Nekromanti WoD

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Står nu inför att skapa en kampanj i WoD med utgång från Hunter. Jag har funderingar på att ändra lite i stridsreglerna och undrar om någon har egna husregler som kan vara användbara?

/Patrik
 

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Hjälp....

Maste bara säga att jag blir väldigt rädd efter att ha läst ditt inlägg.

Du skriver att du ska starta en kampanj som utgar fran Hunter och vill ha fragor angaende stridsregler... pa ett skräckforum !!!!

För mig är skräckstämning allt annat än strid. Det spelar ingen roll hur hög dice-pool Tomten 2000 än har sa blir jag inte rädd för nagra ynka siffror. Finns det inget hack 'n' slay forum ?

-Martin
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Hjälp....

Ja, jag vet... men så länge jag inte har ett eget forum här på Rollspel.nu så får jag väl hålla mig till de forum som existerar. Godtyckligt valde jag Skräckforumet.

Förövrigt så behöver inte Hunter definieras som Hack´n Slash. Åtminstone inte om jag får sitta som SL. Som vi alla vet så brukar dock rollspel innehålla ett visst mått av action/strider och då tycker jag själv att reglerna i Hunter inte riktigt når ända fram för mina syften.
Jag håller naturligtvis själv på att omforma dessa regler men det är alltid kul att få ideér från andra också.

Det skulle också vara kul att få höra åsikter om spelet från andra som har spelat Hunter.

/PAX
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Hjälp....

En litet ödmjukare stämning kanske skulle passa bättre?
Vad är det som säger att 'stämningsrollspel' är bättre än hack'n'slay, förresten?

För övrigt tycker jag Hunter verkar vara det bästa spelet i WoD-serien. Vitsminkande huggtandsnissar som ständigt konspirerar, lurviga våldsamma voffsingar eller ledsna spöken appellerar inte till mig så värst mycket.

/R
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Re: Hjälp....

Hack and slay?
Hack and Slash?
Hack and Bash?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Medhåll

Hunter är nog det spel i WoD som har bäst potential för lite riktig skräck. Spelarna är inte superhjältar eller superskurkar längre (eller?).

Jag vet dock inte hur systemet skall förbättras... jag vet inte riktigt hur de förändrat det från t.ex tidiga upplagor av Mage.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Värst vad alla var neggo mot stackars PAX...strid kan visst bidra till att skapa en skräckstämning, speciellt om spelarna förstår att deras motståndare kan döda dem lätt osm en plätt...då blir en eventuell strid en riktig nagelbitare, det kan jag lova...

Följer Hunter annars samma stridsregler som Vampire Revised? I så fall behöver ma nog inte ändra så mycket, möjligen kan man närma systemet ytterligare till den storyteller-variant som finns i Trinity och Aberrant. Hur räknar man ut initiativ i Hunter? I Trinity & Aberrant lägger man samman Dex och Wits och slår se'n initiativet med 1d10+värdet...det eliminerar det ganska omständiga initiativslaget med wits+alertness antal tärningar...

mvh
Örnie
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag gillar även soak-systemet i Aberrant (jag antar att det är samma i Trinity, men det har jag inte) - man har automatiska soak-nivåer som tar bort skadetärningar i stället för att slå skadetärningarna och sedan dessutom slå en bunt tärningar för att soaka.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag antar att reglerna följer Vampire Revised. Initiativet slås som du skrivit.

De förändringar jag tänkt göra i stridssystemet är bland annat följande:

Skador - varje vapen får en grundskada som är fast. Till denna läggs antalet lyckade tärningar som slås i färdighetsslaget för att träffa motståndaren. En träfftabell används och den slutliga skadan matchas mot rollpersonens Stamina. Ur tabellen ges den skadenivå som rollpersonen hamnar på.

Skadenivåerna - man utökar antalet rutor för de olika nivåerna. Detta gör att RP kan ta flera Bruised, Hurt, Injured osv. innan RPn går över i nästa nivå. Påminner om Kults system.

Vapens skador - jag vill själv att skadorna skall skall nå från 1-30 ungefär. I stället för nu där intervallet är 1-10. Få se om detta fungerar.

Skydd versus Penetration - något i stil med Neotechs regler.

Stridsrundan - delans in i tre moment. Avsikt, genomförande och resultat/avslut.

Handlingar - olika typer av handlingar som beskrivs i reglerna kommer jag ändra tärningsslagen för. Exempelvis automateld.

Anledningen till att jag gör detta är att jag själv vill ha in lite mer detaljrikedom än vad som ges i WoD-grundregler och att jag är van vid att spela strider efter ett visst regelverk. Jag ville dock inte ge avkall på WoDs enkla färdighetssystem. Hunter har också ett mycket smart sätt för RPna att avancera inom sina övernaturliga förmågor.

Reglerna jag skriver ihop kommer jag att lägga upp på min hemsida, http://home6.swipnet.se/paax/ vilket förhoppningsvis kan ske inom kort.

/PAX
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: Hjälp....

Ja tycker då att inget av WOD spelen passar i det här forumet. WOD spelen är då inga skräck spel enligt min mening. Men WOD spelen skulle passa bra i ett superhjälte forum eller ångest/pseudopsyk rollspels forum, men de passar inte i ett skräck forum.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Hjälp....

Är det något av WoD-spelen som passar här så är det väl ändå Hunter.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Re: Hjälp...Det behöver du!!!

Hunter är enligt min mening det sämsta spelet i WoD. Det är en tattig cthulhu kopia med lite extra zombies. Det är fantasilöst helt enkellt!

Jag tenderar att själv bli rätt så trött på WoD ibland, men anledningen är nog för att om man ska spela det seriöst och ordentligt så blir det jäkligt svårt, då är det alltid enklare att rocka loss med lite hack n' slash, och det vet vi ju alla vad det leder till.

för övrigt passar WoD utmärkt på detta forum!!!


Can you say kuh-THOO-loo?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Hjälp...Det behöver du!!!

Hur pass fantasilöst Hunter är beror nog på spelgruppen och SL.

När jag läste Hunter för första gången fick jag en känsla av att författarna har sett Carpenters filmer många gånger, vilket inte är mig emot.

/Patrik
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Hjälp....

Håller med!

WoD bör få ett eget forum hos Rollspel.nu.

/Patrik
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Hjälp....

För ett par år se'n startades ett WoD-forum på Runan, orsakat av krav på ett eget WoD-forum på rollspel.nu.
Det forumet lades ned p g a bristande aktivitet efter ett halvår ungefär.
Finns det anledning att tro att WoD-intresset har ökat se'n dess?
Annars tycker jag gott att man kan fortsätta prata WoD på skräckrollspelsforumet.

mvh
Örnie
PS Det är naturligtvis Kult som inte är ett "äkta" skräckrollspel, det bygger ju bara på blodsplatteraction och neuroser...;-) DS
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Jodå...

Jaha. Då ska väl jag, som nästan aldrig kollar in på skräckforumen, skriva ett inlägg...

Jag tror faktiskt att ett WoD-forum skulle överleva, sedan Gunnar (han heter egentligen inte så...) köpte W:tM, han kommer att tjata äckligt mycket om just WoD...

Sedan så vill jag tillrättavisa dig om att Kult inte skulle vara ett skräckrollspel. Det är det faktiskt... Om man har rätt spelledare, och rätt stämning... Med rätt stämning kan vilket rollspel som helst bli rena skräcken... (i Eon är det dock striderna som gör folk skräckslagna, eftersom dom tar så lång tid... ;-)

Och just det ja! Jag behöver tips på skräckrollspel... men inga WoDs... Jag hatar personligen dom spelen...

Robban

<A HREF="http://go.to/Facklan" target="_new">http://go.to/Facklan</A>
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Call är ett bra köp (NT)

Fast det kanske du redan har...

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Hjälp....

Såvitt jag vet finns det två spel till till WoD...och Wraith är nedlagt ("avslutat").

Om inte Mage och Changeling är WoD spel så undrar jag vad alla de där Mage- och Changeling-böckerna i min bokhylla är i så fall.. ; )

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top