Nekromanti Wolframfästet kommer att äga!!!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, så låter det i alla fall i mina ögon när jag läser senaste Fenix. Jag känner mig supertaggad, och Wolframfästet låter verkligen som ett spel jag kommer att lägga vantarna på.
Någon mer som känner sig riktigt sugen på WF?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,422
Location
Nirvana
Jag tycker att settingen är ganska cool, men har ännu inte förstått mer precis vad det är man ska göra i spelet. Slåss om bränsle, hitta räddningskapslar, återtända solen eller bara skjuta varandra till Wagner?

Och så trodde jag att solen skulle sluka jorden innan den slocknade, men det är kanske en mer perifer astronomisk invändning.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Slåss om bränsle, hitta räddningskapslar, återtända solen eller bara skjuta varandra till Wagner?
Ja, och en del annat ocksa.

Och så trodde jag att solen skulle sluka jorden innan den slocknade, men det är kanske en mer perifer astronomisk invändning.
Detta ar science fantasy, inte science fiction. Jag tar mig astrofysiska friheter for att gora spelvarlden coolare.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Mekanurg said:
Detta ar science fantasy, inte science fiction. Jag tar mig astrofysiska friheter for att gora spelvarlden coolare.
Och det gör du alldeles rätt i. :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
skjuta varandra till Wagner?
..is good enough for me.

Hursomhelst, klart man är nyfiken. Vet inte om det är min påse, men det beror såklart helt och hållet på vad som kommer finnas i spelet när det kommer. Kan inte säga om jag är sugen eller inte på den lilla info jag har. Väntar på att låta mig bli överraskad.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,422
Location
Nirvana
Arfert said:
Kan inte säga om jag är sugen eller inte på den lilla info jag har. Väntar på att låta mig bli överraskad.
Jag håller med. Vet för lite ännu.

Men jag instämmer också i Marcos brasklapp: finns det verkligen ett regelsystem som stödjer settingen? Fick i Fenix-intervjun lite känslan att Blixt mest åkt i gamla hjulspår. Vad alltså vill se är ett system som verkligen handlar om den typen av konflikter som spelvärlden behandlar. Handlar det tex om att positionera sig i en kartell ska det vara lika viktigt regelmässigt som att skjuta ner folk.

Något man absolut borde kunna göra mycket av - alltså även regelmässigt - är att det är ett spel som räknar ner mot en slutgiltig, oundviklig (?) Grand Finale. Kanske påverkas ens värden av hur nära man befinner sig katastrofen? Gillar verkligen den här avgränsningen. Tror det gör spelandet tydligare.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bengt Petter: Jag tycker att settingen är ganska cool, men har ännu inte förstått mer precis vad det är man ska göra i spelet. Slåss om bränsle, hitta räddningskapslar, återtända solen eller bara skjuta varandra till Wagner?
Som om inte det vore tillräckligt då?
Jag menar, ta alla dessa smådelar, plus alla intriger som kan uppstå kring maktkamperna i det otroliga komplexet.
Lägg till att försöka hitta på ett sätt att rädda solen, jorden och dess mänsklighet så har man att göra en stund.

Bengt Petter: Och så trodde jag att solen skulle sluka jorden innan den slocknade, men det är kanske en mer perifer astronomisk invändning.
Det är det som är än bättre med WF enligt mig. Allt är fläskigt häftigt bara, så sluta tänka för mycket. Låt storyn ta dig med storm och strunta i att allting faller nedåt med tyngdkraften och att saker och ting behöver kontakt med syre för att rosta. Som det står i Fenix, och som Anders säger sedan... WF är vad det är. Häftigt är min uppfattning, så huruvida atomklyvningar är möjliga eller ej osv skiter jag i. Jag är ändå urusel på kemi, fysik, biologi osv. så för mig rockar det att det är såpass övernaturligt att ett sinne för äventyr och en mugg rollspelserfarenhet räcker.
Som gedigen DoD-spelare så älskar jag det ickerealistiska och det absoluta äventyrliga. Jag tror att WF kan bli det svenska äventyrs-here-we-come-spelet number one om det är vad det verkar vara.
Det verkar toppa den kvalitet (säger bara vad jag tror hittills) och den ultimata äventyrskänslan som tyvärr bara varit halvdan förut i vår svenska rollspelshistoria.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag tycker världen verkar mycket lovande. Hoppas artwork:et kommer att kunna fånga den rätta känslan.

Jag är mer tveksam till reglerna. Det låter bra att de är en light-version av Gondica, för Gondicas regler var på tok för avancerade, invecklade och fullständigt obegripliga (bitvis) för min smak. Det återstår att se.

Jag är en sucker för smarta och coola regelsystem så jag ser fram emot slutresultatet.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,422
Location
Nirvana
solvebring said:
Som om inte det vore tillräckligt då?
Jag menar, ta alla dessa smådelar, plus alla intriger som kan uppstå kring maktkamperna i det otroliga komplexet.
Lägg till att försöka hitta på ett sätt att rädda solen, jorden och dess mänsklighet så har man att göra en stund.
Jo, jo, visst. Men att omfatta det mesta brukar ofta betyda att spelet blir diffust. Det jag ännu saknar är konceptuell tydlighet. Därmed inte sagt att det inte finns i det färdiga spelet. Men det vet ju varken du eller jag i nuläget.


solvebring said:
Som det står i Fenix, och som Anders säger sedan... WF är vad det är. Häftigt är min uppfattning, så huruvida atomklyvningar är möjliga eller ej osv skiter jag i.
Jag har inget emot ovetenskaplig fiktion. Det viktiga för mig är att konceptet funkar. Och konceptet är setting plus regler. Jag har svårt för att hylla något jag inte vet så mycket om. Men visst, settingen verkar cool, om än inte det fräckaste jag nånsin sett.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Kommer spelet att ha å, ä och ö?

Nä, okej, skämt åsido, så tror jag att det kan bli en cool setting, av det lilla jag känner till om det. Jag hoppas på att det kan bli ett spel som lockar nya spelare, för det behöver vi desperat. Jag kommer nog inte att spela det personligen, men jag önskar det all lycka och välgång!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker världen verkar mycket lovande. Hoppas artwork:et kommer att kunna fånga den rätta känslan.
Om jag inte minns fel från en annan tråd gällande just artwork:et till WF så skulle väl bland andra Rosén och Nisse Gulliksson plita ihop en del. Rosén är kort sagt förbaskat tajt på tennan, och vad beträffar Nisse är det knappast en slump att hans namn har blivit ett av de mest betydande vad det kommer till rollspelsillustrationer.
... Om jag nu minns rätt, som sagt...?

Jag är mer tveksam till reglerna. Det låter bra att de är en light-version av Gondica, för Gondicas regler var på tok för avancerade, invecklade och fullständigt obegripliga (bitvis) för min smak. Det återstår att se.
Jag håller med dig, delvis, där. Obegripliga tycker jag inte, men svåra och omständiga som sjutton i mellan åt, ja. Jag minns när jag köpte Gondica av Anders, mycket positiv och exalterad. Det blev dock inte mer än att jag läst och hyllat spelvärlden. Svinbra värld, intressant och förbaskat stämningsful. Gillar verkligen spelet i sig. Funderar på att hitta på någon egen bantning av systemet på några punkter så att det passar min hjärna lite bättre. Jag orkade nämligen aldrig ta mig för alla dessa regler, t.ex. de för strid. De är bra som tusan, det är de, men det är just det. Anders har generat så många detaljer så att jag inte ens minns hälften.
Har dock tittat på WF i början av dess process då jag erbjöd mig försöka skriva lite små, obetydligare saker till det. Ska inte säga för mycket, inte heller utlova något, men av vad jag kunde se verkar det bli lightare och mer logiskt sammanbundna regler.

Jag är en sucker för smarta och coola regelsystem så jag ser fram emot slutresultatet.
Word! System skall vara "smarta", det vill säga smidiga och enkla, men samtidigt generera så mycket som möjligt. Inte för inte jag alltid kommer tala väl om BRP, vilka system jag än skaffar mig ny erfarenhet inom. Omständiga regler är inget att hurra åt enligt mig. En av anledningarna till att jag inte ens tittat åt Eon, eftersom man har hört mardrömshistorier om dess system. För övrigt har jag svårt för Neogames i allmänhet. De tycks alltid blir för omständiga, vad de än tar sig för. Utom Neo Viking kanske :gremwink:.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jo, jo, visst. Men att omfatta det mesta brukar ofta betyda att spelet blir diffust. Det jag ännu saknar är konceptuell tydlighet. Därmed inte sagt att det inte finns i det färdiga spelet. Men det vet ju varken du eller jag i nuläget.
Jag förstår vad du menar, men har ändå inte samma syn på det. Kanske är för att jag fått så mycket uppmålat framför mig då jag läst om spelet och pratat med Anders. Min fantasi kanske spelar mig ett spratt och jag kanske blir jättebesviken. Men det känns inte så, utan det känns mycket lovande för min del. Det är väl just det diffusa som gör det så bra enligt mig antar jag. Diffust är enkelt nämligen. Ta Drakar & Demoner, ta D&D. Det är så enkelt så det blir diffust, och på så vis blir det så diffust att det blir enkelt. Äventyrens möjligheter, om man säger så. Det erbjuder så mycket, så att alla dessa möjligheter känns som "det kan tamejfan hända vad som helst?!". Det är enligt mig något bra. En bred öppning med en massa guidande stämning i botten. Känns härligt. WF känns verkligen som ett rollspel som också kan falla flera personer i smaken. Intriger, häftiga miljö, cool rekvisita, en mörkt, tung, spännande grundplott och så en trillion äventyrsmöjligheter och omkringliggande extra-med-allt på det. Det är i alla fall så jag uppfattat möjligheterna med en setting som WF.
- Anders får hejda mig och jag seglar iväg i fantasin här nu. :gremlaugh:

Jag har inget emot ovetenskaplig fiktion. Det viktiga för mig är att konceptet funkar. Och konceptet är setting plus regler. Jag har svårt för att hylla något jag inte vet så mycket om. Men visst, settingen verkar cool, om än inte det fräckaste jag nånsin sett.
Jovisst. Men jag har som sagt sett lite av WF, i dess vagga för ett bra tag sedan. Kan dock inte svära på att det ser likadant ut idag som då jag fick se några mindre delar då jag erbjöd mig försöka bidra till det. Anders verkar ha tänkt på att generera spelets stämning genom sina regler och den "rekvisita" som ingår bland dem. Jag tror att det kan bli mycket bra, så länge reglerna inte blir omständigt detaljrika och för trovärdiga mot settingen, så som jag uppfattar Gondica.
... Fräckaste man någonsin sett skall man väl inte säga. Även om det låter som jag kanske säger det vill jag inte ta i så hårt. Men nog hårt ändå :gremwink:.
Varje spel har sin charm och sin grej som inga andra spel kan få till, men jag tror just att WF kan innehålla väldigt många godbitar i ett, vilket bara är positivt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Om jag inte minns fel från en annan tråd gällande just artwork:et till WF så skulle väl bland andra Rosén och Nisse Gulliksson plita ihop en del.
Det gör du. Minns fel, alltså.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det gör du. Minns fel, alltså.
Hm... Tusan, har för mig Anders talade på Rosén och Nisse i en tråd som just handlade om illustrationer till hans kommande rollspel. Nåväl, var ju inte hundra på det så.

Vet du möjligtvis vad det blir för illustratörer istället?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,422
Location
Nirvana
solvebring said:
Det är väl just det diffusa som gör det så bra enligt mig antar jag. Diffust är enkelt nämligen. Ta Drakar & Demoner, ta D&D. Det är så enkelt så det blir diffust, och på så vis blir det så diffust att det blir enkelt.
Kan vara det snurrigaste jag har läst på detta forum. Du förväxlar diffust med öppet. Det är inte samma sak. Jag menar alltså att ett koncept av nödvändighet behöver vara avgränsat. Ett koncept som omfattar allt är inget koncept. Det var ungefär det jag uppfattade var ett av problemen med Ereb Altor. Hur det blir med Wolframfästet återstår att se. Men, som sagt: det finns flera coola idéer.
 
Top