verkligen ha full koll på deras sammanhang. Så om du kunde presentera lite mer specifikt kanske fler skulle kunna börja ordvända för att hjälpa till?
Själv hängde jag inte riktigt med på vad du menade. Jag förstod dock en gnutta mer efter Pilzemans inlägg dock.
 
Top