Nekromanti WoD: Werewolf

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
jag fick just WoD:Werewolf och ska ganska snart dra igång med det (ska först spelleda något stil med detta av Rävnos ). Jag vill ha lite tips med äventyr till detta rollspel. Rollpersonerna ska vara nyblivna varulvar och inte veta så väldigt mycket om lagar och etik i varulvs samhället. Jag har redan funderat på idén att äventyret ska börja med att rollpersonerna ska prata med ledaren i det "packet" (kommer inte ihåg det svenska namnet) och då berättar han om lagar och etik. De får sedan uppdraget att söka upp och förgöra en Beshilu-grupp eller nån rivaliserande varulv somn smyger runt i utkanten av territoriet. Detta territorie ska vara ute i skogen och att fienden ska vara gömda i en grotta bakom ett vattenfall eller nåt sånt. Har någon nån idé på mer detaljer eller en uppföljning på detta?

//Emil "Kanturi" Nises
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag kan ju förseslå den introduktionskampanj som finns att ladda ner från White Wolfs hemsida. Om inte annat för äventyrsuppslag, eller så kan du spela det rakt av.

Leta under Downloads -> Quickstarts

/Honken
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Hmm, det som finns där är för 5 personer och vi har 3 eller 4 spelare i gruppen... jag får komma på något själv... tack iaf :gremlaugh:

//Emil "Kanturi" Nises
 

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
Du skulle kunna introducera de etiska reglerna för en varulv genom att göra dem till egna äventyr, där sensmoralen är en av reglerna.

Spelarna kan skickas ut för att finna och tillfångata en varulv vars Harmony har sjunkit betänkligt. Denne antagonist äter människor, men han har en högre renown än spelarna, så de måste ära honom så som han respekterar dem (vilket han också gör). Han försvarar sitt människoätande med att lagen säger att en varulv måste jaga. Kanske äter han bara ghouls, eller bara Ridden, eller bara våldtäktsmän och mördare, och är de verkligen människor? Va, va?! Han följer den del av lagen som säger att Folket inte dödar Folket, så spelarna kan med andra ord inte strida mot honom utan att vara de som först anfaller. Nu är ju inte strid i sig förbjudet, men den urartar lätt till att någon dödas, den där nackdelen strid för med sig, och det vet ju spelarna. Uppsåt?

Det går att brodera ut det en bit, men du förstår kanske. På detta sätt får de en mer handgriplig introduktion till Måneden och de lär komma ihåg den bättre.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Ehh... så vad tror du händer om du spelar det med färre spelare? Det enda du får ta bort är kommentarerna om "blessed pack" om du inte vill ha med en SLP eller två.

Hur som helst ett bra val att köra Forsaken, hel klart min favorit i WoD.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag kom på en till sak angående mitt Werewolf-äventyr. Som jag skrev tidigare så ska rp ge sig ut för att nedgöra nån eller några rivaliserande varulvar, och då tänkte jag: varför? Men jag satt och läste om Locii igår och tänkte då att på rps flocks territorium så sak det finnas en ganska kraftfull locii (nivå 3) som de andra varulvarna är ute efter. Men sedan kommer det lilla abret att varulvar inte får döda varulvar... så det kan ju bli lite problem om dom möter på de elaka varulvarna... nån som har nåb idé???

//Emil "Kanturi" Nises...
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Det ser jag snarare som en fördel. Att det anses som en grov synd att döda en annan varulv, men att våld är acceptabelt gör konflikten mer inressant.

Om du absolut vill ha strid på liv och död så låt "de elaka" var av Pure Tribe. Huruvida Forsaken håller på reglerna mot dem är individuellt, men Pure har inga likanande problem. De dödar glatt Forsaken.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
The Pure? Jag har inte läst hela boken än, men jag har för att det inte står så mycket om 'The Pure', men är det tillräkligt mycket för att ha en sådan som en SLP???

//Emil "Kanturi" Nises
 

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
Det är ett problem som inte går att lösa och som kanske inte skall gå att lösa. Om de vägrar att ta till våld mot andra varulvar kommer de att få se sina loci erövrade och då blir det snart snålt med Essence. Om de försvarar dem så får de behålla sin Essence men med risken för att de får slå ett slag för Harmony. Det finns ingen helhetslösning där man kan ha kakan och samtidigt äta upp den.

Men du bör inte tillämpa den där regeln alltför hårt. Det går ju utmärkt att slåss mot en annan varulv, så länge man inte dödar den. En del skulle nog tolka regeln som att man får inte mörda någon annan, men ett dråp, speciellt i självförsvar, är sånt som händer.

De kan förslagsvis slåss mot andra Forsaken i daluformen medelst klubbor eller knytnävar. Det borde vara gott och väl inom lagens råmärken. Det är nog väldigt svårt att slå ihjäl en varulv med en klubba, men man kan ju få ner honom på medvetslöshet, om han inte hoppar in i Kuruth innan dess (när man bockar av någon av de tre sista healthboxarna) och fly.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Det är svårt att döda en varulv av misstag, så det finns ingen anledning att hålla tillbaka på våldet. Man kan spendera essence för att hela även när man är medvetslös och sen kan man ju alltid förbinda en förblödande fiende.

Vad gäller dråp så bedöms det olika beroende på område, men allt dödande är en harmonisynd.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Nej, det finns inte med så himla mycket om dem i grundboken, men det räcker för att ha dem som SLP så länge det inte krävs djupare inblickar i dera kultur. Om du nu inte vill hitta på själv. Annars finns det ett par flockar i Chicago och Rockies som du kan ta inspiration från, om du har eller vill skaffa någon av dem. Båda är bra, men crossovermöjligheterna i Chicago gör att jag föredrar den.
 

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
Det är inte så svårt att döda en varulv.

Några ovanligt bra skadeslag på Brawl med klor eller bett och han är nere för räkning och börjar förblöda med ett agg per minut. Om det är en strid man mot man kanske det tar tid att döda någon med klor och tänder, men om man är flera mot en går det snabbt. Då kan det ske av misstag.

Om du använder klubbor och knytnävar får du en buffert, eftersom alla bashing du lassar in skall övergå i lethal innan det blir agg. Då hinner man märka att man har vunnit.

Eftersom varulven läker ett bashing per stridsrond kommer han att hoppa upp och ner ur medvetslöshet ett tag, du bankar ner honom och några stridsronder senare är han vid medvetande igen, men där någonstans inser han väl att han har förlorat. Om han inte redan har fått Kuruth och flytt innan dess vill säga.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Bara för att det är ett äventyr för 5 spelare innebär det ju inte att du inte kan modifiera det.

/Honken som tycker man ska vara lite flexibel.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Varulven kommer bara förblöda om den har slut på essence och ingen förbinder den. För en inte allt för klen varulv med 2 stamina krävs det att du får in minst 8 damage med en attack för att döda den av misstag. Det är jävligt svårt. Givetvis går det lätt att döda medvetslös varulv, men då är det inte av misstag.
 

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
Jo, med endast en enda attack är det svårt att döda en varulv. Men min erfarenhet av rollspelsstrider är att de fortsätter några rundor till, de tar inte slut efter första ronden, ofta är det också flera mot en och då kan skadorna snabbt adderas.

Säg att offret är en Uratha med Stamina 3. I gauruformen får han då hela 12 boxar Health. Men när han blir medvetslös eller bara ändrar form till människa går han ner till 8 boxar. Han ändrar rimligtvis bara form till människa om han blir medvetslös, annars väljer han Dalu, men han kan bli medvetslös när han ändrar till Dalu p g a sina skador, och då åker han ändå hela vägen ner till människa. Det är då det börjar bli läskigt.

De skador han hade i de överskjutande boxarna (de som inte finns i den mindre formen) konverteras till ett snäpp värre. Bashingskador blir lethal, lethal blir aggravated.

Det är ju rätt osäkert om det går att hejda blödningen. Ta exemplet med vår varulv med stamina 3 och 12 health i gauru. Han tar 10 i skada men där tar striden slut. Han skiftar ner till Dalu. Han tar inga ag i den formen, men han blir medvetslös, vilket tvingar honom in i människoformen med två färre boxar Health. Han har nu två överskjutande boxar skada och de konverteras till aggravated.

Nu kommer offret att förblöda på fem minuter. Den som försöker hejda blödningen måste få 8 suckar på fem minuter, annars dör offret. I bästa fall kommer offret överleva men med en rejäl mängd ag-skada, vilket tar en vecka per poäng att läka.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Men det räcker med att varulven har en endaste essence kvar så kan den hela en ruta lethal vilket stoppar blödningen och väcker denne.

Om man är kass på första hjälpen och inte vill spendera willpower så är det naturligtvis svårt att stoppa blödningen. Men att ha någon med lite poäng i det är en rätt bra idé, både för att rädda sina egna och hindra degeneration.

Givetvis *kan* man råka döda en varulv även om man inte vill, och det är bra. Det ska inte vara bara mysigt att vara varulv. Men det är i de flesta fall rätt lätt att undvika även om man använder dödliga vapen.
 
Top