Nekromanti Wizards släpper D&D... 1!

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Stövelkatten said:
Necross said:
Med risk för att göra någon här väldigt upprörd (förlåt): Är inte det där ett ganska dåligt spel?
Vad definierar ett dåligt spel?
Beror lite på vad man är ute efter, men vad det gäller "dungeoncrawl" (och dylikt) generellt skulle jag säga att det är ett spel man har svårt att ha roligt med. Som inte stimulerar, och som har en massa konstiga, motsägelsefulla eller brutna regler.

Jag spelade AD&D 2nd ed mycket på 90-talet, och det var i mitt tycke bara sämre än D&D 3.0/3.5 för den typ av spel som vi spelade (det som man i princip kan definiera som "dungeoncrawl"). Och jag trodde AD&D 2nd ed var nån slags förbättrad variant av det där spelet som de nytrycker nu?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Necross said:
Jag spelade AD&D 2nd ed mycket på 90-talet, och det var i mitt tycke bara sämre än D&D 3.0/3.5 för den typ av spel som vi spelade (det som man i princip kan definiera som "dungeoncrawl"). Och jag trodde AD&D 2nd ed var nån slags förbättrad variant av det där spelet som de nytrycker nu?
Så du har alltså ALDRIG spelat ADnD och baserar ditt påstående på att du TROR att det är sämre än ADnD2?

På samma sätt som du tror att ADnD2 var en bättre version av ADnD är givetvis DnD4 en bättre version än DnD3 - håller du med?

De flesta säger dock att ADnD2 och DnD4 är sämre än sina föregångare.

Necross said:
vad det gäller "dungeoncrawl" (och dylikt) generellt skulle jag säga att det är ett spel man har svårt att ha roligt med.
Betänk följande fakta:
1. Du har inte spelat ADnD.
2. De flesta OSG-spelare tycker att det är den ROLIGASTE versionen.
Vad drar du för slutsats av det?

Necross said:
som har en massa konstiga, motsägelsefulla eller brutna regler.
ADnD kännetecknas av AVSAKNADEN av regler.
Inte av motsägelsefulla eller brutna regler.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"2. De flesta OSG-spelare tycker att det är den ROLIGASTE versionen.
Vad drar du för slutsats av det?"


Att det blir OSRIC någon gång?


Storuggla, som är rätt trist läsning
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Tack för ditt svar anth. Jag uppskattar särskilt tonfallet, mycket upplyftande och härlig läsning.

anth said:
Så du har alltså ALDRIG spelat ADnD och baserar ditt påstående på att du TROR att det är sämre än ADnD2?
Jag tror att jag testat nån gång för tusen år sedan, men det är osäkert eftersom jag har dålig koll på editionerna före AD&D 2nd ed. Jag tyckte att jag uttryckte min osäkerhet tillräckligt tydligt i tidigare inlägg, men det gick alltså inte fram.

anth said:
På samma sätt som du tror att ADnD2 var en bättre version av ADnD är givetvis DnD4 en bättre version än DnD3 - håller du med?
Nej, det tycker jag inte.

anth said:
De flesta säger dock att ADnD2 och DnD4 är sämre än sina föregångare.
Vad stödjer du det här på? Har du frågat alla eller gjort nån slags SIFO-undersökning?

anth said:
Betänk följande fakta:
1. Du har inte spelat ADnD.
Det är fullt möjligt att jag gjort det.

anth said:
2. De flesta OSG-spelare tycker att det är den ROLIGASTE versionen.
Vad drar du för slutsats av det?
Ingen alls. Se ovan ang punkt "de flesta".

anth said:
ADnD kännetecknas av AVSAKNADEN av regler. Inte av motsägelsefulla eller brutna regler.
Det är nån slags friform alltså? Personligen tycker jag inte det är nån mening med såna här spel om man drar ned för mycket på reglerna, men det är alltså en personlig uppfattning.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
anth said:
De flesta säger dock att ADnD2 och DnD4 är sämre än sina föregångare.
Jag får anmäla avvikande åsikt då. Jag tyckte att AD&D 2nd edition var en förbättring av AD&D och jag tycker helt klart att 4E är bättre än 3E.

anth said:
ADnD kännetecknas av AVSAKNADEN av regler.
Inte av motsägelsefulla eller brutna regler.
Läste vi samma böcker? AD&D hade ju mängder av detaljregler och oftast väldigt motsägelsefulla. Att vi sedan ignorerade de flesta är ju en helt annan sak.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Läste vi samma böcker? AD&D hade ju mängder av detaljregler och oftast väldigt motsägelsefulla. Att vi sedan ignorerade de flesta är ju en helt annan sak."

En gissning är att det beror på var man kommer ifrån. Kommer man från Mentzer eller OD&D är AD&D komplicerat, kommer man från Rolemaster...


Storuggla, som exempel
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Storuggla said:
"Läste vi samma böcker? AD&D hade ju mängder av detaljregler och oftast väldigt motsägelsefulla. Att vi sedan ignorerade de flesta är ju en helt annan sak."

En gissning är att det beror på var man kommer ifrån. Kommer man från Mentzer eller OD&D är AD&D komplicerat, kommer man från Rolemaster...


Storuggla, som exempel
Alltså... jag har inte spelat Rolemaster (dock spelat MERP) men maken till mängden specialregler (och motsägelsefulla dessutom) i AD&D finns väl knappast - kolla bara in några gamla Sage Advice.

Ta bara all konstiga trollformler...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Necross said:
Det är nån slags friform alltså? Personligen tycker jag inte det är nån mening med såna här spel om man drar ned för mycket på reglerna, men det är alltså en personlig uppfattning.
Efter att ha funderat en stund måste jag säga nej, det är inte något slags friform.

Så som jag spelar det just nu (Labyrinth Lord Core Rules + Advanced Edition Companion) är det rules light - vilket faktiskt inte har något alls med friform att göra.

Och innan folk slår mig i huvudet - Labyrinth Lord är givetvis inte alls ADnD, och ADnD HAR regler som emellanåt ÄR hiskeliga, t.ex. "Weapon armor class ajustment" och "Non-lethal Combat".
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Om jag läst internetkommentarerna rätt är konsensusen att pappret är för glansigt, småfulheter har slunkit igenom och varför ska man köpa dem när man kan få fina ex av originalen på ebay.


Storuggla, håller sig till becmi
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Vare sig det klagas eller inte så har tydligen Amazon.com varit tvungna att börja stryka folks ordrar för att de inte kan få tag i böckerna något längre... galet men kul då jag tycker att det är det bästa rollspelet som någonsin har skapats
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Rob said:
Vare sig det klagas eller inte så har tydligen Amazon.com varit tvungna att börja stryka folks ordrar för att de inte kan få tag i böckerna något längre... galet men kul då jag tycker att det är det bästa rollspelet som någonsin har skapats
Så långt skulle jag nog inte gå, men nog är det en av förfäderna till de moderna rollspelen. :gremsmile:

(Inte alls intresserad av att köpa det själv)
 
Top