Nekromanti WoD & Jag

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Medhåll

”Just denna debatt har fått mig att inse varför jag inte gillade star wars (versionen som översattes av äventyrsspel). I SW uppmanades SL att bortse från regler och tärningsslag som kunde leda till att rollpersoner dog odramatiskt.”

På gamla goda tiden när vi lirade Star Wars fungerade det istället så att spelledaren lät folk dö när han var sur på personen som spelade dem. Samtidigt vägde han in hur mycket kompis han var med personen och vilka konsekvenser det kunde få för honom själv. Han gillade att lira DoD hos mig vilket innebar att det var ganska riskfritt för mig så länge inte hans DoD-gubbe dött - då var det fara och färde! Som mest spännande blev naturligtvis äventyren de gånger då man inte visste riktigt vilket humör SL var på.

”Detta tyckte jag inte om. Om spelarna är medvetna om att det inte är så noga med tärningsslag eller att sådana inte ens finns (friform) då försvinner ju spänningen. När rollpersonen kastar sig från hustaket, under beskjutning samtidigt som han försöker få tag i nåt för att bromsa fallet så saknas i friform helt spänningen eftersom det är Sl som helt bestämmer hur det skall gå. Fö så uppmanar ju friform till en sådan har svår och farlig handling då SL oftast är rätt schyst.

Friform funkar säkert i äventyr som helt saknar action men i ett spel som Star Wars skulle det bli väldigt trist.”


Håller med. När det är farliga situationer är det lättare att leva sig in rollpersonens situation om man är utelämnad till tärningarnas godtycke än SL:s. Varje strid eller liknande sitation där rollpersonen känner vittringen (eller åtminstone anar) döden ska vara som en roulette där man har sitt eget liv som insats. Visserligen kan man ha väldigt stor vinstchans, men risken ska finnas där. Annars finns risken att spelarna bekvämt lutar sig tillbaka fram till slutstriden och då kan man lika gärna hoppa över "spännande" situationer fram tills dess.
 

Metropolis

Veteran
Joined
27 Jul 2001
Messages
18
Location
Västerås
Ok..

Jo, men hotet om att dö är inte lika stort.

Nej, men varför envisas med att ta livet av karaktärerna? Jag är inte så låst vid synsättet: Gör du fel så dör du!
Det finns saker värre än döden.. (övar sig på att skratta ondskefullt)
Nä alvarligt talat, många spelledare verkar se det som att det enda sättet att tillrättavisa en rollperson är att ta livet av honom. Jag ser det inte så. Jag tycker att det är betydligt intressantare att försätta rollpersonerna i knepiga situationer till följd av deras handlande än att spränga dem i luften.
Jag är nämligen lite oförmögen att se spänningen i att spela "med livet som insatts"
Att dö är ju det minst spännande som kan hända. "Jahopp, då kan jag packa ihop mina saker och gå hem." Var ligger spänningen i det?


Som SL ser jag mig inte som en historieberättare utan mer som en moderator eller domare.

Ja.. Då har vi väl inte samma syn på saken helt enkelt.


Your friend: [D]
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Njae..

Belönande av gott rollspelande tycker jag inte om.

Är du verklig? Du gillar alltså att man inte ska uppmana sina spelare till att spela sina roller på ett bra och inlevelsefullt sätt. Att verkligen tänka och handla som sin rollperson, att känna för sin rp - fan, att vara som rollpersonen snarare än att titta på han/hon som någon sorts betraktare.

Det är ju som at tycka det är bra när ens spelare säger "min rollperson säger ilsket åt honom att gå" istället för att säga "jag tror det är dags för dig att gå, din jävel!". Uselt rollspelande. Gör mig illamående (eller, tja, nu överdriver jag, men ibland blir man så less på det).

I sådana lägen gör jag som Snökon generalen och rävspelsspelledaren Jocke Johansson och säger: "ja, gör det då!" (agående när folk säger att deras spelare säger/gör saker).

/Andreas - irriterad rent allmänt.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Njae..

Nu menade jag inte så enkelt rollspelande som att man rollspelar sina repliker. Sånt sköter redan alla bra iaf i mina spelgrupper. Det jag har stört mig på är däremot att spelledaren skall bestraffa/belöna med exempelvis xp(jag är emot xp också) när en spelare spelar rätt enligt nature/demeanor (som jag också är emot). I så fall måste man spela väldigt enkel så att SL ska förstå och att det ska vara tydligt att man är konsekvent.

Egentligen behövs inget regelmässigt stöd för rollspelande det sköts redan bra av alla spelare jag känner. I vissa grupper kanske det fyller en funktion men allt för ofta skadar de mer än det gör nytta då det uppmanar till tydligt karikatyrmässigt rollspelande precis som nature/demeanor-systemet.

Ond
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Ok..

"Nej, men varför envisas med att ta livet av karaktärerna? Jag är inte så låst vid synsättet: Gör du fel så dör du!
Det finns saker värre än döden.. (övar sig på att skratta ondskefullt)
Nä alvarligt talat, många spelledare verkar se det som att det enda sättet att tillrättavisa en rollperson är att ta livet av honom. Jag ser det inte så. Jag tycker att det är betydligt intressantare att försätta rollpersonerna i knepiga situationer till följd av deras handlande än att spränga dem i luften."

JAg menar inte att man skall döda rps som tillrättavisning. Jag använder inte tillrättavisning överhuvudet taget utan låter helt opartiskt (jag är dock bara människa)handlingar få sina naturliga följder.
Istället finns risken att dö där hela tiden under en strid och det ger spänning.

"Jag är nämligen lite oförmögen att se spänningen i att spela "med livet som insatts"
Att dö är ju det minst spännande som kan hända. "Jahopp, då kan jag packa ihop mina saker och gå hem." Var ligger spänningen i det? "

Att dö och göra ny gubbe är inte spännande. Spänningen ligger i att man faktiskt kan dö i just denna strid/handling.


Ond
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Njae..

Okej, då har vi talat förbi varandra. Det jag menade var mera att ge folk beröm och uppskattning för att de spelat sina roller bra.

Sedan brukar vi iofs att ge xp för gott rollspelande, med detta är baserat på hur bra de spelat, snarare än att de följt nature/demeano. Spelar inte själv med dem, tycker de är fåniga och instyltade. DE kanske är bra stöd för en dålig spelare men de trycker bara ned en bra.

Nej, tacka vet jag en utförlig bakgrund och karaktärsbeskrivning (brukar ligga mellan en till fem [eller mer om spelarna är på gång] sidor i min spelgrupp)!

/Andreas
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Njae..

<I>
Sedan brukar vi iofs att ge xp för gott rollspelande, med
detta är baserat på hur bra de spelat, snarare än att de
följt nature/demeano. </I>

Otroligt klokt val. Som du skrev så låter jag, precis som
dig, spelarna fixa ihop en någorlunda bra bakgrundsstory
(brukar dock inte vara i samma svindlande tal som de dina
spelare stickar ihop) samt en beskrivning över hur deras
vampyrer agerar/uppför sig. Om de grejat något som jag
finner duglig att spela efter belönar jag deras driftighet
med några XP redan där - För att det ska sporra dem att
skriva mäktiga saker. Det har gett resultat och i skrivande
stund håller samtliga spelare på att producera fram
seminoveller för att norpa XP poäng redan ifrån början.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Angående "Gubbar" [OT]

<I>
"Att dö och göra ny gubbe är inte spännande. Spänningen
ligger i att man faktiskt kan dö i just denna
strid/handling."</I>

Hujedanemig vad längesen jag såg någon som uttryckte ordet
"Gubbe" om en karaktär. Riktigt upplyftande *applåder*
Det är nog den i särklass roligaste beteckningen för
rollperson, i varje fall som jag kan komma på så här på
rak arm.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Simma i tärningar

<I>Jag börjar förstå vad det är för slags Vampire ni, som
klagar över stora tärningspölar, spelar... </I>

Det heter ju inte pöl för intet ;-) (Många tack för den
brilianta idén att översätta diepools - väldigt roligt, vem
det nu än var som började med det)

Min spelgrupps smått sjuka tärningspölsrekord är hela 25
T10:or. Modifikationer som varulvsblod, artefakt,
sammarbete, m.m. trissade upp oddsen att lyckas kan ju
nämnas. Behöver jag dessutom säga att jag inte rörde
tärningarna ? Någon annans spelgrupp som fått större bassäng
med små T10:or får gärna dela med sig av det ...

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Top